#1 Skrevet Mars 20, 2016 (endret) Har en s6 c4 aan med krb 303chip som den siste måneden har begynt å periodevis ikke lade noe særlig ved driftsvarm motor. Problemet startet slik at ved kald motor og opp til driftstemp. har bilen gått som den skal, men etter at driftstemp er oppnådd kan den fortsatt gå som den skal, men noen ganger føles det som om det ikke er noe ladetrykk og måleren i displayet har også vært veldig varierende og spesielt i 2.gir når dette oppsto kunne jeg dra den til 6000 og så plutselig kom den som ett skudd. Får ingen feilkoder. Jeg tok så en sjekk på turboen og kjente en veldig stor aksialslakk og tenkte at det var problemet, byttet turboen(delvis også pga høyt oljeforbruk) og samtidig oppgraderte til 1,8tfsi coilkit fra hansen motorsport. Dette løste ingenting. (bortsett fra oljeforbruket) Deretter byttet jeg wastegate med 1,9barA fjær etter mistanke om at den ikke holdt tett, N75 og slangen ifra turbo til N75. Nå har problemet endret seg til at bilen ved kald og varm motor lader stabilt 1,5bar, men pulserer ved fullt pådrag og av og til når den er varm spesielt i 1.gir og 2.gir går den som en dass og lader mellom 0,5-1bar, men da hører jeg også en suselyd. Nå får jeg også opp feilkoden "maximum boost pressure exeeded" med vag-com. Det første jeg tenker nå er ett eller flere slangehull som utvider seg etterhvert som bilen blir varm. Jeg har trykktesta rørgata opp til 2bar uten å finne noe hull, men det var ved kald motor, så det er jo mulig dette endrer seg når det blir varmt. Er det noen som kan bekrefte teorien min eller har noen andre innspill før jeg svir av 2500,- på et nytt slangesett? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 21, 2016 Du kan vel ikke hoste opp feilkoden du får, ikke bare teksten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 21, 2016 00544 maximum boost pressure exeeded, Intermittent Finner ikke noe om den koden på ross-tech wiki, men har lest i andre tråder at den vanligvis dukker opp ved slangehull siden da vil turboen periodevis gi for høyt trykk når sprekken i slangen åpner og lukker seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 22, 2016 http://www.s2-audi.co.uk/tech_articles/motronic/ecu_faults.htm På lenken vil du finne feilkoden (for ABY som er samme motor i S2), med de feilene som er mest trolige. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 22, 2016 Tipper på MAP eller MAF sensor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 22, 2016 MAF kan måles manuelt med et multimeter, jeg er usikker på om den kan måles med Vagcom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 22, 2016 Original bypassventil? (do88.no har vi forresten rabattavtale hos, sjekk rabattavtaletråden..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 23, 2016 Jeg bruker original bypassventil og den er helt ny. Tviler på at det har noe med MAF å gjøre, men MAP sensor var ett godt tips. Når jeg tenker meg om ble bilen slik etter et kraftig regnevær i vinter og da var dreneringen tett i vannkassa sånn at det kom vann inn i bilen på passasjersiden ved ECU, men kunne ikke se da at det var noe fuktig på ECU'en, men er jo mulig at noe kan ha skjedd med MAP sensoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 23, 2016 http://www.s2-audi.co.uk/tech_articles/motronic/ecu_faults.htm På lenken vil du finne feilkoden (for ABY som er samme motor i S2), med de feilene som er mest trolige. Står her at mulige feil kan være luftlekkasje, MAP sensor, N75 eller slangen til MAP. N75 er helt ny og slangen til MAP sensor er nylig byttet, så da står jeg igjen med luftlekkasje og/eller MAP sensor. Tror jeg skal kjøpe et nytt silikonslangesett, har en følelse av at det er en trykklekkasje som blir verre etterhvert som motortempen øker. Skader sikkert ikke å bytte ut de gamle uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 23, 2016 Det er vel oftere at MAF går til helvete enn MAP, men om du er redd for at ECU har fått vann på seg kan du jo alltids prøve med en annen dersom du har tilgang på en? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 23, 2016 Det er vel oftere at MAF går til helvete enn MAP, men om du er redd for at ECU har fått vann på seg kan du jo alltids prøve med en annen dersom du har tilgang på en? Ja MAF er selvfølgelig mer utsatt, men hvis MAF ryker pleier vel bilen å fuske og rykke opp til ca 4000rpm siden etter 4000 kobler MAF ut og MAP styrer resten videre opp til turtallsperra? Det er ihvertfall slik jeg har forstått det. Jeg har en std ECU liggende som jeg vet er i orden, men den har ikke sokler, så da må jeg få lodda inn noen eller bytte wastegatefjær. Kan jo være at den funker fint med std ECU, men ikke med chip pga høyere turbotrykk hvis det er en lekkasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 23, 2016 Nei, absolutt ikke. På min ABY-motor var MAF defekt, og det eneste som skjedde var at bilen brukte mer bensin. For noen år tilbake hadde jeg en 1992 Audi V8 4.2 hvor MAF plutselig takket for seg, noe som resulterte i at bilen brukte 1,6 liter pr/mil på pen kjøring. Ingen andre symptomer. Defekt MAF behøver ikke å bety rykk og napp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 31, 2016 Nå har jeg byttet MAF og det endret ingenting, så byttet jeg ECU og satt tilbake original wastegatefjær, det endret fortsatt ingenting og da er ECU, chip, og MAP sensor utelukket. Det eneste som nå er vekk er nykkingen ved fullt pådrag og det var pga ECU'en godtar ikke 1,9bar wastegatefjær, men fortsatt er problemet der med at den spesielt i 1. og 2.gir har lite trekkraft og lavt turbotrykk. Så igår tok jeg av trykkrøret av stål mellom turbo og ic, da så jeg at en tidligere eier hadde laget ett kutt i røret med vinkelkutter, sikkert for å få av en slange som satt fast en gang, så tok jeg å byttet det med et annet jeg hadde. Deretter tok jeg av "michelinslangen" og den var veldig oljete på utsiden og det kan jo tyde på lekkasje, så jeg byttet den ut med en samco silikonslange. Etter det tok jeg en liten prøvetur, og jeg følte at den fungerte bedre, men må teste litt mer idag for å være sikker. Hvis den virker bedre nå tror jeg at alle trykkslangene bør byttes, men hvis det ikke løser problemet er jeg helt tom for ideer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 11, 2016 (endret) Nå har jeg byttet gasspjeld, vanntempsensor på topp, fuelrail med dyser og bensintrykkreg og lufttemperatursensor på innsug, dette hjalp ingenting. Deretter byttet jeg slangen mellom MAF og turbo til en ny ifra 034 da den gamle var veldig full av småsprekker. Det hjalp heller ingenting, koblet så ut den sorte ledningen til lambda for å utelukke den og det endret ingenting Det som er rart er at problemet med at den ikke drar skikkelig oppstår stort sett bare i 1. og 2.gir. Drar jeg på i 3. 4. og 5. er det alltid godt drag og ladetrykk. Nå blir jeg snart gal av å kjøre rundt slik uten å finne ut av hva feilen er, nå har jeg snart byttet alt som henger på og rundt motoren uten noe resultat. Det jeg ikke har byttet til nå som jeg kan tenke kan lage jævelskap er: -veivakselføler -omdreiningsføler -hallgiver -bankesensor 2stk -multitempgiver -altitudesensor -trykkslange turbo ut -trykkslange ic ut -bensinpumpe Men hvis det er noe galt med de 6 øverste tingene burde vel en feilkode oppstått? Noen andre med noen tanker om dette??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 12, 2016 En "brainstorm" tanke: - Sliten turbo. Enda en ting du kan bytte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 13, 2016 En "brainstorm" tanke:- Sliten turbo. Enda en ting du kan bytte Det er turbo nr.3 jeg har på nå og problemet er helt likt på alle sammen. Det er brukte turboer jeg har prøvd, men den jeg har på nå er veldig tight og fin og siden ingenting har endret seg tror jeg turbo kan utelukkes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 13, 2016 En ny "brainstorm" ide. Dårlig kontakt i ledningsnett eller i noen kontakter? Sent fra min SM-G920F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 14, 2016 En ny "brainstorm" ide.Dårlig kontakt i ledningsnett eller i noen kontakter? Sent fra min SM-G920F via Tapatalk Har rengjort og sjekket alle kontakter/jordingspunkt for brudd uten at det gjorde noen forskjell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 14, 2016 Jeg sto på utsiden av bilen igår mens motoren var igang og da la jeg merke til at bensinpumpa bråka mer enn den pleier i tillegg kom det noen merkelige knitrelyder fra pumpa. Kan jo være den begynner å bli sliten og ikke klarer å levere nok til tider, men skulle tro fusken hadde blitt værre i høyere gir siden den da trenger mer bensin. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...