#1 Skrevet Juni 18, 2005 Har en Audi A4 1.9TDI 1998 mod. med automatgir. Har hatt problemer med motoren tidligere, men fikk byttet massemåler og nå sparker i alle fall motoren skikkelig ifra. Problemet er nå at jeg synes automatkassa er blitt en smule sær... Ligger jeg jevnt i 60-70 km/t kan den ligge lenge +/- 2000 rpm, før den plutselig girer opp med et lite byks og legger seg rundt 1600-1700 rpm. Er jeg så uheldig at jeg kommer borti gassen girer den med en gang ned igjen. I korte ordelag så virker giringa generelt nervøs i alle hastigheter etter at jeg har passert 30-40 km/t. Er dette noe som kan justeres på et verksted eller er automaten i ferd med å ryke, eller hva? Hjelp/tips/råd mottas med stor takk!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 18, 2005 Hjelp/tips/råd mottas med stor takk!! Hvor langt er bilen kjørt? Er det skiftet automatgirolje og sil/filter på kassen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 18, 2005 Har vært borti noe lignende på en Golf VR6 med automat jeg hadde en gang. Den hadde det jeg vil kalle veldig kreativ giring. En olje skift på kassa løste faktisk problemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 18, 2005 Hvor langt er bilen kjørt? Er det skiftet automatgirolje og sil/filter på kassen? Bilen er gått 130.000 KM og har nettopp vært inne på storservice på merkeverksted. Det skal i alle fall være kontrollert oljenivå og etterfylt olje, men jeg aner ikke om oljen har vært skiftet ut i sin helhet siden bilen var ny. Er det kostbart å få skiftet olje og evt. sil/filter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 18, 2005 Jeg har fått priser på alt fra 700,- til 2500,- for automatoljeskift på min S6. Jeg anbefaler på det sterkeste å bytte olje og filter/sil minst like ofte som produsenten anbefaler. Dersom bilen er trimmet ville jeg redusere intervallet mellom hvert skift. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 18, 2005 Jeg har fått priser på alt fra 700,- til 2500,- for automatoljeskift på min S6. Jeg anbefaler på det sterkeste å bytte olje og filter/sil minst like ofte som produsenten anbefaler. Dersom bilen er trimmet ville jeg redusere intervallet mellom hvert skift. Får undersøke nærmere om det har vært utført oljeskift... Takker så mye for tilbakemeldingene!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 18, 2005 Bilen er gått 130.000 KM og har nettopp vært inne på storservice på merkeverksted. Det skal i alle fall være kontrollert oljenivå og etterfylt olje, men jeg aner ikke om oljen har vært skiftet ut i sin helhet siden bilen var ny. Er det kostbart å få skiftet olje og evt. sil/filter? På kassene Audi bruker, får man bare byttet ca. 1/3 av oljen (resten ligger i konverter, kjøler etc). Hvis oljen ser veldig dårlig ut (sammenlign med ny), anbefales 2 bytter med kort intervall. Jeg byttet olje og sil første gang ved 100.000 km (2 ggr.). Byttet igjen etter 155.000 km. Til S6 koster silen 675,63 og 3 liter automatolje (G052162A2) 616,69 hos Møller. Et verksted bruker 30 minutter på jobben. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 18, 2005 På kassene Audi bruker, får man bare byttet ca. 1/3 av oljen (resten ligger i konverter, kjøler etc). Hvis oljen ser veldig dårlig ut (sammenlign med ny), anbefales 2 bytter med kort intervall. Jeg byttet olje og sil første gang ved 100.000 km (2 ggr.). Byttet igjen etter 155.000 km. Til S6 koster silen 675,63 og 3 liter automatolje (G052162A2) 616,69 hos Møller. Et verksted bruker 30 minutter på jobben. Takk for all informasjon!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 19, 2005 La møller gjøre det, ikke gå på jallaverksted, kjenner folk som har endt opp med ødelagte automatkasser fordi de på bla. "Snap Drive" ikke har gjort jobben sin.. Og husk at de fleste bilmerker har helt egne oljer, merkeverkstedene vet hvordan olje som skal gå på kassa di, men på andre verksteder kan de lett bare helle på "automatkasseolje".. Håper det ordner seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 19, 2005 La møller gjøre det, ikke gå på jallaverksted, kjenner folk som har endt opp med ødelagte automatkasser fordi de på bla. "Snap Drive" ikke har gjort jobben sin.. Og husk at de fleste bilmerker har helt egne oljer, merkeverkstedene vet hvordan olje som skal gå på kassa di, men på andre verksteder kan de lett bare helle på "automatkasseolje".. Håper det ordner seg Skal nok ikke la "Rana Bil og Symaskinservice" få gjøre jobben, nei! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...