Veldig slitt kamaksel TDI PD, bytte motor eller fikse? Med bilder

Anbefalte innlegg

Hei. Har nå skaffet meg et lite prosjekt frem mot sommeren. En A4 B6 1.9 TDI AVF. Det poffer i innsuget og høres ut som en tresker med litt turtall.

 

To av lobene er ekstremt slitt og gir tilnærmet null løft. På ventilen til venstre i bildet her har den nesten full løft [emoji23]. uploadfromtaptalk1458806489453.jpg

 

Her er et bilde av løftet til en mindre slitt lobe.

uploadfromtaptalk1458806641297.jpg

 

Med all denne slitasjen på kammen vil det jo ha flydd en hel del spon rundt, i tillegg til at den ikke har forbrent riktig. Fant en god del "gjørme" i en grop der oljen ikke sirkulerer noe særlig.

uploadfromtaptalk1458808834252.jpg

 

Det er jo (selvfølgelig) et kvinne menneske med null peiling på bil som har hatt denne og kjørte den på verksted pga den gikk dårlig. Hun hadde nevnt noe angående oljeforbruk også, men det vet jeg ikke noe om. Det jeg vet er at når jeg tappet oljen var det ca 2 liter for mye..

 

Bør jeg her satse på å bytte motor eller bytte kamaksel og ventilløftere med tilbehør?

 

uploadfromtaptalk1458809030511.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

byttet selv kam på min for to år siden,nå i år (57000km senere) har jeg inspisert kam ved en større service og turbobytte. kam var da nesten like slitt som den jeg byttet fra, levrandør av kam ønsket seg prøve av oljen, da det var en fare for at det lekker Diesel i oljen og reduserer smøreeffekten. Då det er eventuellt mye som bør sjekkes når man skal bytte kam og løftere i pd motorer,

 

Nye løftere

ny kam

nye bolter til kambukker og vippe armer

nye tettninger og bolter til pumpedysene,

kompressjonssjekk av sylindere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt historie om en nyoverhalt slik maskin som ble satt på vanlig syntetisk olje etter full overhaling. Gikk ikke mange tusen før kammen var nedslitt igjen. Etter nytt kamskift har den gått og gått så lenge den har benyttet long-life olje (med vanlige korte intervaller).

 

Har inntrykk av at det er vesentlig at rett olje benyttes og at intervallene ikke er for lange.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min A4 B6 1.9TDI har nå rundet 352 000 på original kam denne er kjørt på longlife olje med korte intervaller max 15 000 km pr skift helst 10 000. Hadde av toppdeksel for ett år siden, ingen tegn til slitasje på kam da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

byttet selv kam på min for to år siden,nå i år (57000km senere) har jeg inspisert kam ved en større service og turbobytte. kam var da nesten like slitt som den jeg byttet fra, levrandør av kam ønsket seg prøve av oljen, da det var en fare for at det lekker Diesel i oljen og reduserer smøreeffekten. Då det er eventuellt mye som bør sjekkes når man skal bytte kam og løftere i pd motorer,

 

Nye løftere

ny kam

nye bolter til kambukker og vippe armer

nye tettninger og bolter til pumpedysene,

kompressjonssjekk av sylindere.

 

Takk for utfyllende svar. Er det vanlig at tettingene til dysene begynner å lekke? Trenger man eventuelt spesialverktøy for å ta ut dysene og bytte disse?

 

Angående kompresjonstest så har jeg ikke utstyr til det, og med så slitte kam-lober vil vel ikke verdiene bli riktige uansett?

Hvor viktig er det eventuelt å få utført kompresjonstest?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er blitt fortalt at det kan være nok å løsne på vippearmene før dysene kan lekke. har ikke selv prøvd å demontere dyser så er usikker på hvordan det er med verktøybehov og bytting av disse tettningene,

kompressjonstesten bør gjennomføres for å forvisse deg om at du har gode stempelringer og ikke mister mye diesel til olja, gjennom "blowby"

 

at du hadde 2l for mye "olje" på motoren kan være skummelt, da en del av dette kan være diesel og da ha ganske dårlige smøreegenskaper.

 

kam kit, de selger også resten av delene som bør byttes.

http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/complete-camshaft-kit-for-1-9-8v-pd-engines.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng at det kan være diesel i olja, det har jeg ikke tenkt på.. Ser kanskje ut til at bytte motor er den greieste løsningen her, da jeg mangler litt diverse utstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dysene er bare til å dra ut. HVER gang en dyse blir demontert nå en ha nytt pankingssett for man monterer de igjen. Jeg prøvde å bruke opp gjen et to dager gammelt pakningssett, men det gikk til helvete. Boltene må også byttes hver gang de er ute, de er strekkbolter, og er trekt med 12 nm+180 grader, som er mye på en M6. Boltene på vippetøyet er også strekkbolter, og må byttes. Mener de var trekt med 20nm+90 grader(m8)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.