#1 Skrevet Mars 24, 2016 Problemer å få start på bilen igjen, etter at den stanset når den gikk på tomgang. Trodde det var mangel på diesel, da transferpumpa i tanken ikke funker som den skal, og da trives den ikke med under halv tank. Etterfylte diesel, bytta dieselfilter og fikk sugd diesel fram til fuelpumpa, ved å koble en vacuumpumpe på returslangen. Sjekka og sletta feilkoder. Var feilkode på fuel (husker ikke eksakt hvilke..... Åpna alle seks niplene på rørene til injektorene og sjekket at det kom diesel der når en kjørte starteren. Sjekket også gløding, og den fungerer nå på fire sylindre. En glødeplugg på hver side er defekt. (knekt over gjengene, så "umulig" å få ut. Regner med at det skulle holde med gløding på fire? Ved sjekking av glødingen, viste det seg at to sikringer på 60 Amp. var røket. Antar at det skyldes kortslutning i de knekte glødepluggene. Disse sikringene er nå skiftet og intakte, selv etter å ha forsøkt å starte motoren gjentatte ganger. Sjekka også, -for sikkerhets skyld, at registerreima var på plass og så hel ut. Sjekka feilkoder igjen, men får ikke opp noen aktive som har med motor å gjøre. Et par ganger av kanskje 20-30, har motoren tent på noen få sylindre og etterlatt noe sur røyk. Ellers virker den fullstendig uinteressert i å samarbeide..... Injectorpumpe var skiftet og ny sist sommer, og bilen gikk greit inntil dette skjedde. Noen som kan tenke seg hva som kan forårsake disse problemene, og hva jeg bør gjøre videre? Bilen er gått 235 000 km, og tilbrakte sine 10 første år i Italia. Har ingen servicehistorikk, så km.stand er ikke helt 100% sikker, men slik motoren og bilen virket da jeg kjøpte den ifjor, var det ikke noe som skulle tilsi at den ikke er riktig. Ingen rakling og ulyder i toppene, men noe mer tungstartet enn konas A6, med samme motor. Kan vel skyldes den defekte glødingen? Håper på noen gode råd, for nå begynner jeg å gå tom for ideer........ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 25, 2016 Noen raske tanker: Lese ut feilkoder på nytt etter startforsøkene og se om det dukker opp nye. Lagre kodene slik at du evt kan legge dem ut her. Litt jobb, men sjekke om veiv, kammer og pumpe er korrekt timet. Kan jo ha skjedd noe selv om registerreima er stram. Og mye mer jobb å fortsette å feilsøke på annet dersom dette skulle vise seg å være årsak. Ellers er det jo svakhet med slitasje på kammer som kan medføre at vippearmer faller av og kan medføre følgeskader på ventiler. Og dieselpumpe kan streike elektronisk, men hvis den er skiftet til ny eller overhalt for et år siden er kanskje sannsynligheten lav. Disse motorene skal kunne fyre lett på 4 glødeplugger hvis motoren for øvrig er i god stand og det er plussgrader i lufta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 27, 2016 Ingen feilkoder kommer opp. Når jeg åpna nipplene på injektorene litt og kjørte starteren, pipla det ut diesel på alle. Burde det ikke være rimelig godt trykk her? Kan det være luft/lekkasje i drivstoffsystemet? Hva med å løsne slangen fra filteret til pumpa og stikke denne direkte ned i en kanne med diesel? Vil ikke dette gi svar på om problemet ligger i dieseltilførselen? Leser om enkelte som har lignende problemere med feil på EGR-ventil. Tett eller fast spjeld. Begynner å bli møkk lei bilen. Har kjørt den ca. 50 mil siden kjøpet, og den har nå stått stille i fire måneder...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 27, 2016 Var helt fin gange på motoren før dette skjedde. Ingen ventilrakling, eller ting som tydet på slitte kammer. Men kjenner til svakhetener med disse motorene. Kona har en A6 med samme type motor, som har gått 320000 uten kambytte. Denne er også helt uten tegn til ulyder, sammenlignet med andre jeg har hørt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...