1,9tdi (pd130) ute av bilen, hva bør jeg gjøre når den først er ute?

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal bytte motor på bilen etter registerhavari og lurer på om det er noe vedlikehold jeg burde gjort når den nå uansett er ute av bilen og alt er lett tilgjengelig?

 

har laget en liste over hva jeg skal gjøre og hva jeg har vurdert å gjøre, alle innspill taes i mot med takk.

 

Skal:

regreim/vannpumpe

multireim (til dynamo osv)

fluidampr (har liggende)

demper/strammer til multireim

bytte dynamo (har alt en 180A liggende), usikker på om frihjulet på denne

Rense innsug (jukser og monterer et ARL-innsug jeg alt har rensa)

Smøre drevet til starteren, den lager sånn skvilelyd av og til.

 

Kanskje:

toppakning

tandem pumpe pakning

inspisere kam

pakningene til veiva

 

andre ting jeg burde vurdere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rense innsug?

Frihjul på dynamo?

Demper/strammer til multireim?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk freddy, oppdaterte lista.

 

Noen tips for hvordan sjekke frihjulet?

 

Har sett noen youtube-filmer, men er ikke helt sikker på om mitt er bra eller ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, vet ikke om noen måte å sjekke det på. Etter det jeg har forstått (og prøvd : rolleyes) så løsner lageret fra senteret og lager da sjau.

 

Ville bare byttet, ikke store kostnad. Sikkert lettere å bytte på tverr-stillt motor i etterkant, men er jo greit å vite at det er nytt og i orden?

 

Jeg måtte ha fronten i service-posisjon for å klare å bytte. Noe dritt!!

 

Edit; du har vel muligens registrert at en trenger noe spesial-verktøy til denne jobben?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, er vel en spesialbit av et slag?

 

noen som har synspunkter til det på kanskje-listen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om biltema har løst, vet at de har komplett "dynamo frihjul verktøy".

 

Er noe sånn som dette du trenger. LINK

s-l500.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom på en ting til, flushe kjølesystem? Kanskje like enkelt etter motor er på plass igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kommer til å ta av fronten når jeg bytter motor (virker som den enkleste måten) så det blir gjort. Men kan jo passe på å flushe det ordentlig og ikke bare tappe det, for så å fylle opp

 

Bestiller meg en sånn bit hvis ikke frihjulet virker lovende :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe poeng i å ta pakningene til veiva hvis de som er på ser gode ut? De har jo stått der I mange år, men blir de dårligere?

 

Har og sett at begge tandempumpene muligens svetter fra dekselet på fremsiden også. Meg bekjent finnes det ikke pakning eller overhalingssett til dette så lener mot helt ny pumpe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe poeng i å ta pakningene til veiva hvis de som er på ser gode ut? De har jo stått der I mange år, men blir de dårligere?

 

Har og sett at begge tandempumpene muligens svetter fra dekselet på fremsiden også. Meg bekjent finnes det ikke pakning eller overhalingssett til dette så lener mot helt ny pumpe

 

Spørs hvor langt den nye motoren har gått, og hvor lenge bilen skal vare.

Det er utrolig kjedelig å få drypping mellom motor og kasse når simringen bak svinghjul blir slitt. Avhengig av hyppighet på oljeskift og bruksmodus i forhold til kjøring i støv og kaldstart så kan disse bli utslaitt fra 2-500.000 km. Kostnad og jobb e rutrolig mye mindre når du har løs motor enn når det står i bil. På flere av mine egne biler har jeg derfor skiftet dette når motor først er ute.

 

Samme med simring i front av veiva, synd å måtte ta neste registerjobb før tida bare fordi remma blir nedsauset av olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye motoren har gått gode 200k den også.

 

Basert på det du sier så blir det bestilling av enda mer pakninger.

Nå må jeg bare lese meg opp på korrekt fremgangsmåte! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.