Ny TFSI motor - hvilke tiltak er best for å ta vare på motoren?

Anbefalte innlegg

Som de fleste Audi-entusiaster er kjent med, er TFSI motoren belemret med en del kjente problemer.

Nå har jeg jeg kjøpt meg en A6 Avant 2.0 Tfsi 2006.

I denne er det skiftet motor etter total motorhavari.

Så nå starter jeg med "blanke ark" liksom.

Den nye motoren er bare så vidt innkjørt.

Hvilke tiltak gjelder - for å hindre at motoren "ryker" etter 150k ?

Jeg har f.eks blitt frarådet å bruke longlife olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk en olje som møter VW Norm 504.00 og skift olje og filter årlig eller hver 15000km, det som inntreffer først. All olje som møter denne normen er pr definisjon longlife olje. Men det er denne oljen du skal bruke iflg Audi.

Mobil1 ESP 5W-30 er en meget god olje som møter nevnte VW norm. Men hvem som produserer oljen er på langt nær så viktig som å bruke riktig spesifikasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de fleste Audi-entusiaster er kjent med, er TFSI motoren belemret med en del kjente problemer.

Nå har jeg jeg kjøpt meg en A6 Avant 2.0 Tfsi 2006.

I denne er det skiftet motor etter total motorhavari.

Så nå starter jeg med "blanke ark" liksom.

Den nye motoren er bare så vidt innkjørt.

Hvilke tiltak gjelder - for å hindre at motoren "ryker" etter 150k ?

Jeg har f.eks blitt frarådet å bruke longlife olje.

Longlife-oljen i seg selv er ikke problemet. Noe av problemene kan oppstå når man kjører 30000+ km på ett skift. 15k er maks hos meg her.

Ellers så er det høyst varierende hva som kvelder disse motoren.

Noen drar med seg camfolloweren og raser - Mindre fare med bedre olje i toppen. Bør uansett byttes pr 100.000km.

Så har vi kjedet mellom kammene. Også bedre med bra olje, men kan få problemer med strammingen etterhvert. Ene mitt gikk 150k før det begynte å skrangle. Ellers ingen problemer på de andre.

Ellers så er det oljeforbruk, men det skal du vel være kvitt hvis du har fått oppgraderte deler.

Flott motor når den er i form!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Longlife olje er vel ikke farlig, men longlife intervall på oljeskift er døden for det meste av vag.

Så bytt olje og filter på 10-15 tusen km (eller en gang i året).

Luftfilter er også kjekt å bytte oftere enn det longlife intervallene beskriver.

Kjøpe en vag med 200k km og "komplett servicehefte fra merkeverksted" er vel som å be om trøbbel..

Ellers har jeg ikke kjenskap til denne motoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olje skift og filter skrif som beskrevet over er veldig viktig. I tillegg hadde jeg investert i en motorvarmer, da kaldstart i vinterhalvåret sliter på motoren. Kjør ellers pent inntil motor har arbeidstemp minst 75 - 80 grader C.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter myyyye lesing om motoroljer på nettet, så kom jeg til konklusjon å bruke Mobil1 sine oljer - da Mobil1 ESP Formula 5W30.

Mobil1 sine oljer skulle visstnok være "best" for EGR-systemet. (Skal se om jeg finner igjen linken...)

Jeg kjøper denne oljen til 106kr/literen, direkte fra Grossist (koster en 260kr/l hos Esso/Meca).

En kompis, som har en S6 med V10, bruker også M1 ESP Formula. Han valgte denne pga tidligere erfaringer med Mobil1 produkter (da HPX222 som visstnok, i følge han, økte levetiden på hjullager på industrimaskiner betydelig lengre).

Jeg tror jeg ville ha valgt ESP Formula 5W30, evt denne ESP 0W30 (kanskje bedre på 2011- TSI/TFSI motorene...):

http://www.mobil1.no/motorolje/esp-0w-30.aspx?tabs=spesifikasjoner#tabs

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.