#1 Skrevet April 2, 2016 Har kjøpt meg en t4 til ruskebil, og merket med en gang att rattet var en del tyngre en det burde. Merker at servoen er der liksom, men klarer knapt å svinge/snu i lav hastighet med bare ei hand på rattet. Er uavhengig av turtall på motoren. Men ingen hakking eller ulyder. Har skiftet olje til ny orginal olje, og den gamle såg helt størken ut. Så det jeg lurer på er om det kan vere pumpa eller tannstanga som kan vere synderen her. Såg forige eiger hadde laget historikk på bilen i Exel og der sto at både tannstang og servopumpe har vert byttet tidligere. Kan det ha blitt montert feil deler muligens? Takker for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 2, 2016 Nå er ikke jeg så kjent med transporter akkuratt. Men om alt fungerer fint så kan det jo tyde på en servopumpe med litt lavere trykk en org? Les ut trykket fra merkeskiltet på pumpa så ser du 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 2, 2016 Så det jeg lurer på er om det kan vere pumpa eller tannstanga som kan vere synderen her. Såg forige eiger hadde laget historikk på bilen i Exel og der sto at både tannstang og servopumpe har vert byttet tidligere. Kan det ha blitt montert feil deler muligens? Årsaken kan være hva som helst, og spesielt når noen har skiftet ut deler selv i fortida. I værste fall kan det ha vært en stor lekkasje og vedkommende har skiftet til en tett men ikke-fungerende tannstang eller pumpe. Den enkleste diagnosen du kan gjøre, men som krever litt skruing, er å ta av trykkslangen fra pumpa og måle med et manometer om du har godt trykk. Skal jo være i størrelsesorden 170-200 bar på mange slike systemer. En vill ide - det kan ikke være fjernet fjæra i overtrykksventilen i pumpa, slik at pumpa gir null trykk (for å stoppe en lekkasje i tannstanga)? Det "enkleste" er å kjøpe brukt pumpe og tannstang å skifte ut alt. Men når det ikke er ulyder fra pumpa så har jeg mest tro på tannstanga. De er ganske små de ventilene som åpner og lukker for servooljeassistanse når man svinger. Skal ikke så mye grus i olja til før slikt tettes. Så ved uvøren skifting av for eksempel tannstang i fortida kan det like gjerne ha kommet forurensninger inn i systemet. En real motorvask er smart før du løsner på noe av hydraulikken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...