Vedlikeholdslading, er det sunt?

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har kjøpt nye batteri til bilen, denne bilen har to stk(ford excursion) ønsker at de skal vare lengst mulig og tenker at det kan være sunt å vedlikeholdslade vær dag. Er også litt bruk av dieselvarmer inne i bildet.

 

Har 60 km tur retur jobb.

 

Er dette lurt eller dumt? Har en liten ctek lader. Er denne så smart som de skal ha det til eller gjør jeg skade på batteriene?

 

Noen som har tanker rundt dette? ☺

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt flerre si at du tar knekken på batteriene me å lade de hver dag. Jeg tar å lader bilene mine over natten en å annen gang jeg gidder :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt meg bekjent, så lenge du har en ordentlig smart-lader så skal det bare være å plugge inn. Den vil regulere strømmen om batteriet er på topp. Hvis den fortsetter å lade selvom batteri er fult så tar du knekken på det ja =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Det er jo akkurat dette jeg er usikker på. Er disse laderne smart eller ei?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har 6mil tur/retur jobb så får du jo ladet bra på den turen. Så da ser jeg ikke noe poeng i å vedlikeholdslade hver dag. Men kaaaaaanskje en gang i uka. Men trengs ikke det heller.

Jeg kjører maks 10 min til jobb, og har kaldstart hver dag på transportern. Jeg lader en gang i mnd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å lade et agm batteri med over 4a lader så tørker det ut noe inni batteriet har jeg hørt. Om det gjelder andre batt vet jeg ikke. Om du kjører 60km hver dag ser jeg ikke poenget med å lade i ekstra. Kanskje sett den på lading 1 gang i året

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange innspill! Men kan vi konkludere med at en vedlikeholdslader ikke gjør vondt verre? Tvilsomt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har full Defa WarmUp pakke i min bil som jeg benytter daglig i vinterhalvåret. I den pakken så er denne laderen inkludert:

http://www.defa.com/no/automotive/warmup/products/battery_chargers/multicharger_1203/

 

Det står i bruksanvisningen at den kan være kontinuerlig tilkoblet:

Batteriladeren har følgende egenskaper:

• Ladestrøm 3A ved 12V.

• Avansert ladeelektronikk som er skånsom mot batteriet.

• Laderen kan være kontinuerlig innkoblet.

• Temperatur-kompensert ladespenning

 

Ingen problemer foreløpig... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme som Bjørn, og ser på voltmeteret i DEFA'n at spenningen som vanligvis er 12.5V (i displayet) stiger til 13.1-13.3V når DEFA'en står i. Så den bumper spenningen litt, men ser det er et stykke opp til 14.1-14.3V den viser ved kjøring vinterstid.

C-tec og andre ladere med automatisk vedlikeholdslading vil sannsynligvis ikke skade batterier, ikke våte, og definitivt ikke AGM-batterier som er spesielt laget for langtids oppbevaring og vedlikeholdslading pga. beredskap.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte denne laderen, http://www.obd2.no/produkt/batterilader-startbooster/batterilader/electromem/electronic-battery-charger-sirius-8

Har et 95ah AGM batteri, og lader batteriet via egen lade-inntak i motorrommet, slik at bilens BCM(Battery control module) også er klar over at den får strøm :)

 

Har kun vedlikeholds lading i de kaldeste vintermåneden, og når det blir veldig mye små kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.