2,5 tdi a8 trøbbel med tiptronic

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bilen min på langtur her for to uker siden, er en a8 d2 med 2,5 tdi AKE (180 hk) og tiptronic automatkasse. Ut av det blå så begynte bilen å nappe eller rykke i 5 gir i slak oppoverbakke, akkurat som den ikke ville gir ned til 4. Jeg får denne rykkinga spesielt ved 1300-1400 rpm, og også masse rykking når jeg går av gassen for eksempel i nedoverbakke. Med en gang jeg har 1800+ omdreininger så finnes ikke problemet. Det første jeg tenkte var elektronisk styring av girkasse, eller noe annet drit der.

 

Fant ut når jeg kom hjem at jeg har hatt lekkasje i kassa, så tok et ordentlig skift av olje og filter på kassa, men problemet vedvarer. Har prøvd å koble ut ESP i håp om at det bare er noen ABS-signaler som er gale, men er heller ikke dette.

 

Motoren har gått mellom 50 og 60k bare, og den går helt fint, så jeg mistenker en type styring eller noe elektronisk, men kan jo også være lameller i kassa...

 

noen som har opplevd liknende og har noen forslag?

 

HJELP!

 

på forhånd takk for svar.

 

Simen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen med tips?? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du forsøkt å lese ut feilkoder med VagCom?

Har du korrekt oljenivå etter olje- og filterskift?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest ut feilkoder før oljeskift, da fikk jeg bare lavt oljenivå (som ventet). Etteroljeskift har jeg ikke lest ut dette.

Påfyllingq av oljen mener jeg skal være i orden, men km evt for lavt (eller for høyt) nivå etter skiftet gi disse rykningene tror du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, for høyt og for lavt nivå er skadelig for girkassen. Om det gir de feilene er jeg usikker på, derfor er det viktig at lekkasjen ble tettet og at oljeskiftet ble foretatt etter korrekt prosedyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LØST! viste seg at girkassa faktisk var gåen. Så da bar det på med overhaling : bh : koster mye, men er sikkert verdt det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dét var jo ingen bombe. ZF5HP19 som legger på røret er jo ikke en bombe :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare pga sviktende oljeskift som regel.

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og pga den iboende konstruksjonsfeilen som gjør at reversen faller ut før eller siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tja, egentlig har denne kassa vært godt tatt vare på, den har gått 430k (!) og forstår det som det er langt for disse kassene. Han som overhaler nevnte derimot at da det var gjort motorbytte (som ble gjort rundt 400k av verksted med ellers godt omdømme) så hadde de enten glemt eller hoppet over den ene justeringshylsa (en av to) som sentrerer og justerer motor i forhold til girkasse. han påstod ikke at det var dette som hadde knekt kassa, men at det i teorien er god mulighet for det, ettersom converteren ikke har godt av det. I mitt tilfelle var det converteren som hadde tatt kvelden og siden balla det på seg..

 

MEN, nå kommer snart bilen tilbake, og med i teorien "ny" kasse og motor som bare har gått ca. 60k så blir det bra : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.....da det var gjort motorbytte (som ble gjort rundt 400k av verksted med ellers godt omdømme) så hadde de enten glemt eller hoppet over den ene justeringshylsa (en av to) som sentrerer og justerer motor i forhold til girkasse.

 

Solgte ei bra automatkasse av denne typen en gang. Kjøper fikk lekkasje av automatolje mellom motor og girkasse. Det viste seg at årsaken var den samme som du sier her: Kun brukt den ene sentreringshylsa. Da begge hylsene ble montert, forsvant lekkasjen og alt fungerte fint.

 

Kan legge til at rekorden min er 450.000 km med slik kasse før converter sluttet å låse, og etter hvert begynte å slure. De siste 3 årene og 100.000 km gikk den på Biltema halvsyntetisk olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.....da det var gjort motorbytte (som ble gjort rundt 400k av verksted med ellers godt omdømme) så hadde de enten glemt eller hoppet over den ene justeringshylsa (en av to) som sentrerer og justerer motor i forhold til girkasse.

 

Solgte ei bra automatkasse av denne typen en gang. Kjøper fikk lekkasje av automatolje mellom motor og girkasse. Det viste seg at årsaken var den samme som du sier her: Kun brukt den ene sentreringshylsa. Da begge hylsene ble montert, forsvant lekkasjen og alt fungerte fint.

 

Kan legge til at rekorden min er 450.000 km med slik kasse før converter sluttet å låse, og etter hvert begynte å slure. De siste 3 årene og 100.000 km gikk den på Biltema halvsyntetisk olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.