Anbefalte innlegg

Har planer om å skifte olje på diffrensialen på min Audi 100 S4 Avant. Har sjekket instruksjonsboken som sier at på denne biltypen skal det være API-GL 5, SAE 90. Er det noen som har erfaring med olje av forskjellige merker og har anbefalinger å komme med?

Ser også at det for andre modeller er anbefalt bruk av G 50, SAE 75 W-90. Hva er forskjell på denne og den som skal brukes på S4 (API-GL 5, SAE 90)? Er det noen som vet årsaken til at S4 og Audi 100 Avant quattro har anbefalt annen olje enn de andre modellene?

Jeg vet også at det ikke skal være nødvendig å bytte olje på diffrensialen på bilen, men jeg har nå tenkt å gjøre det like vel...

Når det gjelder motorolje, så er det ikke noen eksakte anbefalinger i instruksjonsboken. Jeg bruker fortiden Valvoline 10W-60 Racing som er en delsyntetisk olje. Prøvde for noen år siden en Shell helsyntetisk, noe som ikke var et direkte heldig valg av olje. Den var på bilen i 1-2 uker før den ble byttet ut, da oljen kom ut over alt på motorblokken. Var vel litt vel tynn den. Har tidligere brukt Mobil 1, som også virket å være en grei olje.

Noen her som mener de har peiling på riktig valg av motorolje også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble anbefalt Shell Transaxle Oil 75W-90 til bruk i diffrensialen (tror det er 1,7 liter) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser også at det for andre modeller er anbefalt bruk av G 50, SAE 75 W-90. Hva er forskjell på denne og den som skal brukes på S4 (API-GL 5, SAE 90)? Er det noen som vet årsaken til at S4 og Audi 100 Avant quattro har anbefalt annen olje enn de andre modellene?

Noen her som mener de har peiling på riktig valg av motorolje også?

Merkelig, i følge BentleyPublisher Repair Manual skal det være syntetisk API-GL5 75W-90.

Iflg. instruksjonsboken er er SAE 5W-40 bra valg til denne motoren. Oljen må også minumum overholde API-SJ. Tror en 60-grades olje blir litt tykk til vanlig bruk. Kjører du mye på bane? Castrol, Mobil1, Redline, Motul, Amsoil m.fl.leverer kvalitetsvarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for oss gutta som ræser rundt banen med litt varme i tannhjula så er nok Castrol TAF-X ett godt valg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.