Audi A4 1.9 TDIQ (AVF) med høyt diesel forbruk

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med høyt forbruk på bilen, forbruket er målt med kjørecomputeren men dobbeltsjekket flere ganger ved tanking.

Bilen går va 600-700 maks ved full tank. Ved langkjøring får jeg den ned til ca 0.8 pr mil mens det på by kjøring er nesten dobbelt så mye.

Den lå tidligere på 0.7 på blanda med aktiv kjørestil og rett over 0.5 på langtur.

Bilen er chippet hos et seriøst firma og de er aktive på forumet her så det skal ikke være noe problem med tuninga.

Det er en del olje i rør fra IC og rundt innsug, særlig rundt EGR.

Bruker orginalt luftfilter.

Bilen har godt drag men det kan hende det mangler litt futt, jeg har ikke noe å sammenligne med. Men den drar definitivt bedre enn orginalt!

Turboen er orginal og det kommer litt ulyder fra den når jeg slipper gassen men den har vært sånn i flere år nå så jeg tviler på at turboen er årsaken til det høye forbruket.

Den har litt spesiell gange ved oppstart og lugger litt hvis man drar bilen de første kilometerne.

Tenk litt på at timinga kan være litt feil men jeg har hørt at disse ikke ville startet opp med feil timing.

Eller at kat'en er tett men igjen da ville jeg ha merket det på draget.

Eksosen har normal farge, lukter heller ikke noe spesiellt av det.

De siste åra har følgende deler blitt bytta:

EGR (Renset gjevnlig og strupet igjen så eksos som blir resirkulert er ca 10-15%)

Vakumpumpe

Svinghjul og clutch

MAF og MAP sensor

temp føler bak motor (den grønne, husker ikke nr på den)

kamaksel og ventilløftere

Det er tatt diagnose på bilen med VCDS uten at det er noen feilmeldinger i minne.

Har sjekka Measure blocks i engine på vcds, alt virker greit men du ser at den suger mer diesel enn det den burde.

Er det noen som har noen gode innspill?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

Har du funnet ut noe mer ang dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekket timininga av registeret i vagcom? Skal være 0 +-2 0 til ca -1 er optimalt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.