Anbefalte innlegg

Hei,

 

Plages med dekk som sporer kraftig, og lurer på hva som er årsaken.

Det er 275/30-21 Continental Sport Contact 5 på 9" felg. Kjører 3 bar/43.5 PSI i alle dekkene. Det er 6-7mm med spor, dekkene er i underkant av 3 år gamle. Montert på 2014 A6 allroad.

 

Kan det være at:

- dekket er for bredt for felgen?

- gummien hard pga alder / feil lagring?

- Continental sporer generellt?

 

Mine tidligere erfaringer med Continental SC5 har utelukkende vært positive. Sist hadde jeg 295/30-22 på 10" felg (annen bil) uten noe sporing.

 

Vurdere å kjøpe nye Continental Sport Contact 6 i 255/35-21 (litt smalere og høyere profil), men ikke hvis det er dekket som er problemet og jeg har vært heldig tidligere.... :)

Eller finnes det løsninger? Mindre/mer lufttrykk osvosv...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Continental selger vi til alle kunder som klager på sporing og også generelt. Så at dekket i seg selv er et problem tror jeg nok ikke. Kan selvfølgelig være at det hadde hjulpet og gått ned litt på bredda da 275 er type bredt og de blir ikke særlig myke i dekksidene når du har 21" heller, men forsøk med å senke lufttrykket litt først. Følg godt med på dekket fremover så ikke du får noe skjevslitasje hvis det blir for lite luft.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lest meg frem til at jeg heller burde øke dekktrykket. Virker også logisk for meg.

Antar at max er 3.5 bar. Audi og Continental anbefaler 3.1 bar bak på 20", og ekspertene sier man bør legge på 15% på disse anbefalingene.

 

Skader ikke å prøve ihvertfall :)

 

275 på 9" felg er forøvrig fabrikkoppsett på bl.a. A7.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lest meg frem til at jeg heller burde øke dekktrykket. Virker også logisk for meg.

Antar at max er 3.5 bar. Audi og Continental anbefaler 3.1 bar bak på 20",og ekspertene sier man bør legge på 15% på disse anbefalingene.

 

Skader ikke å prøve ihvertfall :)

275 på 9" felg er forøvrig fabrikkoppsett på bl.a. A7.

 

Har du lest at det er anbefalt å øke dekktrykk pga sporing eller generelt? 15% over har jeg også hørt anbefalt mye, men da på vinterdekk pga kaldt klima i norden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dinside sier:

"Bruk omlag 15 prosent høyere trykk enn oppgitt. Hvorfor? Fordi lavprofildekk vanligvis er bredere enn ordinære dekk, noe som igjen betyr at en større del av slitebanen mangler støtte fra dekksidene og dermed kun hviler på luft."

 

Ref: http://m.dinside.no/php/art.php?id=356781

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å kjør opp dekktrykket til 48 PSI.

å kjenne hvordan det blir da..

hadde veldig sporing på dekkene jeg hadde før å den ble bedre når jeg haddei mere luft. hadde i 42 PSI først å da var den helt j***li å kjøre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dinside sier:

"Bruk omlag 15 prosent høyere trykk enn oppgitt. Hvorfor? Fordi lavprofildekk vanligvis er bredere enn ordinære dekk, noe som igjen betyr at en større del av slitebanen mangler støtte fra dekksidene og dermed kun hviler på luft."

 

Ref: http://m.dinside.no/php/art.php?id=356781

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Jepp, men de snakker ikke om sporing. Her det kun slitasje etc de snakker om (jeg har bare skumlest).

Men prøv begge deler og del erfaring her. Kan ikke skade :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, skal teste og rapportere tilbake i morgen. Forhåpentligvis blir dette er billigere affære enn fryktet :-)

 

Takk!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først lufttrykk, så en sjekk av hjulstilling. Kan være noe som er slitt, eller at den rett og slett bare må ha en justering. Foringer, fjærer og andre ting som spiller inn, vil jo "sette" seg mer med årene og da vil logisk nok også hjulvinklene endres.

 

Men synes kanskje det var litt lite luft mtp størrelsen på dekkene, så det hadde vært førstpri å sjekke ut (og det letteste):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å kjør opp dekktrykket til 48 PSI.

å kjenne hvordan det blir da..

hadde veldig sporing på dekkene jeg hadde før å den ble bedre når jeg haddei mere luft. hadde i 42 PSI først å da var den helt j***li å kjøre

 

Jepp, men de snakker ikke om sporing. Her det kun slitasje etc de snakker om (jeg har bare skumlest).

Men prøv begge deler og del erfaring her. Kan ikke skade :)

 

Først lufttrykk, så en sjekk av hjulstilling. Kan være noe som er slitt, eller at den rett og slett bare må ha en justering. Foringer, fjærer og andre ting som spiller inn, vil jo "sette" seg mer med årene og da vil logisk nok også hjulvinklene endres.

 

Men synes kanskje det var litt lite luft mtp størrelsen på dekkene, så det hadde vært førstpri å sjekke ut (og det letteste):)

 

Bilen, inkludert hjulstilling er 100%. Har to sett 21" sommerhjul, og er kun disse som sporer (eller sporet nå da).

 

Sjekket og justerte lufttrykket på vei til jobb i dag. Var ca 2.8 bar i alle (jeg fylte 3 bar for 1 uke siden, men sannsynligvis feil på manometeret jeg brukte da). Kjørte på med 3.5 bar i alle 4 nå, og problemet løst. Ingen sporing og bilen oppfører seg ekseplarisk igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På hvilken underlag synes du det sporer? Hvis veien er slitt så sporer det uansett hvilke dekk eller bil du har.

Blir litt som å kjøre i en bobbane.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjørte 3bar på 245-30/20 på min A6 4f. Syns det var for hardt og sporte for mye. Nå sporer det ikke og er mye mer behagelig med 2.5 bar. Hørt fra par mekanikere at alt for mange kjører på med for mye trykk i lavprofil. Prøv det =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På hvilken underlag synes du det sporer? Hvis veien er slitt så sporer det uansett hvilke dekk eller bil du har.

Blir litt som å kjøre i en bobbane.

 

Er ikke første bilen jeg har med forholdsvis store og brede dekk, men er første gang jeg opplever sporing som ubehagelig, relativt til underlaget. Nylagt asfalt ville neppe vært noe problem uansett. ;)

 

jeg kjørte 3bar på 245-30/20 på min A6 4f. Syns det var for hardt og sporte for mye. Nå sporer det ikke og er mye mer behagelig med 2.5 bar. Hørt fra par mekanikere at alt for mange kjører på med for mye trykk i lavprofil. Prøv det =)

 

Kan muligens stemme i enkelte tilfeller, men i dette tilfellet ble det motsatt.

Gir forøvrig ikke mening at jeg skulle gått for ett lavere trykk enn anbefalt på bilen, spesielt ikke på lavere profil. Personlig foretrekker jeg at dekkene følger bilens- og ikke veiens vilje. Optimalt (og i dette tilfellet høyt) lufttrykk gir dekket stabilitet.

 

Når det er sagt finnes det nok dekk som sporer uansett. Det har jeg bevisst styrt unna, og var primært derfor jeg ble overrasket over at bilen sporet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.