A8 D2, rykker og 'hopper' under pådrag.

Anbefalte innlegg

Har en a8 d2, 2, 8L automatgiret quattro (2002).

Idag, på vei til jobb, begynte plutselig bilen å tulle seg ved gasspådrag. Bilen rykker og napper en 4-5 ganger, før den plutselig fungerer nett som før.

Er samme følelsen som om du skulle kjørt en bil med manuell gir, for så å hurtig trå på clutchen igjentatte ganger. Har et håp om at det er motoren som feiltenner, ettersom det sannsynligvis er billigere å reparere, men tror selv det er girkassen utfra koss det føles. Noen som har hatt lignende erfaringer?

Er ikke nødvendigvis ved hardt pådrag, eller noe fast turtall. Og får ikkje opp noe motorlys som indikerer noe feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å oppdatere: på vei heim fra jobb skjedde det to ganger, med stort mellomrom. I stor kontrast til da eg var på vei til jobb da det skjedde mange ganger, med lite mellomrom. Har ikkje lagt merke til noe mønster eller fellesnevnere.

Bilen går forresten litt ujevnt på tomgang til tider. Og dersom eg stopper, og ruser motoren (for eksempel at eg holder den på 1500rpm) så går turtallet rolig opp og ned med +-100rpm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lignende på min 1997 A8 2.8

Der var pluggkablene gåen.

Men usikker på om din 2002 mod har kabler eller en coil pr sylinder?

Symptomene var at den nøkket/hakker ved lett belastning på 4-5 gir ved 14-1900 omdr. Ved mer pådrag forsvant feilen, men kom tilbake igjen når turtallet befant seg i det nevnte området.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lignende på min 1997 A8 2.8

Der var pluggkablene gåen.

Men usikker på om din 2002 mod har kabler eller en coil pr sylinder?

Symptomene var at den nøkket/hakker ved lett belastning på 4-5 gir ved 14-1900 omdr. Ved mer pådrag forsvant feilen, men kom tilbake igjen når turtallet befant seg i det nevnte området.

Beskrivelsen av symptomene passer bra. Får tyne motoren ved å ligge på høgt turtall over alt da :P hehe

Er 3 coiler, som styrer 2 sylindere kvar.

Var en som meinte det kunne være relatert til at eg fylte bensin på vei til jobb idag, og da hørtes pumpen på stasjonen ut som gammel sjark. Han mente eg sannsynligvis hadde fått siste rest av det som var i tanken på stasjonen, og at denne hadde dårlig kvalitet.

Høres litt drøyt ut at siste resten med bensin skal være så dårlig kvalitet at bilen nykker og river. Eller?

Lurte på om det kanskje var bensinpumpa som var misfornøyd med livet, men da hadde det vell blitt verre med enda mer pådrag?

Hadde nede bensinfiltere idag, for å sjekke om det var tett. Var langt fra reint, men sannsynligvis ikkje nok skitt til at bilen skal nykke på den måten.

Coil a8.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.