2007 Toruan 1.9TDi går i nødmodus stadig vekk!

Anbefalte innlegg

Hei

 

En kamerat av meg plages med Touranen sin - den går i nødmodus stadig vekk.

Han har hatt bilen inne på verksted flere ganger, uten at de kan konkludere med noe som helst, og helst vil begynne å bytte deler for å se hva som hjelper. Siden første forslag var å bytte turbo hadde han litt lyst til å søke litt mer råd og tips før han tar fatt på et turbobytte..

 

Jeg var med på tur med bilen i kveld, og det var lett nok å få provosert frem feilen for å si det sånn.. Spørsmålet er: Hva skyldes dette?

Jeg ser at turbotrykket helt klart er for høyt på bilen, og når han ligger med jevn fart og stabilt turtall ser det ut til at turbotrykket lever litt sitt eget liv. Jeg kjørte en output test på N75 ventilen, men klarte ikke å hverken høre eller føle at den faktisk rører seg.. Kan det være denne som skaper trøbbel?

 

Tar gjerne i mot alle tips!

 

Feilkodene som kommer opp når bilen går i nødmodus er som følger:

000568 - Manifold Pressure / Boost Sensor (G31)

P0238 - 000 - Signal too High - Intermittent

000564 - Boost Pressure Regulation

P0234 - 000 - Limit Exceeded (Overboost Condition) - MIL ON

 

Legger også ved trendbildet fra siste kjøretur i kveld hvor peaken til høyre på turbotrykket er det som gjør at bilen går i nødmodus.. Alle andre verdier ser ut til å følge hverandre rimelig godt. (Trendet EGR og MAF etter tidligere mistanker om at EGR-venilen ikke fungerte som den skulle).

2016-04-26.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svaret :) Nå gjelder ikke dette min bil da, men en 1.9TDi fra 2007.. Men symptomene ser ut til å være veldig like..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bilen chippet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei denne er helt urørt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper de mest trolige synderene er:

 

1) VNT / VGT mekanisken som sitter fast (kokset fast)

2) sticky WasteGate (WG)

3) styringen av WG , f.eks N75.

4) trykksensor som styrer ladetrykket (lite trolig, da dette sikkert er samme sensor som viser ladetrykket i vedlagt bilde).

 

Alt dette er relativt enkelt å teste, bare å begynne fra toppen og jobbe seg nedover. Ikke sikkert at det er noen av disse, men det er et utgangspunkt.

 

Når man finner problemet og løser det, så burde man gjøre endringer slik at feilen aldri oppstår igjen, dvs finne den egentlige synderen, EGR?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.