#1 Skrevet April 29, 2016 Hei En bileiers verste fiende er etter min mening rust. Ikke noe annet element er like ødeleggende for en bil, og som oftest blir fullstendig håpløse prosjekt med å få bra igjen. Variasjonen mellom merker, modeller og produksjonsår er stor, og en utvelgelsesprosess kan bli en selsom opplevelse for å finne seg noe bra. Ny til 5 år gammel bil kan i den anledning nesten bli et lottospill, men med 5-10 år gamle biler noe sikrere da de svake modellene begynner å bli kjent. Medlemmene sine egne erfaringer kunne jo i den anledning blitt samlet i en forumtråd. Det hadde vært fordel med en katalogoppbygning med merke, modell og år, så kan hver bruker legge inn sine erfaringer på gjeldende tråd. Hadde dette vært noe? Hvordan gå videre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 29, 2016 Jeg tror eieren av bilen har like mye "skyld" at det rusten som bilprodusenten. Jeg har 2 biler på samme platform og den som har gått lengst har minst rust under. Nye biler har mye mindre rustbeskyttelse under. Jeg så en sak på dinside om dette. Mange nye biler har ikke understellsmasse under og de ruster etter 2 år i Norge! Biler fra 90-tallet som er godt tatt vare på ruster veldig lite. Det ble også brukt mer galvanisering før. Det er vist ikke miljøvennlig nok i dag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 29, 2016 Nja, kjøreområde, vasking og oppbevaring har jo også betydning. Men når rusten tyter ut gjennom døra og det er hull i kanalene så vil jeg påstå at konstruksjon har hovedskylden. Jeg har selv hatt den udødelige 80 B3 som var de første som kom helgalvanisert i 87. Den slet hull i lakken i hjulbuene ned på bart metall, og det rustet ikke. Likeså under hvor beskyttelsesmassen hadde løsnet og det var nakne områder rett på metall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 29, 2016 Alle audiene våre (se signatur) ruster i hjulbuer og midt på paneler. Jeg skjønner ikke hvordan Audi i løpet av i hvertfall våre 12 år i spenn ikke har klart å fikse dette.. 100/S4 C4 1992: Bakluka (visstnok ikke galvanisert), flekker midt på taket, hjulbuer, dører, forskjermer og panser. Umulig å få stoppet, men takket være galvaniseringen blir det brunt men ikke hull. Under er bilen nærmest strøken, fant kun to små hull bak deksler da jeg hadde av bakstilling for å bytte tanken. Som forresten også ruster.. Det var strøkne hjulbuer inntil for etpar år siden, da det virket som det plutselig ballet seg på og ble 'for mye' og alt ga seg omtrent samtidig. Hellakkering sannsynligvis eneste kur. 80 Cabrio 8G 1996: Forskjerm rustet hull i skjermbue og gikk i oppløsning rett etter at første symptom viste seg, ellers rust i enden av skjermbuer og rundt antennhull. Heller ingen skader under der det virkelig gjelder! A4 Cabrio 2004: Den mest overraskende. Alle fire skjermbuer ruster, flaker skikkelig av. Også bobler midt på paneler, uten tegn til forutgående steinsprut el.l. Den eneste 'rustfrie' bilen jeg har sett, er igrunn fatters 1993 Peugeot 605, jeg er rett og slett sjokkert over at jeg ikke finner en eneste prikk på den (bortsett fra i forkant av en dårlig justert bakdør) og den har vært kjørt mye på ymse vei og alltid stått ute. Alle andre Pug'er jeg har sett er rustbørser, men ikke 605, en kollega sendte sin på skroten med utslitt understell og bremser, fortsatt ingen rust.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 29, 2016 Nja, kjøreområde, vasking og oppbevaring har jo også betydning. Men når rusten tyter ut gjennom døra og det er hull i kanalene så vil jeg påstå at konstruksjon har hovedskylden. Jeg har selv hatt den udødelige 80 B3 som var de første som kom helgalvanisert i 87. Den slet hull i lakken i hjulbuene ned på bart metall, og det rustet ikke. Likeså under hvor beskyttelsesmassen hadde løsnet og det var nakne områder rett på metall. Nyttig tråd å interessant tema, såklart noen biler er veldig bra og noen er håpløse mtp rust. Så jeg er enig i det "Premium biler" fra slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet da galven var solid var bra saker, men også her finnes det opprusta tilfeller. Men jeg leste også din side saken, og skremmende å se at det selges dyre nye biler som ikke er beskyttet for salta vinterveier Jeg er ganske så enig med Martin at tildigere eiers bruk er VELDIG mye å si på en bil tilstand når den er noen år. Ikke bare hvor flinke de er til å vedlikeholde den, men vel så mye hvor de kjører. Jeg har en 30 år gammel bil som har gått i California.. finnes ikke rust under 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...