Anbefalte innlegg

Dette er ikke et daglig problem, men det er nok til å være et irritasjonsmoment.

2006 VW Passat 2.0 TDI Highline DSG (140hk)

1. Startvansker:

Fra tid til annen er det plutslig ikke mulig å få start. Bilen rusler fint en dag men morgenen etter er det ikke snakk om at den vil starte, og det kan gå måneder mellom hver gang dette skjer. Det virker som om motoren ikke får diesel, og jeg kan kjynne helt til oljetrykksalarmen går uten at det skjer noe. Jeg skiftet nylig dieselfilter i håp om forbedring, men har hatt samme problemet etter det. Hvis jeg omsider får start, så går bilen som ei klokke uten flere problemer. Kan det være fukt i cylinder? Defekt dieselpumpe? Har lagt merke til at det ofte er fuktig luft og/eller regn når dette skjer, men vet ikke om det er kun en tilfeldighet.

2. Fusk:

I tillegg til dette så fusker motoren av og til. Dette skjer stort sett når jeg kjører hjem etter en dag på jobb (skjer aldri om morgenen), og spesielt når sola har varma opp bilen litt. Ved akselerasjon virker det som om motoren får feil blanding (enten lite diesel eller lite luft), og den distinkte "diesellyden" forsvinner som om motoren blir litt kvalt. Hvis jeg drar på med gassen når dette skjer, så våkner den med et rykk og får fart på ting, men det resulterer i veldig nykkete kjøring, spesielt siden det er DSG. Etter 10 minutters kjøring blir alt bedre, men det er forferdelig irriterende.

Jeg nevner begge deler her, siden både fusk og startvansker kanskje har samme årsak selv om det aldri skjer samtidig. Håper noen her har vært bort i dette tidligere og kan komme med tips eller forklaringer. Er dette et kjent problem? Takker for alle svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er alltid lurt å starte med en diagnose. Er dette gjort?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikkert. Det er ikke lenge siden feilminnet ble slettet (feil på tennsats airbag), men har ikke bedt spesifikt om det. Hva gjøres når de tar diagnose? Leser de kun av feilmeldinger, eller tar de en fysisk sjekk av typiske slitedeler? Regner med det ikke er alt som dukker opp i feilminnet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte sykle til jobb i dag, plutslig var det ikke mulig å få start (som beskrevet over). Mye kluss med denne bilen så vurderer å investere i VAG-COM nå, noen som kan bekrefte/avkrefte om VCDS gir valuta for pengene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte sykle til jobb i dag, plutslig var det ikke mulig å få start (som beskrevet over). Mye kluss med denne bilen så vurderer å investere i VAG-COM nå, noen som kan bekrefte/avkrefte om VCDS gir valuta for pengene?

Vag-com er jo veldig kjekt for å lese av feilmeldinger hvis du skal fikse feil selv, og programmere inn diverse ting om du ønsker det. Er vel også en del folk som tar diagnose for andre mot litt penger så du kan jo alltids tjene tilbake pengene. Jeg ville kjøpt meg det, er vel en på Facebook som selger til rundt 800 kroner?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ross-tech har mye forskjellig, så litt usikker på hva som er best å kjøpe. Kanskje denne? I underkant av 3000 kr, men det blir vel noe slikt om jeg lar Møller ta diagnosen uansett :P

http://store.ross-tech.com/shop/VCHUC.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alternativt hvis du kun vil lese ut feilkoder, kan du også kjøpe deg en billig-kabel fra ebay, og bruke gratisversjon av programvaren - tror den skal kunne lese ut feilkoder, men sikkert ikke mye annet.

(Men skikkelig kabel er selvsagt å anbefale, jeg har ikke angret på mitt kjøp i alle fall...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg har ikke noe særlig erfaring med diagnoseverktøy, men hadde vært kjekt lært seg det sakte men sikkert! Må sjekke dette nærmere :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.