Er denne kammen løsningen på mine problemer?

Anbefalte innlegg

God lørdag!

 

Har slitt med tungstartet bil og nøkking når motoren får motstand på lave turtall. Har også hatt dyseverdier som har vært helt ute av kurs i VCDS.

Har sett på kamakselen og den så slitt ut. Ut i fra bildene, klarer noen å se om dette kan være problemet?

 

Bilen er en A4, 8ED. 1.9 tdi PD. 2008 modell med 247km.

 

20160507_181209.jpg

 

20160507_181142.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo vanskelig å garantere at det er løsningen på alt, men lite tvil om at kammen er slitt. Så første bud er å få skiftet den!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser antydning til slitasje der Ikke enkelt å presentere på bilder da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser antydning til slitasje der�� Ikke enkelt å presentere på bilder da.

 

Synes ikke bilde 2 var antydning, men kan være bilde får det til å se verre ut. Enklere å se på ventilløfterene om det hull!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe man klarer å bytte selv? Grei skuring tror jeg men er litt usikker på dette med at timingen skal bli riktig når jeg er ferdig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder timing er de kjempeenkle disse så lenge du har låsing til kam og veiv(viktig). Ellers synes jeg det er en veldig ok jobb. Sørg for at du har alle deler og verktøy du trenger. Greit å bytte alt av simmeringer og pakninger du kommer over. Ligger også diverse DIY videoer på youtube!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke bilde 2 var antydning, men kan være bilde får det til å se verre ut. Enklere å se på ventilløfterene om det hull!

 

Klarer man å se om det er hull uten å demontere kammen? Helt ærlig sjekket jeg ikke det når jeg hadde det oppe, men er jo bare 13 skruer unna å se en gang til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer man å se om det er hull uten å demontere kammen? Helt ærlig sjekket jeg ikke det når jeg hadde det oppe, men er jo bare 13 skruer unna å se en gang til.

 

Ja du gjør det. Men må få bort litt olje fra toppen av løfteren så kjekt med noe bremserens eller lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder timing er de kjempeenkle disse så lenge du har låsing til kam og veiv(viktig). Ellers synes jeg det er en veldig ok jobb. Sørg for at du har alle deler og verktøy du trenger. Greit å bytte alt av simmeringer og pakninger du kommer over. Ligger også diverse DIY videoer på youtube!

 

Ser på denne karen

Klarer ikke få med meg at han låser veiva. Kommer man til å låse den uten å ta fronten ut? Han merker bare av hvor kamhjulet og beltet har stått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk Jan. Får ta en ny sjekk. Har du peiling på pris på løftere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk Jan. Får ta en ny sjekk. Har du peiling på pris på løftere?

 

Løftere er ikke så dyrt, kammen som koster penger. Tror faktisk jeg har et sett løftere i garasjen du kan få kjapt (nye såklart) :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høre pris hos Møller først. Men tipper kammen koster en del der. Er det skikkelig dumt å gå for uoriginal kam og strekkbolter og kjøpe løftere og pakninger hos Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høre pris hos Møller først. Men tipper kammen koster en del der. Er det skikkelig dumt å gå for uoriginal kam og strekkbolter og kjøpe løftere og pakninger hos Møller?

 

Min erfaring fra privat og jobb er at mange har blitt brent å uorginale deler. Snakket også med en kar på motorverksted det vi sender topper etc og også der hadde de måttet skifte flere ganger. De brukte helst orginale deler hvis kunden betalte for det, men han holdt seg uansett langt unna uorginale løftere da han mener det kanskje er årsaken til at det slites såpass fort igjen(og disse uorg leverer de selv!). Ren kam koster rundt 9 hos møller. Husker ikke løfterene men lurer på om det er rundt 2500. Det som er kjedelig er at slike deler er det lite/ingen klubbrabatt på.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ajj. 9K for kammen.. Uoriginal får du den til under 3000. Jeg som hadde håpet det ikke var en injektor da de sku koste rundt 8-9000. Snakk om :)

Men takk for mange flotte svar!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ajj. 9K for kammen.. Uoriginal får du den til under 3000. Jeg som hadde håpet det ikke var en injektor da de sku koste rundt 8-9000. Snakk om :)

Men takk for mange flotte svar!!

 

Kan være jeg blingser så du kan jo sjekke uansett. Men hukommelsen min sa noe rundt der ja :) Bedre kvalitet vil alltid koste mer, men selvfølgelig synd det er så stor differanse :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, slik er det vel. Hukommelsen din har nok sikkert helt rett : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får kam til €162 og løftere for €77 hos Rexbo.eu. Denne er fra Febi Bilstein, og bør være OEM-kvalitet. Om det så ikke er tilsvarende kvalitet som original, så kan du bytte fire ganger før du kommer opp i prisen av Møller sine deler

 

https://www.rexbo.eu/febi/camshaft-33193?c=100397&at=14390

https://www.rexbo.eu/febi/rocker-tappet-19800?c=100399&at=14390

 

Dobbeltsjekk opplysningene og delenummerne for å være sikker på at dette er riktige deler. Rexbo har også alt annet du trenger sompakninger etc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får kam til €162 og løftere for €77 hos Rexbo.eu. Denne er fra Febi Bilstein, og bør være OEM-kvalitet. Om det så ikke er tilsvarende kvalitet som original, så kan du bytte fire ganger før du kommer opp i prisen av Møller sine deler

 

https://www.rexbo.eu/febi/camshaft-33193?c=100397&at=14390

https://www.rexbo.eu/febi/rocker-tappet-19800?c=100399&at=14390

 

Dobbeltsjekk opplysningene og delenummerne for å være sikker på at dette er riktige deler. Rexbo har også alt annet du trenger sompakninger etc

 

Der som jeg har bestilt tidligere privat (ecconor) og også der vi bestiller fra fra jobb fører også store anerkjente merker med "oem kvalitet". Men det strekker ikke til :)

 

- - - Updated - - -

 

Men kjør hvertfall orginale løftere uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:pTakk for tips, Per! Googla litt men hadde vanskeligheter for å finne noe.

 

Hva skal du eventuelt ha for løftere Jan? Ja, sett at du finner de:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:pTakk for tips, Per! Googla litt men hadde vanskeligheter for å finne noe.

 

Hva skal du eventuelt ha for løftere Jan? Ja, sett at du finner de:p

 

Med nøyere gjennomtenking tror jeg ikke disse er orginale. Og da er det jo lite vits å selge deg de :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe ja.. Ringer forhandler Mandag morgen og ber om pris på alt..

 

Hadde egentlig gitt opp og bestilt diagnosetime hos de på onsdag. Men etter jeg oppdaga kammen så tror jeg det bare er å avbestille den timen.

 

 

Har sett på kammen før men ikke sett noen tegn til slitasje men nå er bilen blitt helt tullete og vil nesten ikke starte. Sjekka kammen på nytt i dag og da så jeg tydelig slitasje. Så tror ikke jeg trenger diagnosehjelp allikevel. Nå er det bare utførselen igjen :D

 

- - - Updated - - -

 

Tusen takk for meget god hjelp! Begge to!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Stian. Jeg bytter nå motor pga samme problem som deg, men her er kammen vesentlig mer slitt. Denne starter helt problemfritt, men høres helt forferdelig ut til opplysning. Så lett som denne jobben er så hadde ikke jeg kjøpt originale deler om de koster 3-4 ganger så mye iallefall :)

 

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett valg av deler er det helt avgjørende at motoren får korrekt oljekvalitet. Har hørt om slike kammer som ble nedslitt på få tusen uten longlifeolje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger vel ikke være longlife-olje, men viktig at det er minimum rett spesifikasjon. På min AVF motor (1,9tdi pd) så skal det være minimum 505.01 olje. Gått 181k km nå, 81k km av meg, og frisk som en fisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter å ser igjennom elsawins fremgangsmåte på hvordan dette skal gjøres.

Når jeg tar av registerreim så må jeg da følge hele den lange prosedyren med hvordan reima skal taes av og på? Fronten må vekk for å gjøre dette og for å kunne låse veiva?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.