Er denne kammen løsningen på mine problemer?

Anbefalte innlegg

Eller. Her er visst strammehjulet jeg må ha tilgang til for å ta av reima, den kommer jeg jo til fra toppen av.

Holder det å merke av hvor reima satt og løsne den og når jeg er ferdig å montere i hop bare sjekke timingen/idle stabilisation i vcds og eventuelt justere på kammen?

 

 

Strammer.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen snarveier! Gjør det skikkelig når du først skal til. Tar deg jo ikke mye lengre tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Så da er det like godt å skifte regreim når jeg først dykker inn?

Ser for meg at det er litt arbeid å få fronten i "Service modus"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Så da er det like godt å skifte regreim når jeg først dykker inn?

Ser for meg at det er litt arbeid å få fronten i "Service modus"

 

Ja hvis den ikke er skiftet på en stund er det absolutt kurrant å ta samtidig. Du har til og med tilgang til elsa så serviceposisjon er enkel match.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, da blir det slik.. 5000 til den skal skiftes :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk vannpumpe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett valg av deler er det helt avgjørende at motoren får korrekt oljekvalitet. Har hørt om slike kammer som ble nedslitt på få tusen uten longlifeolje.

 

Leser rundt omkring.. Noen foreslår longlife og bytte på 15K mens noen sier det bare er tull og kammene slites uavhengig om de bruker longlife eller ei.

 

- - - Updated - - -

 

Jepp, vannpumpe er notert.. Godt at utgiftene strekker til :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har brukt longlife og 15k ppå mine pd motorer.... den vi har nå er gått 291.000km på org kammer ikke noe trøbbel. den forrige ble solgt på 274.000km på org kammer uten trøbbel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har brukt longlife og 15k ppå mine pd motorer.... den vi har nå er gått 291.000km på org kammer ikke noe trøbbel. den forrige ble solgt på 274.000km på org kammer uten trøbbel

 

Ganske enkel oppskrift som funker :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ållreit! Tenkte for meg selv at longlife olje med 15K intervall måtte være løsningen... :)

 

Det er ikke det min bil har fått, dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Stian. Jeg bytter nå motor pga samme problem som deg, men her er kammen vesentlig mer slitt. Denne starter helt problemfritt, men høres helt forferdelig ut til opplysning. Så lett som denne jobben er så hadde ikke jeg kjøpt originale deler om de koster 3-4 ganger så mye iallefall :)

 

Sent fra min D5503 via Tapatalk

 

Har hatt lik erfaring på min gamle Transporter. Skiftet kam da denne var skikkelig dårlig, men bilen var like tungstartet fordi. Viste seg å være slitasje i topp rundt dyser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

æsjda. Håper jeg er "spot on" da....

Kona som kjører bilen. Så minst mulig "nedetid" er ekstremt viktig her : bh :

Hun har 60km tur-retur jobb hver dag.

 

 

Men hvordan at det ble slitasje i toppen der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde btw toppdekselet av igjen i dag for å se på løftere. Ingen hull, heldigvis. Men tydelige riper da på de...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Kan du forklare litt mer rundt tungstartproblemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Tidligere har det kun vært risting på lave turtall i 4-5 gir når motor har litt motstand. Nå i det siste har den vært skikkelig tungstartet og må files i 5-20 sekunder før start. Noen ganger har den ikke startet i det hele tatt og vi har måttet trekket start på bilen.

 

Har tidligere sett på kamaksel og ikke funnet noen slitasje. Men sjekket i går og da så jeg tydelig slitasje og regner med at kammen bare har blitt mer og mer slitt og derfor mer og mer tungstartet.

 

 

Har lekt litt med idle stabilisation/torsion value i vcds ved å justere på 18mm bolten på kamakselhjulet uten at det hjalp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med risting mener jeg skikkelig risting.. Det eneste som stopper det er å slippe foten av gasspedalen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Kanskje ta en titt på dieselen om det er olje i den? Tenker da på tandem/høytrykkspumpe. Egr kan også bli veldig fyllt og tett ved slitt kamaksel.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tidligere fått feilkode på egr ventil. Denne var jo igjenkokset. Vasket denne og ikke fått koder på denne siden. Har også hatt lambdasonden som har gitt koder. Denne skifta jeg. Ei heller hørt noe fra denne.

 

To ganger har jeg fått, men det er lenge siden! Har jeg hatt Misfire detected cylinder 1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Kanskje ta en titt på dieselen om det er olje i den? Tenker da på tandem/høytrykkspumpe. Egr kan også bli veldig fyllt og tett ved slitt kamaksel.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Har ikke klart å finne diesel i oljen eller olje i kjølevannet.

Men oljen lukter veldig brent og den bytta jeg for 12K siden, i august.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke klart å finne diesel i oljen eller olje i kjølevannet.

Men oljen lukter veldig brent og den bytta jeg for 12K siden, i august.

 

Olje i dieselen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker du dårlige pakninger på injektorer da?

Eller lekkasje på tandempumpa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker du dårlige pakninger på injektorer da?

Eller lekkasje på tandempumpa?

 

Da tenkte jeg helst intern lekkasje i tandempumpa. Med tanke på tungstart og fusk. Kjapt å sjekke. Dårlige pakninger på dyser burde resultert i diesel i olja. Det fikk jeg på Transporteren i massevis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan sjekkes det?

Ser jeg har litt gammel utvendig søl på undersiden av tandempumpa

 

- - - Updated - - -

 

Meen, kammen var jo stygg da!?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan sjekkes det?

Ser jeg har litt gammel utvendig søl på undersiden av tandempumpa

 

- - - Updated - - -

 

Meen, kammen var jo stygg da!?

 

Kan egentlig bare lyse nedi drivstofftanken.

 

Ja kammen må du skifte uansett :) Synes bare det var litt lite trolig at den var løsningen på alle problemene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Hadde ute løftepumpa bak i tanken for en stund siden.. Men da så jeg egentlig ikke etter noe annet enn selve pumpa og om denne var tett. Klarer man tydelig å se olje nedi tanken om tandempumpa er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.