A8 D2 2.8 går seg varm ETTER at motoren slås av

Anbefalte innlegg

Opplevde igår at motoren gikk seg varm litt etter at eg parkerte. Etter at den kjølte seg ned, fungerte bilen som normaly igjen.

Til og fra jobb idag fulgte eg nøye med på temperaturen.

Så lenge bilen kjører (uansett om eg kjører friskt) så passerer ikkje motoren 98 grader. (Instrumentpanelet viser dette som 90). I rushtrafikk, i solsteiken, kom temperaturen opp i 99, før eg skrudde varmeapparatet på, og temperaturen sank til 95.

 

Når eg derimot kom heim og stoppet bilen, tok det ikkje mange sekunder for temperaturen å gå fra ~96 til ~108...

 

Kan høre trykk forsvinne fra ekspansjonstanken i det bilen stoppes.

 

Forslag til årsak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt topp på tanken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en Caravelle med 2,8 VR6. Den hadde en elektrisk sirkulsjonspumpe i tillegg til vannpumpen drevet av motoren. Denne pumpen startet ofte etter at motor var stoppet. Da denne sviktet økte motor temp etter kjøring. Har du en slik pumpe som ikke virker?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går radiatorvifta?

 

får litt inntrykket av at det er problemet

 

spesielt siden temp er normal når du kjører. men bli varm når den står i ro.

 

108grader på vannet vil skape en del trykk i kjølesystemet så dette vil nok lage litt mer lyd en "vanlig"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er så vidt eg vet ingen elektrisk vifte som skal fortsette å gå. Dette er vell helst vanlig på eldre biler(?).

 

Var ein teori om at det var lekkasje fra toppakningen ut i kjølesystemet. Derav økt trykk (dette eg kan høre slippes ut i det eg stopper). Har ikkje merket noe kjølevesketap etter eg fylte på pga overoppheting.

Hatt tennpluggene utav, og de har ikkje kjøleveske på seg, så lekkasjen er iallefall ikkje stor nok til at det går begge veier da... Tok en kompresjonstest idag. Log på ca 11,4 i gjennomsnitt. Men var en sylinder som var nede i 9,7 bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går radiatorvifta?

 

hadde noe av det tilsvarende på golfen her i fjor sommer. der funka ikke radiatorvifta pga defekt thermobryter. oppførte seg akkurat som du sa :)

 

kan jo for all del være ei sirkulasjonspumpe som er dau.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå sitter jeg faktisk her å juger til deg. kom akkurat på at radiatorvifta mi gikk. det som var problemet hos meg var en luftpropp en plass i systemet.

så lenge bilen gikk så var temp "normal" (litt høy)

men motor ble varmere etter den var avskrudd. hørte det "kokte" i vannet og dertil trykk i systemet.

 

fikk ut luftproppen og alt var ok :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt av luftbobler vil jo stige opp, og til slutt ende opp i toppen av ekspansjons-tanken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man skulle tro det ja. men så var ikke tilfelle iallefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går radiatorvifta?

 

Langsmontert motor det her, vet du, da er det to vifter. Den ene vifta er drevet av reima og med viskosekobling, og den andre er elektrisk. Det jeg tenker kan ha sammenheng er en etterkjølingsfunksjon. Jeg vet ikke om A8 har dette, men min gamle Coupe har det. Det er en temperatursensor som sitter eksternt på motor, og som starter viften om temperaturen i motorrommet blir for høy, etter at man har slått av motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noken av dere som veit om den elektriske vifta, som kommer på med air-condition, også skal komme på i det motoren blir for varm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gjorde det på en 99 A6 C5 jeg eide i allefall

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gjør det på D2 også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den gjør det på D2 også :)

 

Gjør iallefall ikke det på min xD Men er vell alikevell begrenset kjøle-effekt av den vifta?... vannet sirkulerer jo ikkje etter motoren er stoppa.

 

Nummer 3 som skal aktivere vifta da? Veit det kan være releet og, men veit da pokker kor det sitter på bilen :P

 

http://etka.cc/audi/part_single/catalog/au/markt/RDW/modell/A8/year/2002/drive_standart/256/hg_ug/919/subcategory/919070/part_id/654740/lang/n#sec_3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en episode i vinter da radiatoren frøs under kjøring , og da gikk el.vifta for fulle 5 da tempen lå opp mot 120grader på tempratur måleren.

 

Har V8 da , men regner med vifta fungerer likt på alle D2

 

Om den gjør det når motoren er avslått tviler jeg på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en episode i vinter da radiatoren frøs under kjøring , og da gikk el.vifta for fulle 5 da tempen lå opp mot 120grader på tempratur måleren.

 

Har V8 da , men regner med vifta fungerer likt på alle D2

 

Om den gjør det når motoren er avslått tviler jeg på.

 

Må jo være en grunn til at bilen går seg varm i det eg stopper... Ka er det som skiller min motor fra alle andre sin liksom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går disse pumpene oppe i vannkassa.. mulig disse skal gå noe etter kjøring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går disse pumpene oppe i vannkassa.. mulig disse skal gå noe etter kjøring?

 

"Pumpene oppe i vannkassa"?

Ekspansjonstanken du sikter til?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo slike pumper som sitter oppi vannkassa. Disse sirkulerer vel kjølevann. .. usikker på hva slags funksjon di har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo slike pumper som sitter oppi vannkassa. Disse sirkulerer vel kjølevann. .. usikker på hva slags funksjon di har.

 

Så vidt eg veit er det ingen andre pumper på systemet enn den standard reim-drevne vannpumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det på min a8 d2 iallefall.. se oppi vannkassa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går noken ledninger inn i "vannkassa" (ekspansjonstanken), men utifra dimensjonen på disse sliter eg veldig med å tru at de skal drive noke motor/pumpe. Er nok temp sensor, trykksensor eller mengdemåler av noke slag ser eg for meg.

 

Idag kom eg heim fra jobb, ein 30 minutters kjøretur der måleren aldri passerte 90 grader. Som sagt funker kjølinga fint så lenge bilen er i gang... Stoppet bilen, og etter ca 2 minutt sjekket eg temperaturen igjen, den var da på 110 grader..

Greit det er naturlig at motoren blir varm i det kjøleveska slutter å sirkulere, men er det INGENTING som skal kjøle ned bilen når den begynner å bli så varm?? Var jo tross alt berre 18-19 grader i skyggen eg parkerte i... Ka skjer i det sommersola steiker der eg parkerer, og det er 25 grader i skyggen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan si at min Audi a8 2.8 også blir noooe varmere når jeg har kjørt og parkerer, men da har jeg kun observert på måleren i dashen, ser at den beveger seg oppover fra 90,men ikke sett at den går forbi 100.. men akkurat nå må jeg få byttet radiator så jeg kan ikke dobbeltsjekke det 😑

 

Sent fra min HUAWEI MT7-L09 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan si at min Audi a8 2.8 også blir noooe varmere når jeg har kjørt og parkerer, men da har jeg kun observert på måleren i dashen, ser at den beveger seg oppover fra 90,men ikke sett at den går forbi 100.. men akkurat nå må jeg få byttet radiator så jeg kan ikke dobbeltsjekke det

 

Sent fra min HUAWEI MT7-L09 via Tapatalk

 

Siden du har 2,8 da... Svar meg på dette; Hender det at den elektiske vifta (som starter med airconditionet) fortsetter å gå etter du har stoppet motoren på varme dager? Ka motorkode har du forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har 2,8 da... Svar meg på dette; Hender det at den elektiske vifta (som starter med airconditionet) fortsetter å gå etter du har stoppet motoren på varme dager? Ka motorkode har du forresten?

jeg må sjekke når jeg får byttet radiatoren neste tirsdag, akkurat nå lekker den som en sil [emoji14] jeg har aqd

 

Sent fra min HUAWEI MT7-L09 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.