A8 D2 2.8 går seg varm ETTER at motoren slås av

Anbefalte innlegg

da har jeg byttet radiatoren min og kan bekrefte at når jeg parkerer for å sjekke luft i dekkene stiger den til 100 ca og faller kjapt ned til 90 når jeg starter den (dette er kun på observasjon av tempmåler i dashen)

 

Sent fra min HUAWEI MT7-L09 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du har 2,8 da... Svar meg på dette; Hender det at den elektiske vifta (som starter med airconditionet) fortsetter å gå etter du har stoppet motoren på varme dager? Ka motorkode har du forresten?

 

For å svare på spørsmålet om vifte, jeg hører ingen vifter gå iallefall etter at jeg parkerte i går (ca 24 grader ute), ventet inne i bilen i ett minutt og utenfor ett minutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For ca 3 veker sida byttet eg thermobryteren til vifta. Da slo vifta inn når bilen sto på tomgang og bilen blei varm, men stopper eg motoren, stopper vifta. Så vifta utgjør altså heller ingen forskjell på ka som skjer etter motoren stoppa.

 

Når eg bytta thermobryteren tømte eg radiatoren for kjølevatn, og fylte på igjen etterpå, for så å kjøre bilen på tomgang med lufteskruene åpne (fant berre dei 2 som går inn i torpedoveggen og den ved coilene). Altså trur eg no systemet er lufta. Går utifra at eg fant alle lufteskruene.

 

Men bilen går seg fortsatt varm etter kjøring. For eksempel nå idag når eg parkerte og temperaturen i motoren nådde 107 grader innen 2 minutt... Da uten at eg hadde kjørt hardt, og det var berre 11 grader ute...

 

Noen fleire ideer?

 

Ser for meg thermostaten kanskje ikkje åpner seg noe særlig, men det merkes ikkje under kjøring på grunn av vinden som kommer inn. Problemet med denne teorien er at eg har kjørt bilen i rushtrafikk uten at den blei kjempevarm, men med ein gang eg stopper motoren skyter temperaturen opp. Og dette var før eg bytta thermobryter, så var ingen vifta som kjølte ned bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså... denne diskusjonen er storm i et vannglass. 107 grader er ikke en farlig temperatur i en motor, så lenge man vet at viftesystemet fungerer slik det er tiltenkt, vannpumpen fungerer, kjølesystemet er tett slik at rett trykk opprettholdes og det er fylt frostvæske/vann i blandingen 50/50. Rett blanding av kjølevæske og riktig trykk i anlegget vil gi et kokepunkt på opp mot 134 grader.

 

I tillegg må man huske på at når motoren skrus av, utvikles det ikke lenger varme. Derfor er 107 grader et ikke-tema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.