Kjølevifter A6C4 2.8 - Virker som de kun starter på trinn 2. Høyt strømforbruk

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bil: Audi C4 97, med AAH og Automat.

 

Fikk ifjor et problem der det virker som kjølevifta for radiator kun går på trinn 2? Når jeg hører viften slå inn synker ladespenning til under 12v på voltmeter i bilen.

 

Ved bruk av AC skal utifra det jeg har lest i SSP 131 viften gå på trinn 1 (konstant med ac kompressor innkoblet?) for å holde fordamper kald. På min bil gjør den altså ikke dette. Vifta freser opp og slår seg av og på med ca 20 sek intervall.

 

Lest litt rundt og sett at det er en Termobryter som sitter i radiator, Et rele J26, som styrer signalet for trinn 1. Vet ikke hvor releet er plassert. ( Funnet plassen til releet i boksen i motorrom. Står 214 på reelet og er et 40A 12v rele. Så dette releet må være iorden. Det slår over når vifta starter. )

 

Er det sannsynlig at det er termobryter som forårsaker at viften kun går på hastighet 2? Har sjekket AC enheten for feilkodder og kanal 01c varsler 00.0

 

Vil gjerne få dette iorden da det er slitsomt med det enorme spenningsfallet når viften slår inn. Noe knotete forklart, men har sett at det er et par sjeler her inne som vet litt om funksjonen rundt dette.

 

 

Edit 1: Leser i ledningskjema at releet J26 er releet for inslag av 2. Stufe fur lufter. Siden dette tikker ivei betyr det vel at viftene går på trinn 2. Altså mangler jeg trinn 1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det sitter - på venstre rammevange i motorrommet - en blå metallbit med tre ledninger som går til den. Dette er en formotstand for viften, og den har en tendens til å ryke. C3 og D11 har samme system, men C3 har et annet delenummer. Den har en tendens til å ryke etter hvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer! Leste litt mer om den igår på http://sjmautotechnik.com/trouble_shooting/cooling.html#fan .

Var innom møller og sjekket pris idag. De hadde 7 stk i sverige. Til den nette sum av 1300kr\stk.

 

Må måle på min motstand for å være sikker. Tror jeg har den typen som er av Gull med kun 2 kontakter på, hvis den sitter innenfor innerskjerm. Hvis ikke må jeg lete litt til i motorrommet.

 

Heter forøvrig Vorwiderstand og har betegnelse N39 på ledningsskjema. For den som senere i tiden måtte lure.

Delenr: 8D0959493

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.