Kjølevifte Audi RS6 C5starter 5 sek etter oppstart og går med høg intensitet

Anbefalte innlegg

Hei

Bil

Audi RS6

C5 kraosseri

2004 modell

 

Følgende feil dukket opp etter bilen hadde stått i ca 1 måned.

 

Viften starter for mer eller mindre full rulle etter 5 sek. Den kjører da med full rulle til eg tar av pol kabelen på batteriet.

Viften stopper da opp. Og den starter ikke før tenningen skrus på.

 

Følgende er prøvd

Bytte ut vanntemps sensor

https://www.flickr.com/photos/surgenor/sets/72157633349662229/detail/

samme feil fremdeles.

 

Byttet ut 219 reelet

Stoppet hele bilen når dette ble tatt ut samt samme feil var der fremdeles.

 

Venter nå på tilkomst til bukk for å se om eg kommer til viftekontakt fra undersiden.

Da finner eg nok ut om det konstant går strøm til vifte etter tenning er avslått. Får da konkludert om problemet er ledning eller viftemodul.

 

Får da også bekreftet om modulen er på viften eller om den er separat enhet iforhold til viften

Vifte%20enhet_zpsljduj46r.png

 

Har også sjekket sikringer her. Men har kun tysk beskrevet sikring oversikt. Så dersom noen har engelsk/norsk så hjelper det på.

Noen med andre tips også som eg kan sjekke?

 

Mvh Kjetil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sier ECU at vanntempen er? Noen feilmeldinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sier ECU at vanntempen er? Noen feilmeldinger?

 

VIN: WUAZZZ4B54N900546 License Plate:

 

 

Address 01: Engine Labels: 077-907-558-BCY.lbl

Control Module Part Number: 4D1 907 558 F

Component and/or Version: 4.2l V8/5VT G 0001

Software Coding: 0010752

Work Shop Code: WSC 66565 257 00032

VCID: 3167E53CAB1A67B6C1-5120

1 Fault Found:

 

18080 - Coolant Fan Control 1

P1672 - 004 - Open or Short to Ground - Intermittent

 

Readiness: 0000 0000

 

vanntemp vist via VAGCOM og dashbord stemmer overens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fant eg kontakten og fikk feilsøkt litt i dag....

DSC_2666_zpsvgfk5vyg.jpg

 

 

Dt viser 12-14V inn mot viften hele tiden. Både når bilen går, Når den er skrudd av. Trodde eg kunne konkludere med at det er jordings problem og at det var ledningen som forsårsaket dette.

Testet bare for løye kontakten etter eg hadde koblet batteriet ifra og på igjen. Da går forsåvidt viften av..... Men kontakten viste da fremdels 12V. Så kanskje det skal være sånn at det alltids er strøm mot vifta? At eg må bytte vifta md kontroll modulen?

 

Kontakten var koblet til en liten boks som gikk videre opp til hoved vifta. Er dette en egen del som eg kanskje skal bytte eller er den en del av den store hovedvifta?

 

Fikk også konkludert at fronten av bilen må av for å komme til noe mer.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er forholdsvis enkelt å ta av eller løsne fronten så du kommer til. håper du slipper å ta av hele fronten da,for da må du jo tappe klima anlegget for gass og fylle det etterpå. men trodde det holdt å løsne hele fronten og vippe den litt fram/ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det blitt gjort litt her

 

Først startet eg med å ha bilen inne hos Møller hvor de konstanterte at det var jordingsfeil inne i viften i styreenheten.

Så da var det bare til å finne en ny siden møller kunne tilby meg ny fra Tyskland til heile 15800kr.....

 

Så da fant eg vifte på Ebay og uken etterpå var det bare til å skru^^

Før

DSC_2675_zpshpnhga3a.jpg

Etter litt puss og lakk

DSC_2679_zpspopplb8y.jpg

 

Pappen er alltids glad når han får være med og skru litt

DSC_2683_zpsdutmw2ev.jpg

 

DSC_2684_zpsybf9wez4.jpg

 

Fronten måtte løsnes og vippes ut for å få dratt ut viften

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det blitt gjort litt her

 

Først startet eg med å ha bilen inne hos Møller hvor de konstanterte at det var jordingsfeil inne i viften i styreenheten.

Så da var det bare til å finne en ny siden møller kunne tilby meg ny fra Tyskland til heile 15800kr.....

 

Så da fant eg vifte på Ebay og uken etterpå var det bare til å skru^^

Før

DSC_2675_zpshpnhga3a.jpg

Etter litt puss og lakk

DSC_2679_zpspopplb8y.jpg

 

Pappen er alltids glad når han får være med og skru litt

DSC_2683_zpsdutmw2ev.jpg

 

DSC_2684_zpsybf9wez4.jpg

 

Fronten måtte løsnes og vippes ut for å få dratt ut viften

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MEEEEEEEEn det var helt likt etterpå......

Så da gikk eg over til å bytte den separate enheten.

 

Fikk litt hjelp fra Møller for å finne lokasjon på enheten.

De mente den var på HS på innsiden av intercooleren. Og jaggu fant me den der

Pappen med nok en gang

DSC_2690_zpse9n56tfi.jpg

 

DSC_2692_zps8wrc2fmq.jpg

 

Nede til venstre på dette bildet ligger enheten

DSC_2694_zps8nbkly1m.jpg

 

Slik ser det ut etter intercooleren er tatt ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

MEEEEEEEEn det var helt likt etterpå......

Så da gikk eg over til å bytte den separate enheten.

 

Fikk litt hjelp fra Møller for å finne lokasjon på enheten.

De mente den var på HS på innsiden av intercooleren. Og jaggu fant me den der

Pappen med nok en gang

DSC_2690_zpse9n56tfi.jpg

 

DSC_2692_zps8wrc2fmq.jpg

 

Nede til venstre på dette bildet ligger enheten

DSC_2694_zps8nbkly1m.jpg

 

Slik ser det ut etter intercooleren er tatt ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men nok engang var det nederlag......

Møller mener eg har fått dårlig vare fra Ebay.. Så trolig får eg bare stå til med å kjøpe hos dem. For dersom det fremdeles er feil etter bytte av viften så betaler eg ikke varen.

 

Eller er det noen andre guruer som har et tips eg kan prøve?

Det er kun 1 av 2 vifter som går. Den lille går ikke mens den store går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men nok engang var det nederlag......

Møller mener eg har fått dårlig vare fra Ebay.. Så trolig får eg bare stå til med å kjøpe hos dem. For dersom det fremdeles er feil etter bytte av viften så betaler eg ikke varen.

 

Eller er det noen andre guruer som har et tips eg kan prøve?

Det er kun 1 av 2 vifter som går. Den lille går ikke mens den store går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har eg blitt kontaktet mer av Møller etter at eg kontaktet dem og sa at de måtte kjøpe ny vifte på deres garanti at dette var problemet.

Siden de hadde feilsøkt og konstantert at det var vifte styreenheten som var feilen.

Han har nå målt strøm inn til viften og målt det slik at den tynneste ledningen på stikket (0,5m2 tror eg størrelsen på ledningen var) hadde 12v når bilen gikk og 12v når tenningen var avslått. Dette mente han var feil. For når me målte ledningen etter eg hadde tatt av og på batteri polen så viste den lille ledningen 0v.

Den store ledningen på 10m2 hadde 12V konstant hele tiden. Så dette var normalt.

Så han hadde da tro på å bytte 219 relet. Men det ble nok ein blindgate.

Så nå er plutselig møller litt usikker sjøl.

Så dersom noen andre har noen lure ideer så settes det pris på om de luftes :P siden både eg og Møller står litt på bar bakke akkurat nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen der ute med en A6 C5 som kunne sjekket følgende for meg?

Kontakten finnes under det svarte dekselet med servo beholderen.

DSC_2797_zpsyqbzorac.jpg

 

Om de kunne målt om det er strøm på den lille svarte og røde ledningen når tenningen er av?

DSC_2799_zpsbfburrev.jpg

 

Siden min har 12V når tenninga er av. Og den går ikke av før eg har koblet batteriet av og på igjen.

 

Formoder det er Ganske likt oppsett på A6 C5 og RS6 C5 selv om det er litt forskjellige vifter.

 

Dersom ein annen med RS6 kunne sjekket så hadde det vært det beste

 

Mvh kjetil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nok ikke bidra med noen ting, men fikk bare en tanke. Er alt med klima-anlegget ok? Ikke noe der som starter vifta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klima-anlegget er det ikke noe gale etter det eg vet om.

Men Air conditionen får ikke strøm etter det de sa på et verksted besøk. Men det problemet har vært siden eg kjøpte bilen.....

 

Kan ikke sei at det er noe forskjell på klima-anlegget fra I fjor til I år....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei da var dette problemet løst av super mekaniker Holger på møller bil Haugesund.

 

Han fant ut at det var brudd i styrestrøm ledning som vist i post 11.

Han har da lagt ny ledning fra motorstyreenhet til kjølevifte 1(stor) og problemet er borte^^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.