RS2 ryker mye på kald motor, sent ladetrykk

Anbefalte innlegg

Hepp godtfolk:)

 

Har fått et akutt problem i form av enormt med eksos på kaldstart, samt sent maksladd. Trykket peaker liksom ikke hardt, det stiger gradvis helt opp til 5000. Men hovedproblemet her er røyken...

Symptomene er:

 

Ryker hvitt/grått (lukter lite, kun eksos) ca. 15sek etter kaldstart. Blir gradvis værre og etter 2min pumper det hardt ut med eksos, lager lett en 10m hale hvis jeg kjører. Forsvinner gradvis når olja og vannet begynner å nærme seg temp, når alt er varmt ryker den null. Ikke på motorbrems heller.

Turbo er ny!

Har ikke sjekket plugger enda, om de er svarte.

 

Har mistanke om enten: feit blanding (lambda?), eller veivhusventilasjonen og noen av enveisventilene der, kanskje også N80?

Noen som har vært borti lignende? Har allerede kjøpt nr 20 og Pressure Regulating Valve (nede til venstre med rød strek mot seg) på Ebay i rein frustrasjon.

ABYCrankCaseVentilationSystem_2.jpg

 

Kan by på en film av røykutviklingen senere...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres ut som vanndamp, har du sjekket om det forsvinner kjølevann ?

Det skal utrolig lite vann til for å lage mye damp.

 

Det kan være en kjølevannslekasje som tetter seg selv når metallet blir varmt (utvidet seg).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter litt på akkurat det der, har en mystisk vannlekkasje under innsuget. Dvs, det ligger konstant litt vann på blokka helt nederst mot bunnpanna, men aldri så mye at det havner på bakken, og ingen av vannslangene eller noe på vannrailen er vått. Sykt irriterende... Så det forsvinner litt vann, men om det også forsvinner noe i forbrenninga er vanskelig å si.

 

Tenker du topppakning? Olje og vann ser helt fint ut og er ikke noe unormalt trykk i det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker i første rekke på toppen og turboen (hvis den er vannkjølt).

Hvis det kommer i forbrenningskammeret, så blir kammeret høytrykksvasket. Der ser du lett på plugger og ned i toppen av stempelet ;)

Hvis det er turboen vil det gå direkte i eksosen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig, skal få kjørt til verkstedet og begynne dissekering. Er så irriterende at røyken slutter, så jeg må sjekke pluggene etter kaldstart. Litt vanskelig da den ikke akkurat er kald etter 20min kjøring til verkstedet! Holder en knapp på turbo, selvom den er speller ny og gått under 50 mil. - siden jeg sliter med senere ladd også... Evt. så er det en kombinasjon, av f.eks WG som trenger overhaling. N75 er ny.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Km stand på denne da? Har den motorvarmer? Har den gått 130 bør turbo være fin, men har den gått 400 er det en annen sak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor 160, turbo har gått 50 mil fra totaloverhaling med billett-hjul og hele regla. Veldig mye er nytt. Den hadde defa-plugg i ene vannslangen når jeg fikk den, fjernet den når jeg byttet til vannslanger fra DO88.

Skal sies at bilen hadde stått i seks-syv år når jeg kjøpte den, så har frykta noe skal ryke, selv etter en kjempeservice.

Bla. kamsensor og LMM er ny. Lambda er godt mulig like gammel som bilen.

Fikk skilt på den i mai i fjor, kjørte 5000 med den i fjor uten problem så håpet jeg var over kneika med den. Byttet turbo nå i vinter.

Leste ut feilkoder når jeg kjørte den til verkstedet mitt i stad:

 

00561 - Mixture Adaptation

 

00561 - Mixture Adaptation: Adaptation Limit (Add) Exceeded

Possible Symptoms

Engine Jolting

Increased Fuel Consumption

Poor Idling/Jolting

Reduced Boost Pressure

Possible Causes

Mass Air Flow Sensor (G70) faulty

Fuel Pressure too Low

Leaks in Intake Air System and/or Exhaust System

Injector(s) faulty (i.e. coked)

Possible Solutions

Refuel Vehicle

Check Fuel System Pressure

Check Mass Air Flow Sensor (G70)

Check Intake Air System and Exhaust System for Leaks

Check Injection Quantity

Check Injector(s)

 

00514. Der sier ikke wiki-rosstech noe, men det er da enten veivsensor eller kamsensor. Kamsensor var ny i fjor høst...

 

Filmet to klipp i stad. Dette kan ikke være noe annet enn vann?!

 

 

EDIT: planen blir: komptest og trykktest. I tilfeldig rekkefølge...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan bekrefte at 06A 906 433 C er OEM-nr på G4 veivsensor? Isåfall er den så skammelig billig på Ebay at det bare er å få handla... Nytt er nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der må da være olje i eksosen? Likner veldig på da jeg kjørte med oljelekkasje ned i en sylinder sist sommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventiltetninger? Skal få roa skuffelsen og skru litt etter 17.mai.

Har lest det går å bytte ventiltetninger uten å ta av toppen.

 

Hadde du så mye røyk på kald motor Ole? Når den er varm er det så lite at jeg ikke ser det i speilet, men ifølge frua som kjørte bak var det litt da også.

EDIT: er det lett synlig om ventiltetninger er dårlige? Har ikke gjort en slik jobb før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventiltetninger? Skal få roa skuffelsen og skru litt etter 17.mai.

Har lest det går å bytte ventiltetninger uten å ta av toppen.

 

Hadde du så mye røyk på kald motor Ole? Når den er varm er det så lite at jeg ikke ser det i speilet, men ifølge frua som kjørte bak var det litt da også.

EDIT: er det lett synlig om ventiltetninger er dårlige? Har ikke gjort en slik jobb før.

 

Fullt mulig å skifte ventilpakningene med toppen montert. Trykkluft inn plugghullet holder ventilene lukket mens du tar av en og en ventilfjær og skifter pakning.

Sparer en del tid på det. Men da får du jo kontrollert motoren mye dårligere. Tar du av toppen har du mulighet til å: Sjekke slitekant i sylindrene, sjekke slitasjen i ventilstyringen, se at ingen ventiler er brente, du kan slipe ventilene evt frese seter, etc. Med ukjent feil kan det være greit å vurdere å trykkteste toppen selv om det koster en del.

 

Det som ofte skjer med ventilteningene er at gummien blir steinhard. Nei, du kan ikke se det på tetningene om de er dårlige mens de sitter montrert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventiltetninger? Skal få roa skuffelsen og skru litt etter 17.mai.

Har lest det går å bytte ventiltetninger uten å ta av toppen.

 

Hadde du så mye røyk på kald motor Ole? Når den er varm er det så lite at jeg ikke ser det i speilet, men ifølge frua som kjørte bak var det litt da også.

EDIT: er det lett synlig om ventiltetninger er dårlige? Har ikke gjort en slik jobb før.

Jeg hadde samme type røyk, kanskje enda mer, på varm motor konstant på veien hjem etter at en tennplugg skjøt seg ut og det lakk olje fra indre toppdekselpakning og ned i den ene sylinderen da motoren gikk på fire sylindre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullt mulig å skifte ventilpakningene med toppen montert. Trykkluft inn plugghullet holder ventilene lukket mens du tar av en og en ventilfjær og skifter pakning.

Sparer en del tid på det. Men da får du jo kontrollert motoren mye dårligere. Tar du av toppen har du mulighet til å: Sjekke slitekant i sylindrene, sjekke slitasjen i ventilstyringen, se at ingen ventiler er brente, du kan slipe ventilene evt frese seter, etc. Med ukjent feil kan det være greit å vurdere å trykkteste toppen selv om det koster en del.

 

Det som ofte skjer med ventilteningene er at gummien blir steinhard. Nei, du kan ikke se det på tetningene om de er dårlige mens de sitter montrert.

 

Er ganske selvsikker på at motor er i bra stand, blir en nøye diagnose og evt. tetningsbytte.

Har heldigvis fem yrkesmekanikere jeg leier lokale med, så selv med lavest kunnskapsnivå ordner det seg alltid:)

Ser tetninger koster fint lite på skruvat og eurodel etc. 7mm stamme er org.?

https://www.skruvat.no/Tetningsring-ventilstamme-P372676.aspx

 

EDIT: burde ta kamkjede i samme draget vil jeg tro. Finnes vel en guide for sånt...

valvetrain.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventiltetninger og en del enveisventiler til veivhusen har ramla inn i postkassa for lenge siden, men rekordmengde sykdom tett etterfulgt av fall på downhillsykkelen gir meg rekordlang sykemelding. Har aldri vært sykemeldt før nå, så har virkelig klint til: rolleyes Kjeder meg jo ihjæl.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått gjort litt, selv med defekt arm, kne og ankel.

Komptest: Bestått.

Trykktest: ikke helt bestått. Revne i slangen inn på spjeld ved innsug, samt det lakk luft ut midt på denne:

6519_x800.jpg

Er denne en enveisventil, eller kun en "pressure regulating valve"? Hva vil det si? Jeg har en til liggende, men den kan jeg blåse gjennom fra begge ender like lett. Er lik motstand begge veier.

Har skaffet ny slange inn til spjeld fra en på facebook, så forhåpentligvis løser det problemet med ladetrykket.

 

Har også kjent på turboen, som ikke er så veldig mange mil gammel. Det er jo faren med helt ny turbo, det har skjedd mer enn én gang i historien at en turbo dør tvert. Den er ihvertfall helt slakkfri når den er kald, og har absolutt minimalt når den er varm. Null inn-ut-slakk og maks 1mm opp-ned. Sikkert mindre. Den er også helt tørr og fin.

Mtp. at røyken ikke kommer TVERT på oppstart, men kommer sigende, heller jeg litt mot turbo eller tetninger kontra ringer. Hva tror folket?

 

Jeg høgde på og jobbet meg ned til ventiltetningene i går kveld, mangler bare egnet verktøy for å ta fjærene nå, så burde dette være sammen igjen ganske fort.

Nå som det er fint og åpent bak toppen skal jeg ta litt enveisventiler i veivhusen osv. Makan til innvikla system. Kan man kassere hele systemet der og bare kjøre catchtank med sug fra innsugsslangen?

 

Første synderen for kvelden:

20160607_175515_zpsjx9xplvl.jpg

 

Kom fort hit:

20160607_214014.jpg

 

20160607_214023_zpss941tlre.jpg

 

Tok av IC for å få lettere tilgang til veiva, men også for å se om det var noe olje i den. Svaret var heldigvis NEJ.

20160607_214107_zpse4moywdv.jpg

 

20160607_214422.jpg

 

Tok kvelden ca. her.

20160607_214448_zps4oowhjq5.jpg

 

20160607_214031_zpsltluw0tg.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lignende problem på min Rs2 uten ladetrykksproblemet.

Hos meg var det topppakningen som var gåen og det lekk vann inn i en sylinder.

Slik jeg fant det ut var å ta ut en tennplugg på kald motor og dytte en pinne ned i sylinderen med litt papir i enden.

I mitt tilfelle så lekk det inn vann når motor stod stille. Hadde svært lite vannforbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladetrykksproblemet var nok den revna slangen inn på spjeld.

 

Jeg mister ørlite vann, men har også en vannlekkasje under innsuget et sted jeg sliter med å finne ut av. Det havner litt vann nederst på blokka, men ingen av slangene eller sensorene under vannrail er våte... : rolleyes Irriterende. Nesten så jeg prøver radiatorguffe.

 

Vi filmet ned i sylindrene med inspeksjonskamera, stemplene så helt normale ut til å være en motor til å ha gått litt. Litt koks, ingen antydning til at noen av stemplene er "vasket" av vann. Dette gjorde vi på kald motor.

 

Hvordan kan jeg sjekke turbo når den visuelt virker 100%? Er bare ventiltetninger, topppakning, oljeringer på stempler eller turbo jeg kan tenke meg gjør dette. Ventiltetninger var billigst...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bytta ventiltetninger på tre av fem sylindre i går, lagde meg et verktøy av ting jeg hadde.

Må desverre meddele av de jeg tar ut virker helt greie. Vil si de har halvparten av mykheten av de nye jeg monterer. Med litt klemming får jeg myka de opp litt. Eneste markante forskjellen er innvendig, der er de mye mer glaserte og runde i skrapekantene. Men de er langt ifra blitt til plastikk.

20160609_185413_zps57w6h8nk.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventiltetninger byttet, ganske fæl jobb med hjemmelaget verktøy. Men nå er alle 20 nye og fine. Dog ryker bilen like mye...

 

Måtte sjekke det neste på lista, den kliss nye turboen (20 mil ca.). Tok først av WG og lyste ned i manifolden, der var det HELDIGVIS tørt og fint. Mao oljen MÅ komme fra turbo. Jævlig kjedelig, men bedre enn å måtte bygge opp bunndelen på nytt.

Tok av turboen, bildene taler for seg selv:

20160615_141014_zpsgssdujji.jpg

 

20160615_151711_zpscqtwksic.jpg

 

20160615_151649_zps5fg5tbxz.jpg

 

Spekulerer ikke så mye i hva som har skjedd, er bare glad det ikke var noe værre. Litt flaut å ha bytta ventiltetninger først, men når turboen er 20 mil gammel ser strøken ut i innsugsturbin, samt har korrekt aksial slakk var det lett å stryke den fra checklista.

 

Selger av turbo ordner opp uten spørsmål.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra å finne ut av det da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er tuboen ny? Overhalt? Brukt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overhalt med ny senterdel, ny eksosturbin (m/aksel) og billett kompressorhjul. En såkalt K26 spesial :) Kommer nok ny i posten snart uten noe tull. Selger ville ha inn denne for sjekk, det var første havariet han hadde vært borti av dette slaget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny turbo på garanti, ser ut til å fungere strøkent. Noen utfordringer under demontering og montering, men det gikk greit på en kveld. Ene pinnebolten som holdt turboen blei med ut og fullstendig maltrakterte gjengene, så der er det bolt og mutter nå: rolleyes

Bytta også nesten alt til veivhus, noen vakuumslanger og fant ut av dumpen sto 45 grader feil! Skivebom fra forrige eier.

Pissa litt fra olje inn på turbo ved første oppstart, tror jeg ordna det på andre forsøk. Er litt spenn i den så må holde den nede mens man skrur.

 

Ryker litt ved pådrag, men med den mengden olje i eksosen fra forrige turbo kan en ikke forvente annet...

 

Noen som sier hvilke biler det går i? : rock :

IMAG0003_zpsj6ob3k46.jpg

 

IMAG0004_zpsywuut9pp.jpg

 

IMAG0005_zpsdg0u4hxs.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.