Påvirker Tempmåler tenninga og bensinforbruk? ?

Anbefalte innlegg

Den tempmåleren som står forran på toppen på min passat er brennt. Vet det da min spenningsregulatoren bak på instrumentet leverer alt fra 9 - 11 V til føleren avhengig av om bilen er på og av.

 

Byttet tempsensor noenganger, men den brenner opp. Har ikke orket å gjøre noe serlig med det, men synes at både tenninga viser litt rart på lampa når jeg og et lokalt verksted skulle justere tenninga (viste 30 grader ved 2000 rpm og boka sier 6 grader) og at den bruker rimlig bra med bensin (ca 30 liter på 21 mil på blanda kjøring).

 

 

termostat.jpg

 

bilen skal inn til Gromstad for å justere tenninga til Tirsdag og lurer litt på om det er viktig om den er i orden da ?

 

Og hva skal Spenningsregulatoren levere av spenning, har hørt 9v men når jeg prøvemålte en annen passat så målte jeg 6 volt om jeg ikke husker feil.

 

Noen som vet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump!

Litt dumt å gjøre det nå, men skal til Gromstad imorgen kl 13.00 og vil bare ha alt i orden.

 

Håper noen kan svare meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært hos Gromstad i Arendal og.

 

Etter en halvtime i hallen kom de frem til at 2E maskinene ikke kan justeres.

Så lenge registerreima står riktig og fordeleren peker på merket så skal hjernen gjøre resten.

 

Etter en runde med diagnoseverktøyet så kom de frem til disse verdiene:

 

Lamda: ok

Co før kat: 0,45

Tempgiver: ok til hjerne

Tomgang: 850 rpm

 

Gromstad prøvde å justere opp CO før kat til 1,5 da dette ville gi en bedre blanding, men klarte det ikke da justeringskruen ved LMM var plombert og den andre på innsugsmanifoilen ga ikke resultater.

 

Problemet mitt er at bilen bruker omtrent 30 liter på 20 mil blanda og ca 0.9 på laaaang kjøring. Kjørte fra Stokkebakken (mellom kragerø og porsgrunn) til Hamar og tilbake til samme stasjon på en tank. De på verkstedet sa at det var litt mye da kjøreforholdet var lite kø og gjevn fart (ingen grisekjøring).

 

Var oppe hos Lars Inge og han fikser skiltplater og VAG marker til meg (takker!) mente at det hørtes litt for lett ut og at den på en eller annen måte bør kunne justeres på tenning.

 

Har noen vært borti denne type motor og justert tenninga på dem? Er nesten så jeg vurderer en ny møller forhandler et annet sted bare for å se.

 

Siste ting men ikke noe med tenninga, dersom noen har et instrument til denne bilen som skal selges, pm meg da mitt er helt vill (noe som gjør at spenningsregulatoren ikke ligger på konstant spenning (uten last) og svir av tempgiveren til instrumentpanelet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange som får 'lambda OK' uten at den egentlig er det.. Den er en slitedel, og 'bør' byttes omtrent hver 100' selv om manualene sier noe annet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, diagnosen sa ikke "ok", men den lamdaen reagerte riktig. Vekslet spenning hvert sekund og svingte mellom 0,2 og 0,5 Volt som den skulle...

 

Derfor sa jeg "Lamda ok"

Men men, den kan jo alltid byttes, men vet ikke om akuratt den er feil i dette tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som vet noe?

 

Anyway... I det siste så har jeg hatt en del langkjøring og vært kjedlig snill på gassen. Har holdt den i lette turtall og unngått å være tung på gassen eller bruk av feil gir.

da klarte jeg på håret 50 mil på 40 liter. Altså 0.8 på mila (4 personer i bil, og nye plugger). Jeg synes at 0.8 er forsåvidt greit, men irriterer meg over at jeg klartet å kjøre en 2.3 liter granada på 0,9 med mye hardere kjøring.

 

Er disse 2E maskinene med innsprut så tørste? Med bykjøring og litt hard på gassen så er jeg sikker på at jeg klarer å få denne opp i 2 liter på mila.

 

En siste ting, pluggene jeg satt i var av type N7BYC fra Champion (85Kw), men iflg boka ville den ha N7BMC (også 85Kw) har dette mye å si? Bensinsstasjonene hadde ikke andre plugger til bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.