Lav ladespenning Caravelle T4 2001

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Caravelle 2,5 TDI 102hk ACV som lader ca 12V på tomgang, men stiger til nærmere 13V ved høyt turtall. Ved tenning avslått er spenning ca 12,4V.

Merket problemene da jeg plutselig var tom for strøm for noen dager siden, tok ut batteri (bly) og fulladet med ctek-lader. Gjorde målinger etter dette.

Batteri var nesten utladet for 2-3 mnd siden uten at jeg ladet det da.

Er det da sikkert at det er dynamo/regulator? Eller kan det være dårlig batteri som trekkes ned når det blir belastet?

Kan nevne at det i tillegg er batteri til diesel-kupevarmer under førersetet på denne bilen.

Mvh Ronny Antonsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mest sannsynelig regulatoren/børstene i dynamoen.

Du bør sjekke ladespenningen over selv dynamoen, dvs mellom + polen og huset på selve dynamoen. Det kan være dårlig jording/kontakt, men jeg tviler på det.

Et dårlig batteri, har som regel alltid problemer med å ta imot lading. Dvs det belaster dynamoen mye mindre enn et fult fungerende batteri. Derfor vil et dårlig batteri ikke gi lavere ladespenning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.