#1 Skrevet Mai 17, 2016 Min A4 B8 fra 2010 har dårlig selvoppretting etter sving. Har hatt den på Møller for å kontrollere/justere men ingen bedring etter dette. Når jeg spør dem om dette er normalt på disse bilene så sies det bare at de har justert etter gjeldende spesifikasjoner. Og at jeg må være nøye på dekkvalg og lufttrykk. Er det noen her som kjenner tilsvarende problem/irritasjonsmoment for disse bilene, og eventuelt om noe kan gjøres? Kan man f.eks justere noen verdier litt utenfor spec. for å oppnå bedre selvoppretting, men uten at dette får andre negative effekter? Eller kan man bytte noen komponenter i forstillingen? Siste EU kontroll ble tatt på NAF og jeg spurte dem til råds. Karen der mener at det er en av hjulvinklene som påvirker selvoppretting som ikke er justerbar på disse bilene. Stemmer det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 17, 2016 Hva slags dekk kjører du med da? Har vært borti en del A4 der nedre rattakselledd er tørt og fører til at den blir dårligere på selvoppretting så å sjekke dette hadde ikke vært så dumt Castervinkelen som bestemmer selvoppretting og den er sånnsett ikke justerbar nei! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 17, 2016 Takk for innspill! Ang dekk så har jeg nå helt nye Goodyear sommerdekk, 215-55-16. Før dette kjørte jeg Continental 205-60-16 og med samme problem. Men dette med Castervinkelen som ikke er justerbar, kan man bytte til andre komponenter for å få den justert/justerbar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 17, 2016 Har samme følelse på konas A4 B6 cabrio med alt fra 225/17 til 235/19 og innpress fra 42 til 30, og ved oppjekking er styring temmelig hard. Tenker ikke så mye på det, men man må svinge på rett vei, den følger 'siste kurs' stort sett.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 17, 2016 Takk for innspill! Ang dekk så har jeg nå helt nye Goodyear sommerdekk, 215-55-16. Før dette kjørte jeg Continental 205-60-16 og med samme problem. Men dette med Castervinkelen som ikke er justerbar, kan man bytte til andre komponenter for å få den justert/justerbar? Du får kjøpt justerbare kontrollarmer som gjør at du kan justere camber. https://store.034motorsport.com/034motorsport-density-line-adjustable-upper-control-arm-kit-camber-correcting-b8-audi-a4-s4-rs4-a5-s5-rs5-q5-sq5.html Har ikke lagt merke til at dette er et problem på min b8 med 18" 245 dekk. Sent from my Nexus 6P using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 18, 2016 Hjertligst takk for innspill (og link) om justerbare kontrollarmer! Kan tilføye at problemet med dårlig selvoppretting er litt avtakende i høy fart, ca fra 80-90 km/t og oppover. Kanskje dette har noe med at rullemotstanden da øker og påvirker noen hjulvinkler? Men i fartsgrenser som vi har mye av her i Norge (50-60-70 km/t) så står rattet mer eller mindre fast av seg selv både noen grader mot venstre og tilsvarende mot høyre (som Ødegård sier lenger oppe; bilen følger siste kurs). I rundkjøringer med stor diameter kan man si at bilen er mer eller mindre selvkjørende.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 18, 2016 Du får kjøpt justerbare kontrollarmer som gjør at du kan justere camber. https://store.034motorsport.com/034motorsport-density-line-adjustable-upper-control-arm-kit-camber-correcting-b8-audi-a4-s4-rs4-a5-s5-rs5-q5-sq5.html Har ikke lagt merke til at dette er et problem på min b8 med 18" 245 dekk. Sent from my Nexus 6P using Tapatalk De der er for å justere camber, ikke caster som det er snakk om her. Her står det litt hva de forskjellige er: http://www.vikingspeedshop.com/suspension-101-camber-caster-and-toe/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 18, 2016 Her gikk det i surr ja. Ser ikke ut til at det er justerbar caster på de jeg linket til. Disse oppgir å kunne justere caster med +- 1.5 grader http://www.ebay.com/itm/SPC-81360-Adjustable-Front-Upper-Control-Arm-Alignment-Set-fit-Audi-A4-A5-S4-Q5-/380884948126 Skal ta meg en kjøretur senere i dag med min B8, mulig at det er et problem jeg ikke har lagt merke til selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 18, 2016 Takk igjen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 18, 2016 Justerer du caster flytter du jo hjulet fremover i hjulbuen og det er jo ikke ønskelig. Tror du kan legge hjulvinklene på is da de fleste av disse bilene er jo veldig gode sjekk leddet jeg snakka om og oppdater her. Sent from my iPhone using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 20, 2016 Sjekket min i går. Retter fint opp, selv i lave hastigheter. Så da regner jeg med at det er noe annet enn hjulvinklene du sliter med. Det Jan foreslår over høres ut som en bra sted å begynne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 23, 2016 Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 1, 2016 Siste nytt er at en kyndig kar på et lokalt MECA-verksted har gått grundig til verks og funnet treghet i tannstangen. Han er helt sikker på at det er der probelmet ligger. Ny tannstang er bestilt og skal monteres i neste uke. Håper på positiv effekt på dette! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 1, 2016 Gi en tilbakemelding her da Har ikke vært borti dette på disse bilene så nyttig å vite hvis det er noe som kan skje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 2, 2016 Har kjørt A4-cabben etpar dager nå, og den retter ikke opp utenom ved nesten fullt utslag, for ved fullt utslag retter den uansett aldri opp.. Får nok se på dette ila. sommeren, for det er litt merkelig å måtte gjete bilen på rett vei! Hjalp nesten litt med 235-dekk, (har riktig innpress) da de styrer bilen litt mer enn myke vinterdekk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...