#1 Skrevet Mai 18, 2016 (endret) Nå har det vært noen varme dager her på sørlandet og etter å ha kjørt med temperaturen på low i s6en føler jeg ikke at det har blåst skikkelig kaldt. Jeg tok deretter å tappet gassen, trykktestet og fylte på ny, men syns fortsatt ikke det virker særlig bra. Den klarer ikke å skape en kjølig romtemperatur. Dette er en 96mod s6 c4 med bare 1 påfyllingsplugg til a/c anlegget og det jeg lurer på er hvor kaldt skal det blåse iforhold til min fars 02mod A4 b6? Slik det er nå er luften i A4en endel kaldere. Skal det bli like kaldt eller er a/c systemet på disse bilene bare fjas? Hvis det skal virke like bra, hva kan være galt? Jeg får ingen feilkoder på vag-com. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 18, 2016 Du bør fint klare å få fire varmegrader ut sv de midtre ventilasjonsdysene ved LO og omluft. På min 1990 100 TQ som er konvertert fra R12 til R134a får jeg -2 grader i midtre dyser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 18, 2016 Slår kompressoren inn? :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 18, 2016 Har du sjekket om du kan ha en lekkasje? Som en liten gasslekkasje eller kjølevæskelekkasje? Sent fra min SM-G925F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 18, 2016 Har byttet kompressor på hhv passat-96 og Audi 100-94 for noen år tilbake med godt resultat, så jeg tror det kan være en god start å begynne med. Husker ikke om man kan MÅLE seg frem til en dårlig kompressor, men med en 15-20 år gammel bil så mener jeg det kan være en god ide, i stedet for å bruke masse tid og ha mye ergrelser. Ser at bildeler.no har "rimelige" kompressorer....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 18, 2016 Kompressoren kobler inn, men den går i noen sekunder før den kobler ut og etter en liten stund kobler den inn igjen og sånn holder den på hele tiden, men det er vel riktig? Når jeg byttet gass ble anlegget vakuumtestet og hadde det vært en lekkasje hadde det blitt oppdaget og det var endel gass igjen før jeg byttet. En ting som er helt sikkert er at det blåser ihvertfall ikke så kaldt som 4 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 18, 2016 Du må trykkteste med nitrogen. Det er fullt mulig å ha lekkasje i anlegget og allikevel oppnå vakuum. Tøm anlegget og kjør på 10-15 bar nitrogen, så før du se. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 19, 2016 Kan jo også være selve temperaturspjeldet til klima som fusker. Jeg hadde problemer med dette på gamle a6en min. Endte med å koble det fra å stille det inn der jeg ville ha det Sitter oppi vannkassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 19, 2016 Tok en output test med vag-com nå og det ser ut til at alt fungerer, men hvis dette spjeldet ikke funker vil det da ikke blåse kaldt? Når jeg holder på den ene slangen fra kompressoren kjenner jeg at den er endel kaldere enn den andre, men kan en klimakompressor bli utslitt og virke dårligere eller er det slik at den virker eller så virker den ikke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 19, 2016 Dersom kompressoren slår inn og ut konstant gjør den det enten pga høy- eller lavtrykksbryter. Dette skal du ha mulighet til å diagnostisere i klimadisplayet. Det er langt mer sannsynlig med lekkasje enn defekt kompressor på andre måter, så du bør finne ut hvordan du feilsøker via klimadisplayet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 19, 2016 Som et supplement til Dag og tanken hans med feilsøkning, så er det dette du vil lese på, enten på papir eller på mobilen: https://nordicaudi.com/faq/168/391 Det er først og fremst Kanal 1 du vil se om det er lagret noen feilkoder på. Deretter kan du sjekke Kanal 52 og 53, her ser du statuser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 19, 2016 Dette er en 96mod s6 c4 med bare 1 påfyllingsplugg til a/c anlegget ..... . Tviler på det. Disse har 2 uttak. Det ene sitter vel i fronten et sted ifm "radiatoren", den andre sitter under trykkbryteren (må skrus av) som sitter der det tykke røret går inn i AC boksen i vannkassa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 20, 2016 Nå har jeg feilsøkt i klimadisplayet og jeg får følgende: kanal 1 står det 00,0 dvs ingen feilkoder på kanal 52 lyser g3,g2 og g1 samtidig og det betyr systemkontroll OK, men itillegg lyser e2 og det betyr for lavt trykk i kjølesystemet, så jeg vil tro at det er grunnen til at det ikke blir ordentlig kaldt. Når jeg sjekker kanal 53 lyser g3,g2 og g1 altså systemkontroll OK og itillegg a1 vifte for inneromstemperatur, f1 kjølevifte på hastighetssteg 1, b1 friskluftspjeldet er stengt, e1 AC kompressor er på, c1 varmeventilen er stengt, så der er vel alt i orden? Men kan det være andre grunner enn lekkasje til at det er for lavt trykk? kan det ha skjedd en feil under fyllingen? eller en defekt sensor? Kan det ha noe å si hvis jeg har montert et klimadisplay med et annet delenummer enn det som står der originalt? Hva er det egentlig som måler trykket? Nå ble det mange spørsmål, men jeg takker for hjelpen så langt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 20, 2016 Tviler på det.Disse har 2 uttak. Det ene sitter vel i fronten et sted ifm "radiatoren", den andre sitter under trykkbryteren (må skrus av) som sitter der det tykke røret går inn i AC boksen i vannkassa. Jeg tror ikke det er noe bak den trykkbryteren på røret i vannkassa, når jeg googler det kommer det opp bilder av biler med lik type til det jeg har og så ser jeg at endel tar av bryteren og setter på en overgang for å kunne fylle ac anlegget på redneckmetode 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 21, 2016 Nå har jeg feilsøkt i klimadisplayet og jeg får følgende:kanal 1 står det 00,0 dvs ingen feilkoder på kanal 52 lyser g3,g2 og g1 samtidig og det betyr systemkontroll OK, men itillegg lyser e2 og det betyr for lavt trykk i kjølesystemet, så jeg vil tro at det er grunnen til at det ikke blir ordentlig kaldt. Når jeg sjekker kanal 53 lyser g3,g2 og g1 altså systemkontroll OK og itillegg a1 vifte for inneromstemperatur, f1 kjølevifte på hastighetssteg 1, b1 friskluftspjeldet er stengt, e1 AC kompressor er på, c1 varmeventilen er stengt, så der er vel alt i orden? Men kan det være andre grunner enn lekkasje til at det er for lavt trykk? kan det ha skjedd en feil under fyllingen? eller en defekt sensor? Kan det ha noe å si hvis jeg har montert et klimadisplay med et annet delenummer enn det som står der originalt? Hva er det egentlig som måler trykket? Nå ble det mange spørsmål, men jeg takker for hjelpen så langt Tror alle klimadisplayene til c4 fungerer om hverandre. Gassen som er fylt, er det fylt ut i fra mengde eller trykk? Hadde en RS2 en gang som oppførte seg som din, og den måtte overfylles med ca 150 gram for å få rett trykk. Da fikk jeg dysetemp på 2-3 grader. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mai 21, 2016 (endret) C4 Klima displayene fungerer ikke om hverandre hvis det byttes mellom før og etter 94. Sjekkes i første omgang enklest ved å se på fargen på display , rødere lys i A6/S6 , mens eldre 100/S4 har mer oransje lys. Styringsboksene til spjeldene vil iallefall ikke fungere , mulig mere også Hadde lignende feil på min gamle A6 , der slo pumpa inn , men kuttet etter få sekunder. Feilen var defekt clutsj på pumpa. Senere fikk jeg feil mld på styringsboksene , men disse fungerte fint ved manuell test. Bytta klimadisplay , og alt fungerte som normalt etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mai 21, 2016 Nå har jeg feilsøkt i klimadisplayet og jeg får følgende:kanal 1 står det 00,0 dvs ingen feilkoder på kanal 52 lyser g3,g2 og g1 samtidig og det betyr systemkontroll OK, men itillegg lyser e2 og det betyr for lavt trykk i kjølesystemet, så jeg vil tro at det er grunnen til at det ikke blir ordentlig kaldt. Når jeg sjekker kanal 53 lyser g3,g2 og g1 altså systemkontroll OK og itillegg a1 vifte for inneromstemperatur, f1 kjølevifte på hastighetssteg 1, b1 friskluftspjeldet er stengt, e1 AC kompressor er på, c1 varmeventilen er stengt, så der er vel alt i orden? Men kan det være andre grunner enn lekkasje til at det er for lavt trykk? kan det ha skjedd en feil under fyllingen? eller en defekt sensor? Kan det ha noe å si hvis jeg har montert et klimadisplay med et annet delenummer enn det som står der originalt? Hva er det egentlig som måler trykket? Nå ble det mange spørsmål, men jeg takker for hjelpen så langt Hm, jeg savner at du nevner at du ser desimal-tegnet år du er i kanal 52, dette forteller om kompressoren faktisk er slått inn (aktiv) for denne cycler av og på ettersom den trenger mer kjøling. At du har e1 på kanal 53 er nok fordi klimakontrolleren forventer/ønsker at den skal slå inn fordi det er behov. Trykk måles ikke direkte, det er enten over eller under et visst trykk, derav ordet trykkbryter og ikke trykksensor. Den kobler ut kompressoren hvis det er for lavt trykk for å ikke skjære kompressoren eller dra fremmedlegme/fuktighet inn i systemet. (Det er en for for høyt trykk, den slår inn over et visst trykk og stanser kompressor for å ikke skade pakninger eller annet i anlegget) Så kan man jo diskutere det at det er lite gass på anlegget burde dukke opp som en feil eller bare en årsak til at den ikke går under status. Så her tenker jeg, trykkbryter er veldig enkelt, kobler du sammen de to pinnene i kontakten så vil det fortelle klimadisplayet at det er nok trykk, hvis den føler for kjøling da, vil den koble inn kompressoren. Hvis det faktisk er lite gass så kan du skade komressoren, jeg personlig hadde prøvd for å se om den ville blåst noe kaldere. Når jeg også tenker meg om så kan du også montere på et nanometer for å måle trykket i anlegget, er dette innafor så er det mer sikkert at trykkbryteren har tatt kvelden. Hvilken temperatur leser du når du skrur på tenning på bilen i Kanal 58? Samme temperatur i Kanal 60? La bilen gå 2-3minutter slik at evt. kompressor og kjøling får kommet igang. Hvilken temperatur har du i Kanal 60 da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mai 22, 2016 Jeg ser desimaltegnet i kanal 52, så da stemmer det også. Jeg skal ta en tur ut å sjekke litt nå, så får vi se om det gir noe resultat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mai 22, 2016 (endret) Nå har jeg feilsøkt litt til, desimaltegnet slukker kort tid etter at kompressoren kobler inn og når tegnet forsvinner kobler også kompressoren ut og e2 lyser i kanal 52. Temperaturen målt i kanal 58 og 60 var idag 15grader i begge kanalene. Når jeg setter en lask i denne koblingen på bildet lyser g1,g2 desimaltegnet og g3 i kanal 52 og kompressor går hele tiden, men jeg syns ikke det er noen forskjell på temperaturen ut av luftdysene. Jeg kan ikke få sjekket trykket nå, men hvis det fortsatt er riktig trykk kan det da være clutchen i kompressoren som er dårlig + at trykkbryteren er kaputt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 22, 2016 Tror alle klimadisplayene til c4 fungerer om hverandre. Gassen som er fylt, er det fylt ut i fra mengde eller trykk? Hadde en RS2 en gang som oppførte seg som din, og den måtte overfylles med ca 150 gram for å få rett trykk. Da fikk jeg dysetemp på 2-3 grader. Gassen som ble fylt er ut ifra mengde ikke trykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 22, 2016 C4 Klima displayene fungerer ikke om hverandre hvis det byttes mellom før og etter 94. Sjekkes i første omgang enklest ved å se på fargen på display , rødere lys i A6/S6 , mens eldre 100/S4 har mer oransje lys. Styringsboksene til spjeldene vil iallefall ikke fungere , mulig mere også Hadde lignende feil på min gamle A6 , der slo pumpa inn , men kuttet etter få sekunder. Feilen var defekt clutsj på pumpa. Senere fikk jeg feil mld på styringsboksene , men disse fungerte fint ved manuell test. Bytta klimadisplay , og alt fungerte som normalt etterpå. Jeg har mer oransje lys enn rødt, men det virker som at alt fungerer som normalt bortsett fra at det ikke blåser skikkelig kaldt når ac står på. Klimadisplayet måtte jeg bytte når jeg kjøpte bilen siden tidligere eier hadde vært så lur å sette på 24volt starthjelp.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 22, 2016 Har du mulighet til å måle om kompressoren din faktisk bygger nok trykk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 23, 2016 Tok en tur på verkstedet i dag, koblet til ac apparatet og det viste 5bar normalt skal et ac anlegg ha 5-6bar, så jeg vil tro at jeg ikke har noen lekkasje. Deretter fylte jeg på 200gram ekstra sånn at det nå er 950gram i systemet og trykket økte til 5,5bar. Nå føler jeg det blåser litt kaldere, men mener at det burde vært enda kaldere. Feilmelding e2 er nå vekk og kompressoren går hele tiden. På lappen under panseret står det at det skal være 750g + 50g, men når jeg sjekker Autohidden står det 1150gram, så det jeg lurer på siden det virker som at det funker bedre nå som det er 950g hadde det vært fristende å fylle på 200g til og se om det da kanskje blir enda kaldere eller er det å tøye grensene litt vel langt? Hvor mye trykk tåler et ac anlegg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 23, 2016 Det er 1150 gram som er rett mengde 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mai 23, 2016 Tok en tur på verkstedet i dag, koblet til ac apparatet og det viste 5bar normalt skal et ac anlegg ha 5-6bar, så jeg vil tro at jeg ikke har noen lekkasje.Deretter fylte jeg på 200gram ekstra sånn at det nå er 950gram i systemet og trykket økte til 5,5bar. Nå føler jeg det blåser litt kaldere, men mener at det burde vært enda kaldere. Feilmelding e2 er nå vekk og kompressoren går hele tiden. På lappen under panseret står det at det skal være 750g + 50g, men når jeg sjekker Autohidden står det 1150gram, så det jeg lurer på siden det virker som at det funker bedre nå som det er 950g hadde det vært fristende å fylle på 200g til og se om det da kanskje blir enda kaldere eller er det å tøye grensene litt vel langt? Hvor mye trykk tåler et ac anlegg? For meg høres det ut som om du fortsatt har litt lite gass. Jeg har flere ganger hatt dårlig effekt etter å ha fylt etter mengde, så på slutten fylte jeg kun etter trykk. Lønner seg å kople på begge slangene så du også ser høytrykket når pumpe går. Husker ikke helt men mener jeg måtte opp i 12-13 kg på RS2. Har ikke utstyr til dette selv lenger så jeg er litt rusten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...