HASTER! Må ha ny frontlykt på Allroaden (4B). Mulig å bruke vanlig fra A6?

Anbefalte innlegg

Fruen hadde et litt ublidt møte med en hjort her rett før helga, og jeg har nå fått demontert det som ble ødelagt..

Det som er mest klart av alt er at jeg må ha ny frontlykt på venstre side. Å oppdrive ei brukt ei ser ut til å være bortimot umulig, så da er spørsmålet: Hva er forskjellen på Allroad-lyktene og ei vanlig A6-lykt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Allroad har samme lyktestørrelse som A6 før facelift, men siden Allroad først kom på markedet med A6's facelift i 2002 så var det en viktig forandring. Det er nemlig at fra og med 2002 fikk A6 adaptiv høyderegulering på frontlyktene, slik at lyset regulerer seg kontinuerlig. Slik er det ikke på pre-facelift A6, der reguleres lyset kun når lyset slåes på.

Dermed er høydemotoren og ledningsnettet inne i lykta forskjellig. Tilkoblingen bak på lykta er lik, så der er det ikke noe problem, men høydejusteringen vil ikke fungere. Selv hadde jeg en 99 A6 sedan m/ original xenon hvor jeg monterte Allroad xenon-lykter. Etterhvert løste jeg dette problemet ved å flytte over ledningene og motoren fra de opprinnelige A6-lyktene til Allroad-lyktene. Det vil ikke være så enkelt om du forsøker å krysse halogen mot xenon.

Så det endelige svaret er at lykter fra en pre-facelift passer rett på Allroad, men høydejusteringen vil ikke virke uten ombygging

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke alle allroad lykter mørkere i innmaten da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke alle allroad lykter mørkere i innmaten da?

Jo, det er de. Det er heller ikke så mange Allroad på markedet i forhold til vanlige A6, og dermed en del vanskeligere å få tak i brukte Allroad-lykter. De er også populære å montere på pre-facelift A6, så det trekker også prisene litt oppover. Da kan det være greit, som en budsjett-løsning, eller midlertidig fix, å montere vanlige A6-lykter.

Gamle bilen min :)

66_-2012552014.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svarene!

Det ser ut til at det ordner seg med originale Allroadlykter likevel :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.