A8 V8 D2 stiger på tempratur når den drar tyngre.

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått ett litt rart "problem" med at A8n stiger på tempratur når den drar tyngre på lavt turtall (motbakke , tilhenger o.l)

 

Fks . Kjører i 80kmt og motbakke , så stiger motortemp opp mot 95-100grader.

Turtall ligger på ca 1400-1500rpm.

 

Girer jeg ned , slik at turtall stiger til ca 2000rpm , så går temp ned.

Og legger seg normalt 90 grader.

 

 

Jeg ser det slik at det må være for lite sirkulasjon på så lite turtall av en eller annen grunn.

 

-Holder seg fint på 90 grader på flat vei/ uten serlig belastning.

-står bilen på tomgang , holder den seg på 90 grader.

-Ny Vannpumpe og kjøleveske i vinter (var slik før bytte også , mistenkte utslitt skovel på vannpumpe , men dem var fin)

-Ingen lekasje

-Kjøleveskenivå holder seg fast.

-kjører jeg aktivt med høyrefoten , så holder tempen seg stabilt ved 90 grader.

-stiger tempraturen , så går den ned umiddlbart ved nedgiring og høyere turtall.

 

 

Radiator er ren og pen.

 

Kan det være at termostaten ikke åpner fullt?

 

Noen som kjenner seg igjen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan begynne med å skifte termostat. Hvis ikke det hjelper, mistenker jeg det er radiatoren som avgir varmen for dårlig.

 

Når skal kjøleviftene starte å gå? Hvis de ikke starter kan det å være feil på temperaturbryteren til kjøleviftene.

 

Sent fra min GT-N7100 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En viskosevifte som fungerer som de skal , og en el.vifte som fungerer som den skal :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2-trinns vifte? I såfall, funker trinn 1 ? Er det 3 ledninger så er det 2 trinn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 ledninger på denne ja :) og vifta er ny :) har også ny viskosevifte liggende , men hører godt den fungerer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, hadde et liknende problem på Volvoen, der virket ikke trinn 1 på vifta. Men er enig i at det er greit å skifte termostat først for å utelukke den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke bilen koker så er det jo strengt tatt ikke stort å bry seg om.

Kan jo være noe så enkelt som feil på sensor. Er jo et trykksatt system. Så 100c på vannet gjør jo ikke noe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja , nei den koker ikke , og oppfører seg helt normalt ellers. Men føler det blir utenfor komfort sonen min når den nærmer seg 100grader :P

Og det skal jo ikke være sånn :)

 

Nå har jeg søkt litt ang problemet , og det tok ikke lang tid før jeg fant ut at "faulty termostat" var ett vanlig problem på de første 40V motorene fra 2000 og 2001 :) Mye info fra statene , der disse motorene er mye mer vanlig enn her hjemme :)

 

Alle med samme problem , at den ligger over 90 grader på tempratur

Dette vil jo bli værre , jo varmere det blir i været tydeligivs. Så jeg får se på det til neste helg.

 

Skal ta en runde vagcom også , for å se om det er forskjeller mellom ECU temp og Gauge temp for å utelukke føleren :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta termostat nå i kveld :) og etter en god prøvetur , så ser det ut som problemet er løst :) Stabil 90grader :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta termostat nå i kveld :) og etter en god prøvetur , så ser det ut som problemet er løst :) Stabil 90grader :)

 

Mye arbeid å bytte? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt arbeid på 40V iforhold til 32V ja :) Må av med reg.reim og time opp denne igjen osv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.