#1 Skrevet Mai 29, 2016 Har kjøpt meg en A2 som skal få ny motor. Har aldri skrudd A2 før og lurer på om noen av medlemmene har noen erfaring: Hva er mulig og hva er enklest: Ut med bare motor (er det i så fall mulig uten å løsne kassa?), ut med motor og girkasse (og tas dette fremover eller oppover?), ned med hele pakken med motor/gir/travers/forstilling? Noen spesielle fallgruver eller ting som er viktig å være klar over? Noen med nyttige linker? Hvor lang tid kommer jeg til å bruke på jobben? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 29, 2016 Har ikke skrudd mye på A2 selv men det er samme plattform som Polo 9N (PQ24) og det enkleste er nok helt klart å la travers, å bærearmer etc være. Siden du uansett må tømme vesker er mye bedre tilkomst om man demonterer front å tar ut motor med girkasse den veien. Sparer man en 4hjulskontroll også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 1, 2016 Dobbeltmassesvinghjulet på 1,4 TDI har vel vært en svakhet, så det kan vel være kjekt å koste på seg et nytt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 26, 2016 Kan opplyse at det går greit å senke motor ned og løfte hele fronten av bilen 1,5 meter i været for å få ut motor. Og i motsatt rekkefølge for å få den inn igjen. Dermed slipper man å demontere fronten. Dog er det litt trangt så det er fare for å skade radiator. Da løsnet jeg eksosrøret, indre innfesting av drivaksler, alt av vannslanger/innsugslanger/dieselslanger og elektriske kabler, to girskiftestag, clutchpumpe, AC-kompressor, et motorfeste under girkassa, et motorfeste på hver side oppe. Motor med girkasse ble løftet ned som en pakke. Jobben ble fordelt over flere korte kvelder men vil tippe at effektiv skrutid for å ta ut motoren alene var 3-4 timer. Da den ble løftet inn igjen bør man være to for å få vridd den rett på plass oppover (for ikke å ødelegge radiator). Tipper vi brukte vi ca 3 timer på å få den inn på plass og feste drivaksler, eksosrør og klimakompressor, deretter 2-3 timers skrujobb for en mann for å få den startklar. Den nye motoren hadde stått i mange måneder kanskje flere år, likevel startet den etter under 30 sekunders kinning på starter uten å lufte dieselsystemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 27, 2016 Kan jeg spørre hva som fikk forrige motor til å ryke? Har A2 med motor ATL selv; er det noe spesielt jeg bør passe på? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 29, 2016 Kan jeg spørre hva som fikk forrige motor til å ryke? Har A2 med motor ATL selv; er det noe spesielt jeg bør passe på? Jeg kjøpte bilen med særdeles sløv motor i. Da eier bestemte seg for å skifte motor så gikk motoren for lut og kaldt vann. Altså uten skift av olje og filtre. I tillegg var luftfilterboksen sprekt så den trakk inn noe ufiltrert luft. Luftfilterboksen sitter nede til høyre i fremkant av forskjermen og er utsatt dersom man krasjer fronten eller reiser ut i snøfonna på vinterstid. Ved demontering av motoren viste det seg at turboen var totalt utkjørt, en del aksialslakk og nedslitte og skadde skovler på turboens innsugsturbin. Den hadde også ganske romme ventilstyringer. Ellers var det lite slitasje i sylindrene. Jeg tror at det var turboen som var hele årsaken til den slappe motoren. Du bør vel egentlig bare passe på å skifte olje, oljefilter og luftfilter regelmessig tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...