#1 Skrevet Mai 30, 2016 Hei! Hvor mye tåler haldexen på en Golf mk6 4motion? Har lest at en forskjell på 2,4mm er grensen for forskjell per aksling. (Altså 2,4mm i diameter per aksling). Men hva er toleransen foran vs bak? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 30, 2016 6km/t hastighets forskjell oppgir fabrikken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 30, 2016 Det virker jo drøyt mye da..? Men er dette oppgitte toleranser mellom høyre og venstre hjul på en aksling, eller mellom fram og bakaksling? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 30, 2016 Er jo bare en forhjulstrekker med noe ekstra skyv bak 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 30, 2016 Det virker jo drøyt mye da..? Men er dette oppgitte toleranser mellom høyre og venstre hjul på en aksling, eller mellom fram og bakaksling? Dette er mellom fram og bakaksling. Spørs hva du legger i mye. Et gjennomsnitt dekk har normalt 2% slitasje fra nytt til minimum. Har man helt like dekk på alle fire og frem hjul er utslitt og bak er nytt vil man da kunne kjøre opp til 300km/t før det er mer enn 6km/t i hastighetsforskjell. Har man forskjellige dekk opp til feks 5% får man maks avvik ved 120km/t. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 30, 2016 Tusen takk Finn..! :-) Du får en high-five av meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 30, 2016 High-five tilbake 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 30, 2016 Dette er mellom fram og bakaksling. Spørs hva du legger i mye. Et gjennomsnitt dekk har normalt 2% slitasje fra nytt til minimum. Har man helt like dekk på alle fire og frem hjul er utslitt og bak er nytt vil man da kunne kjøre opp til 300km/t før det er mer enn 6km/t i hastighetsforskjell. Har man forskjellige dekk opp til feks 5% får man maks avvik ved 120km/t. Kan du utdype mer for meg her, er noe jeg ikke helt skjønner. har jo lest av 6kmt er oppgitt endel ganger, men f.eks 5% avvik er jo 5% avvik uansett? Den mekanisk belastningen/slitasjen er jo like stor per runde hjulet roterer, uavhengig av hvor fort det roterer? Jeg ser bare ikke helt at ved 5% avvik går fint i 100kmt, mens det ødelegger drivverk i 150kmt... Ikke ment som noen form for kritikk, bare lurer på hva som er rett, siden logikken ikke rimer helt for meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 30, 2016 Jeg er ingen ekspert på differensialer og fordelings kasser så jeg vet ikke mer enn det lille jeg har fått med meg over her. Vil anta at avviket forklares med toleransen i drevene til diff/fordelingskasse og hastigheter under det som oppgis er å anse som "slakk" i drivverket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 30, 2016 Nei, litt "slakk" må det jo være uansett skal jo ikke mer til en ulik camber foran og bak for at det blir feil. men samtidig ser jeg ikke helt forskjellen på hvor fort en kjører siden avviket er konstant uavhengig av farten men så lite forskjell som mulig er vi vel enige om at er best uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 30, 2016 Avviket er konstant ja men den ene akslingen vil etterhvert kjøre en del raskere enn den andre. Enten bakhjula skuffer frem aksel eller fremhjula drar bakaksel. Her er det nok kompliserte formler som gir svaret som for oss dødelige blir 6km/t 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 3, 2016 På tverrstilt motor tillater fabrikken 3mm forskjell mellom for/bakaksel. Forskjellen er mellom snittet av det du har foran, mot det du har bak. Har du 5/6mm foran blir snittet da 5,5 foran. og du må sammenligne det med snittet bak. For ordens skyld, og de som lurer; på langstilt motor er tillatt avvik 2mm! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 4, 2016 Mm av hva? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...