Demontere ytre drivknuter bak -86 Audi 80 quattro! *Lei låsering*

Anbefalte innlegg

Noen som har kjennskap til låseringen som holder ytre drivknuten bak på disse bilene?

Har forsøkt å vie den ut så mye det går og slå og slå på indre ringen..men knuten rikker seg ikke!

Den går heller ikke å klemme sammen da endene 'møtes' uten at det blir spenn i låseringen.

Tips noen....?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vri akslingen rundt og slå på andre siden. Gjør dette mange ganger. Hvis det ikke går, så slå knut helt inn igjen på akslingen og prøv på nytt.

Dette er alltid tidkrevende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vri akslingen rundt og slå på andre siden. Gjør dette mange ganger. Hvis det ikke går, så slå knut helt inn igjen på akslingen og prøv på nytt.

Dette er alltid tidkrevende.

Er du sikker på at det funker på denne låseringen..?

Den har to 'haker' som antageligvis må vides ut...

Umulig å vri akslingen rundt, slå...og samtidig holde denne låseringen utvidet.

Skal innom Møller på Hamar i morgen for å få på plass indre klips på drivakslingene fremme så skal høre med ekspertisen da..:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kommer vell ikke til den låseringen? Den er jo ytterst på akslingen inni knuta. Legg ved bilde av knuta.

Sent fra min B15Q via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kommer vell ikke til den låseringen? Den er jo ytterst på akslingen inni knuta. Legg ved bilde av knuta.

Sent fra min B15Q via Tapatalk

Jo, denne låseringen kommer man til gjennom en liten utsparing i den indre ringen av selve drivknuten. Det stikker opp to ører uten hull..to tapper!

Har bilde på mobilen..skal legge inn her om litt.

På drivakslingene foran er det slik du sier med en C-ring som er klipset innpå akslingen. Slike har jeg byttet mange av opp igjennom årene, både knute, mansjett og aksling.

Men dette er altså akslingene bak. En forbasket dritt-patent.

Fikk ikke noe vettugt svar på møller idag heller. Skal høre igjen i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ser det ut:

image_zpsxdh7nij3.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den må du vel klemme sammen? Ringer som skal utvides har jo vanligvis hull.

Merkelig at den ikke lar seg klemme sammen nok.. Du har selvfølgelig forsøkt med en gammel navbolt fra utsiden mens du klemmer sammen klipset..

(Har ikke tatt av slike selv, men av bildet ditt ser det jo ut som ringen låser 'klørne' fast kun via ringen.)

Samme?

IMG_0061.JPG

Fra denne tråden: http://www.audiworld.com/forums/audi-5000-200-v8-discussion-27/outer-cv-joint-broken-circlip-2779302/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne også skal åpnes og ikke klemmes sammen! Du må få åpnet den max opp, gjerne greit å vere 2 - 1 åpner og 1 slår med slegge.

Sleit med å få av mine også, de satt ALVORLIG fast. Tror jeg til slutt fikk av den ene og den andre kappa jeg i stykker med vinkelsliper :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik ser det ut:

image_zpsxdh7nij3.jpg

Sånn type har jeg ikke demontert før. Da må du få hjelp av de andre kara :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenn etter at knuten er litt løs mot aksel, er bittelitt slakk inn/ut. Dunk inn/ut om den sitter fast. Når den er løs er det "bare" å åpne opp klipset og slå det man er god for! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner.. Da regner jeg også med at det er ennå viktigere at 'tennene' inni ringen (Hvis den er tannete som i bildet jeg la ved!) treffer splines'en, ellers kan man vel banke til man blir blå! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes egen tang for dette, har den sjøl, samme patenten foran på gammal 80 B1...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes egen tang for dette, har den sjøl, samme patenten foran på gammal 80 B1...

Hvor får du tak i slik tang..og har du bilde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1847-3__87368.1418941211.380.500.jpg

Denne, Hazet 1847-3, funker som snus! ;)

Vet ikke om den er tilgjengelig lenger, er endel år siden jeg kjøpte den..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en gammel nebbtang jeg har slipt rett på utsiden, det funker helt greit. Har alltids fått det til med litt knot, men om man hadde brukt 2 minutter mer og kappet til en liten rørbit man kunne satt inni tanga så den holdt seg åpen av seg selv hadde det sikkert blitt bortenfor optimalt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en spesiell tang som er egnet til dette :) skaffet meg en slik for flere år siden. kan være håpløst uten. ligner veldig på den på bildet over her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.