#1 Skrevet Juni 13, 2016 Hei. Har de siste dagene (!) holdt på med forstillingsbytte på passaten min. Fikk etter mye bannskap til å bytte alt på høyre side, men nå står jeg totalt fast på venstre side. Bolten fra hel**te, altså låsebolten til de øvre bærearmene, sitter helt grusomt fast. Har klart å vri av hodet på den, og på andre sida var gjengene så ødelagte at jeg har kappet bolten helt av inntil hjullagerhuset. Det vil si at det er ikke noe som helst å ta tak i her. Jeg har, med dremel, forsøkt å kappe bolten i de sporene hvor man ser den, uten å komme skikkelig igjennom. Skal enda forsøke med vinkelsliper i mellom der, men tipper at bolten sitter helt fast hele veien gjennom uansett hvor mye jeg får delt den opp i biter. Varme har jeg ikke tilgang på, annet enn en lighter... Er det noen kloke hoder som har tips til hva jeg skal prøve for å få ut denne nå? Må jeg bare bite i det sure eplet og kappe armene og demontere hele huset for å ta det med meg på et verksted? Om noen i Drammens-området har mulighet til å hjelpe meg hadde jeg blitt glad for å si det mildt, for jeg er rimelig forbanna og henda mine er rimelig forslåtte nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 15, 2016 Tilgang på biltema? En gassbrenner koster ikke mye, og varme opp er fine greier. Ville uansett skrudd ned hele greia for lettere tilkomst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 15, 2016 Jeg gjorde meg en erfaring, boltene innerst på bærearmene er iallefall veldig enkle å få ut på en A4....og det gir deg plass. En trykklufthammer har jeg i ettertid lest er nyttig verktøy for å banke den ut...etter jeg hadde brukt utallige timer på å borre ut bolten... Om det er alu, skal du være forsiktig med gass, alu smelter ganske fort. Har du stål fjærbein, er det bare å gi gass... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 15, 2016 De få gangene jeg har gjort dette, har det alltid fungert med masse rustløser (la det gjerne stå en dag), varme fra f.eks en gassbrenner og noen saftige slag med liten slegge (hammerstørrelse). Siden du alt har kappet bolten inntil innfestinga, bruk noe som ikke absorberer slaget så mye, eksempelvis en forlenger til skralle, et borr osv, osv. Kan også gi selve "huset" noen kakk dersom alt annet feiler, før du gjentar prosessen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 15, 2016 Trykklufthammer fra Biltema har eg og hørt funket sykt bra. Den er ikke dyr så verd å prøve 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 21, 2016 Takk for tips. Det ble brukt mye! rustløser, slag og diverse forsøk før jeg plukket ut hele huset og borret ut jævelen. Holdt på i tilsammen 3-4 dager før jeg til slutt fikk den ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 21, 2016 For min del ble bilen stående PP bukk i en uke, klarte å knekke spindelen :-( Nå tar jeg bolten ut og smører kobberpasta på den hver gang jeg er i nærheten Sent fra min D6503 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 21, 2016 Kobberpasta er greit i staal, men vaer forsiktig i alu... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 23, 2016 Kun varme, rå makt og god dæsj rustløser hjelper hvis denne bolten er fastrustet. Som Rune skriver så fett inn boltene hver gang den tas ut, da unngår man at de setter seg igjen. Selv bruker jeg silikonfett på tube, kjøpes på Biltema for en 50- lapp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 24, 2016 Ja eller marinerett, det er saltvannsbestandig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...