Anbefalte innlegg

Hei

Tok over et prosjekt og har montert motoren men den vil ikke gå. Har gnist, og alt er satt opp korrekt. Den er ombygd fra 1,6 til 1.8GTI. Har fått den til å gå noen minutter tidligere, men nå er det helt dødt. Kommer et lite grynt når jeg slipper nøkkelen. Tok ut to av dysene og ser det kommer det bensin i det jeg skrur på tenningen. Har forstått det slik at de åpner på ca 3 bar og at en fjær inni dysa lukker når trykket kommer under 3 bar og sånn fortsetter det.

Det jeg lurer på er om skal komme bensin i det jeg skrur på tenninga. Greit å vite før jeg evnt. bestiller nye dyser.

 

Takker for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å spray startgass inn der kaldstart dysa sitter. Skru igjen og start. Kan hende den blir lettere å fyre da om du får den til å starte første gang med start gass

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Takker for svar. Prøvde med startgass men den er like død. Startet to dager etterpå, men dagen etter den igjen var det helt dødt igjen. Periodiske feil er noe dritt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva som gjør at det kommer bensin ut av dysene når jeg skrur på tenninga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva som gjør at det kommer bensin ut av dysene når jeg skrur på tenninga?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal vel sende en liten "prime" dusj når du vrir om tenninga for å få start.

 

men står det å spruter så lenge tenning er på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal vel sende en liten "prime" dusj når du vrir om tenninga for å få start.

 

men står det å spruter så lenge tenning er på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var akkurat å sjekket. Det spruter når tenninga er på, eller drypper er nok en bedre beskrivelse. Har ikke sett en dyse i aksjon før, men når jeg prøver å starte er det mer dråper enn enn endusj som kommer. Tok av andre enden av slangen for å sjekke bensintrykket. Har bare en Biltema trykk/vacummåler, men det virker som om det er trykk nok. Står vel kanskje igjen med dysen likevel da. Kanskje jeg skal høre med et verksted om de kan sjekke den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var akkurat å sjekket. Det spruter når tenninga er på, eller drypper er nok en bedre beskrivelse. Har ikke sett en dyse i aksjon før, men når jeg prøver å starte er det mer dråper enn enn endusj som kommer. Tok av andre enden av slangen for å sjekke bensintrykket. Har bare en Biltema trykk/vacummåler, men det virker som om det er trykk nok. Står vel kanskje igjen med dysen likevel da. Kanskje jeg skal høre med et verksted om de kan sjekke den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel K-Jetronic, og da er svaret nei. Dysene gir bensin KUN når motoren går rundt. De skal ei heller dryppe når motoren ikke går rundt. Da lekker dysene, og de er defekte.

En dyse til K-Jetronic åpner på alt fra 3,0-4,5 bar, avhengig av hva dysen er spesifisert til. Kaldstartdysen (en elektrisk dyse) sørger for dyse til kaldstart når motoren er maks 35 grader varm. På flere biler med K-Jetronic går bensinpumpen et par sekunder når man setter på tenningen, men dette gir ikke bensin ut av dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel K-Jetronic, og da er svaret nei. Dysene gir bensin KUN når motoren går rundt. De skal ei heller dryppe når motoren ikke går rundt. Da lekker dysene, og de er defekte.

En dyse til K-Jetronic åpner på alt fra 3,0-4,5 bar, avhengig av hva dysen er spesifisert til. Kaldstartdysen (en elektrisk dyse) sørger for dyse til kaldstart når motoren er maks 35 grader varm. På flere biler med K-Jetronic går bensinpumpen et par sekunder når man setter på tenningen, men dette gir ikke bensin ut av dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg prøver å starte bilen kommer det tre stråler ut av enden på dysen. Skal det ikke komme jevnt ut som en sirkel? I så fall må jeg skifte dyser. Har sjekket dyse nr to og der skjer akkurat det samme. Siden disse koster ca 600 pr stk er det greit å være sikker på at det er dysene før jeg bestiller nye men ting tyder på at det er nye dyser som må til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg prøver å starte bilen kommer det tre stråler ut av enden på dysen. Skal det ikke komme jevnt ut som en sirkel? I så fall må jeg skifte dyser. Har sjekket dyse nr to og der skjer akkurat det samme. Siden disse koster ca 600 pr stk er det greit å være sikker på at det er dysene før jeg bestiller nye men ting tyder på at det er nye dyser som må til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, når du forsøker å starte bilen (kjører motoren på starteren) vil målespjeldet løfte seg og dysene vil sprute bensin. Det skal - slik tidligere nevnt - ikke komme bensin bare av at du setter på tenningen.

Når du starter motoren skal det sprøytes inn lite bensin, og det kjøres et lite trykk på dysen. Derfor vil sprutebildet bli bedre ettersom trykket øker.

Uansett kan en K-Jetronicdyse renses med korrekt rensevæske og utstyr av et autorisert Bosch-verksted. Se videoen jeg linker til angående sprutebilde - merk at også disse dysene nok ikke har perfekt sprutebilde.

 

 

Det er andre ting du bør sjekke, om du ikke får bilen til å gå.

Leverer bensinpumpen riktig trykk og mengde? Hvordan er trykkene i systemet? Du må sjekke systemtrykk, styretrykk og holdetrykk med dertil egnet verktøy.

Hvordan er det med vakuumlekkasjer? K-Jetronic er ekstremt følsomt for dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, når du forsøker å starte bilen (kjører motoren på starteren) vil målespjeldet løfte seg og dysene vil sprute bensin. Det skal - slik tidligere nevnt - ikke komme bensin bare av at du setter på tenningen.

Når du starter motoren skal det sprøytes inn lite bensin, og det kjøres et lite trykk på dysen. Derfor vil sprutebildet bli bedre ettersom trykket øker.

Uansett kan en K-Jetronicdyse renses med korrekt rensevæske og utstyr av et autorisert Bosch-verksted. Se videoen jeg linker til angående sprutebilde - merk at også disse dysene nok ikke har perfekt sprutebilde.

 

 

Det er andre ting du bør sjekke, om du ikke får bilen til å gå.

Leverer bensinpumpen riktig trykk og mengde? Hvordan er trykkene i systemet? Du må sjekke systemtrykk, styretrykk og holdetrykk med dertil egnet verktøy.

Hvordan er det med vakuumlekkasjer? K-Jetronic er ekstremt følsomt for dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen for gode råd.

Tok ut alle fire dysene og laget fire hull i en tynn plate. Satte på tenninga og dyse en og to ga et par stråler, dryppet noen dråper fra nr tre, og dyse fire ga fem fine stråler. Nå skal det ikke komme noe når jeg bare skrur på tenninga, men det er en annen sak. Den er bygd om fra en 1,6l så det kan være noe som ikke er koblet riktig. Vet ikke hva som styrer dette. Kom bensin fra alle dysene etter at jeg skrudde av tenninga så dysene må nok skiftes.

Når det gjelder vakuum går det en slange fra fordeleren til baksiden av innsuget og en fra varmkjøringsregulatoren til ene uttaket over topplokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk igjen for gode råd.

Tok ut alle fire dysene og laget fire hull i en tynn plate. Satte på tenninga og dyse en og to ga et par stråler, dryppet noen dråper fra nr tre, og dyse fire ga fem fine stråler. Nå skal det ikke komme noe når jeg bare skrur på tenninga, men det er en annen sak. Den er bygd om fra en 1,6l så det kan være noe som ikke er koblet riktig. Vet ikke hva som styrer dette. Kom bensin fra alle dysene etter at jeg skrudde av tenninga så dysene må nok skiftes.

Når det gjelder vakuum går det en slange fra fordeleren til baksiden av innsuget og en fra varmkjøringsregulatoren til ene uttaket over topplokket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så videoen fra linken, og denne:

Kommer bare stråler fra mine så da er kanskje trykket også lavt. Bensinpumpens er godt hørbar så det kan være den har sett sine beste dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så videoen fra linken, og denne:

Kommer bare stråler fra mine så da er kanskje trykket også lavt. Bensinpumpens er godt hørbar så det kan være den har sett sine beste dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det kommer bensin etter at tenningen er avskrudd er dysene trolig fulle av skitt. Det som skjer er at dysene får for lavt åpningstrykk, og bensinen renner ut. Etter at tenningen er avskrudd kan det komme én dråpe som henger på dysen, men faller den av dysen, er åpningstrykket for lavt. Et annet symptom på dette er at bilen blir tungstartet når den er varm - man må kjøre starteren lenger enn normalt.

Som nevnt tidligere kan et autoristert Bosch-verksted med rett spesialverktøy rense og teste dysenes åpningstrykk. Dersom du sammenligner dette mot spesifikasjonen gitt av fabrikant, vil du da finne ut om de er i orden eller ikke. Skal du gå til det skritt å kjøpe nye, bør du bytte alle.

 

Igjen; du MÅ måle alle trykkene jeg har nevnt over. Det er førsteprioritet ved feil på K-Jetronic. Pumpetrykk samt leveringsmengde (etter drivstoffilteret), styretrykk, systemtrykk og holdetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det kommer bensin etter at tenningen er avskrudd er dysene trolig fulle av skitt. Det som skjer er at dysene får for lavt åpningstrykk, og bensinen renner ut. Etter at tenningen er avskrudd kan det komme én dråpe som henger på dysen, men faller den av dysen, er åpningstrykket for lavt. Et annet symptom på dette er at bilen blir tungstartet når den er varm - man må kjøre starteren lenger enn normalt.

Som nevnt tidligere kan et autoristert Bosch-verksted med rett spesialverktøy rense og teste dysenes åpningstrykk. Dersom du sammenligner dette mot spesifikasjonen gitt av fabrikant, vil du da finne ut om de er i orden eller ikke. Skal du gå til det skritt å kjøpe nye, bør du bytte alle.

 

Igjen; du MÅ måle alle trykkene jeg har nevnt over. Det er førsteprioritet ved feil på K-Jetronic. Pumpetrykk samt leveringsmengde (etter drivstoffilteret), styretrykk, systemtrykk og holdetrykk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Nye dyser er bestilt. Visst det ikke hjelper blir det trykkmåling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Nye dyser er bestilt. Visst det ikke hjelper blir det trykkmåling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper at bilen ikke starter av dette. Ved for lavt åpningstrykk vil bilen fremdeles starte, den vil vel og merke bli tungstartet ved varm motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper at bilen ikke starter av dette. Ved for lavt åpningstrykk vil bilen fremdeles starte, den vil vel og merke bli tungstartet ved varm motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.