Caravelle/Multivan - hva styrer man unna?

Anbefalte innlegg

Ser etter større bil og kikker bla på brukt Caravelle/Multivan. Manuell girkasse er et must, firehjulstrekk ser jeg bare på som en ting som går istykker, skinn og xenon er gode greier men ikke er must. Motormessig egentlig ett fett, dødt blir det åkkesom, men er det noen motorutgaver man skal styre unna? Modellår fra 2006 og oppover og ikke over halvmillionen, gjerne halvparten. 1,9TDI er vel bombesikker, 2,5TDI kom vel både med 131 og 174HK? Og de nyere med 2.0?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

T5 med framhjulstrekk styrer man unna er det hvertfall mange som mener. Spesielt om den skal kjøres på is/snø. Vet ikke om det er så mye av det i Lillesand, men alikevel...

2,5TDI kom med 131hk og 174hk ja. 131HK oppleves raskere enn 174HK synes jeg selv om den er tregere. De kan bli ganske friske med chip da det er en del å hente på de. De nye 2.0 er ganske solide de også, så lenge du ikke hardkjører motoren fra kald med vekt på 3,2 tonn(ambulansene som stadig kommer opp...). Mange foretrekker 2009/2010 med 2,5TDI da den skal ha hatt noen utbedringer uten at jeg vet hva.

2,5TDI bråker MYE sammenlignet med de nye 2,0.

Gode biler å kjøre da! Sørg for å skaffe en som regelmessig har hatt service/oljeskift så tror jeg du har en solid bil i mange år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Vokste opp med T3 og T4. Forhjulsdrift på vinterstid på T4 var aldri noe reelt problem, husker sågar min far skrøyt av fremkommeligheten, så en mindre drivlinje å vedlikeholde ser jeg bare som fordel. Skulle gjerne ha visst litt mer hva som skjedde med 2.5TDI i 2009. Men forstår bilene skal være rimelige trygge uansett motor.

Ser forøvrig fordører er en del av hjulbuen nå, og grøsser mtp steinsprut, rust og ising vinterstid. Skvettlappene er jo en vits. Det var bedre før på T4.

Vurderer også Mercedes Viano, men de er også rimelig plaga av lakkrust.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

T4 er visst helt annen bil med fremhjulstrekk på vintern. Alt kommer jo også ann på hvor mye last du vil kjøre med

Jeg tror at det er en forbedring av register eller kam som er oppgradert på de nyere 2,5TDI.

På T5 så får du steinsprut på dørene uansett. Det har nettopp kommet nye skvettlapper på Koolart som sitter i fremkant og vil løse det problemet nederst på døra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok takk for tips. Blir familiebil, så i hovedsak vil vekta være fremme over foraksling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du finner masse informasjon og kanskje flere brukertips/kjøpetips på vwbus.no/forum

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På fire år har landets ambulansetjenester måttet skifte motor over 150 ganger fordi bilene ikke tåler belastningen ved å være utrykningskjøretøy.

Helseforetakene har siden slutten av 2011 kjøpt inn 166 Volkswagen Transporter T5 for å bruke dem som ambulanser. I samme periode er motorer i disse bilene skiftet minst 150 ganger. Årsaken er et stadig høyere oljeforbruk på grunn av tung last, kaldstarter og tøff kjøring.: rock :

http://www.abcnyheter.no/motor/2016/06/14/195222926/norske-ambulanser-taler-ikke-utrykning

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører transporter t5 som firmabil med fwd og den er talentløs på vinteføre xD Har riktignok endel last baki, men uansett burde den ikke være så elendig :P

Caravelle/multivan har jo endel last bak med seter o.l og med bilen full av folk og godt med bagasje så tror jeg du sliter godt om du møter på noe snø :P

men tilbake til det du spurte om, vi har hatt mange transportere med 1.9 og egentlig ikke hatt noe som helst motorproblemer med dem, tror det var en som måtte bytte girkasse, men eller ganske bombesikkre. rust rundt håndtak er vanlig, samt noe sinkslipp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.