#1 Skrevet Juni 25, 2016 Rister veldig i rattet ved 100 km/t og oppover. Kommet nå det siste, noen som har en anelse av hva dette kan være. Kjøpte nye felger for 2 år siden, og balanserte både felger og hjulstilling i fjor. Alle lodd ser ut til å sitte på enda. Noen tips før jeg drar til verksted? Sent fra min SM-G388F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juni 25, 2016 Regner med du har montert eventuelle sentreringsringer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juni 25, 2016 Regner med du har montert eventuelle sentreringsringer? Har gjort det, likt luftmengde i hjulene også. Kjennes ut som om det er bak siden det rister mer i bilen enn rattet. :-) Sent fra min SM-G388F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juni 25, 2016 Foreslår fjærbeinslager 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juni 25, 2016 Styreledd? Sent from my iPhone using Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juni 25, 2016 Er felger/hjul runde? Sjekk om det kan være høyde-kast i et hjul. En bekjent som har kjøpt hjul av meg sliter med vibrasjon i 100kmt ++, hjul er avbalansert. Nye gode premium dekk. Sjekket felger for kast. En felg har liten bulk, denne skal byttes ut. Bilen er ok med vinterhjul, så vi er rimelig sikre på at vibrasjon kommer fra hjula. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juni 26, 2016 Foreslår fjærbeinslager Takk, kan være en mulighet det! Sent fra min SM-G388F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juni 26, 2016 Styreledd? Sent from my iPhone using Tapatalk Byttet hele forstillingssettet i fjor. Så håper ikke det har allerede gått. :-) Sent fra min SM-G388F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juni 26, 2016 Er felger/hjul runde? Sjekk om det kan være høyde-kast i et hjul. En bekjent som har kjøpt hjul av meg sliter med vibrasjon i 100kmt ++, hjul er avbalansert. Nye gode premium dekk. Sjekket felger for kast. En felg har liten bulk, denne skal byttes ut. Bilen er ok med vinterhjul, så vi er rimelig sikre på at vibrasjon kommer fra hjula. Takk, er en mulighet det. Men nye felger i fjor. Har ikke kjørt i noe eller over noe som har ødelagt noe særlig. Vet du om dype hull i asfalt/grus veier kan forårsake ubalanse/kast i hjulet? Sent fra min SM-G388F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juni 27, 2016 Billige felger med lav profil, og gjerne små/få eiker tåler veldig lite før du får en bulk i de... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Juni 28, 2016 Billige felger med lav profil, og gjerne små/få eiker tåler veldig lite før du får en bulk i de... Takk! :-) har 225/40R18 så er jo litt profil. Sitter på Zito-felger. Usikker på kvaliteten.. Sent fra min SM-G388F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juni 28, 2016 Laste indeksen på dekkene er i samsvar med bilen? Der dumma jeg meg ut og fikk en ubalanse ved høy fart som ble værre og værre over tid og trengte ikke å kjøre så fort lenger for å kjenne det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juni 28, 2016 Jeg har hatt dette problemet i starten av sesongen i år med 225/40 x 18. Jeg brukte en del tid på finne ut av det. Dekkene var Nokian Black Series kun kjørt i fjor og felgene er OZ Granturismo. Vibrasjonene begynte rundt 120 km/t og fortsatte oppover (og ble værre med hastighets økningen). Det rare er at når jeg satte bort felgene/dekkene i fjor så var dette oppsettet helt vibrasjonsfritt. Etter runder med sjekking av felgene uten dekk og oppbalansering uten dekk. For så balansere med dekkene, for så å sette dekkene 180 grader (motsatt av den lille ubalansen i felgene) uten å løse problemet. Så endte jeg med å kjøpe nye dekk, basert på anbefalingen fra min dekkmann. Så jeg kjøpte Michelin Pilot Sport 4 - dermed løste problemet seg. Frustrerende - men fikk løst det til slutt. Hverken jeg eller han har noen bedre forklaring enn at Michelin har "bedre" og lengre erfaring med å lage høyhastighets dekk. Nå skal det sies at jeg kjører engasjert. Lykke til! Håper dette hjelper litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juni 28, 2016 Jeg har også en vibrasjon med Nokian Black 235/45-17, mye samme som beskrives av trådstarter. Hadde ikke det med Contidekkene som stod på før, men de var så slitt st de oppførte seg "rart" uansett... Merker også at de vibrerer noe fra 90-120...ikke testet noe over det. Men virker også som vibrasjonen gir seg ettersom dekkene blir varme. Er ikke noe ekstrem vibrasjon heller, en millimeter eller to, men blir som sagt nesten borte etter litt. Men kanskje Nokiandekkene står seg skjeve da, og trenger litt tid for å gå seg til igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 28, 2016 (endret) Nei, tror ikke det når det gjalt mine dekk. I løpet av prosessen så kjørte jeg neste 1.600 km. Også en del høyhastighets pass for å få de virkelig varme. Jeg tenkte også til å begynne med at de bare trengte å "gå seg til". Dekkene ble lagret hengende på veggen i mørkt lokale med temp. på rundt 12 - 14 grader i vinter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 28, 2016 Laste indeksen på dekkene er i samsvar med bilen?Der dumma jeg meg ut og fikk en ubalanse ved høy fart som ble værre og værre over tid og trengte ikke å kjøre så fort lenger for å kjenne det. Takk for svar. Ble det ujevnt slitasje på dekkene også? Sent fra min SM-G388F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juni 28, 2016 Jeg har hatt dette problemet i starten av sesongen i år med 225/40 x 18. Jeg brukte en del tid på finne ut av det. Dekkene var Nokian Black Series kun kjørt i fjor og felgene er OZ Granturismo. Vibrasjonene begynte rundt 120 km/t og fortsatte oppover (og ble værre med hastighets økningen). Det rare er at når jeg satte bort felgene/dekkene i fjor så var dette oppsettet helt vibrasjonsfritt. Etter runder med sjekking av felgene uten dekk og oppbalansering uten dekk. For så balansere med dekkene, for så å sette dekkene 180 grader (motsatt av den lille ubalansen i felgene) uten å løse problemet. Så endte jeg med å kjøpe nye dekk, basert på anbefalingen fra min dekkmann. Så jeg kjøpte Michelin Pilot Sport 4 - dermed løste problemet seg. Frustrerende - men fikk løst det til slutt. Hverken jeg eller han har noen bedre forklaring enn at Michelin har "bedre" og lengre erfaring med å lage høyhastighets dekk. Nå skal det sies at jeg kjører engasjert. Lykke til! Håper dette hjelper litt. Takk! Kjører på "budsjett dekk" som var veldig gode i fjor og tidligere i vår. Men dette er noe som kommer å går. Kan riste litt ved 70 en dag og en annen dag kan det begynner det ikke før jeg passerer 110.. Noen ganger rister det ikke i det hele tatt. Kanskje det er varmen i dekkene som utgjør dette? Sent fra min SM-G388F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juni 29, 2016 En annen årsak til risting kan jo også være at ifm hjulskift, så har skiven løsnet fra "hub", og det har kommet rust/skit mellom skive og hub. Men det skjer bare dersom skiven ikke er skrudd fast med egen skrue. Og så er gjerne ett tilleggssymptom at en får risting i bremsene også... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juni 29, 2016 Lav profil på norske veier gir nesten alltid vibrasjon synes jeg, er alltid mer eller mindre litt vibrering. Har hatt det på alle bilene mine, og kjører kun kvalitetsdekk og kvalitetsfelger. Noen flere med samme erfaring, eller må jeg bytte dekkomlegger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juni 29, 2016 Lav profil på norske veier gir nesten alltid vibrasjon synes jeg, er alltid mer eller mindre litt vibrering. Har hatt det på alle bilene mine, og kjører kun kvalitetsdekk og kvalitetsfelger. Noen flere med samme erfaring, eller må jeg bytte dekkomlegger? Hadde kanskje sett på omlegger/avbalanseringsmasking. Kan ikke si jeg har problemer med vibrasjon uansett profil. Kjører selv på 225/40-18 nå, og ingen vibrasjon på de. En kunde som også er nabo la på noen billig-dekk på BMW'n (eller rettere sagt, jeg byttet dekka). Originale felger, 18". Han er fra Polen, så han hadde testet hjula på autobanen i 200++, null vibrasjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juni 29, 2016 Etter dekkbytte (og dekk innkjøring) så har jeg vært en tur nede i Hamburg. Tok samtidig en del høyhastighetspass mellom Hamburg og Hannover. For å teste nye bremser, beinsinpumpe oppsett og forsåvidt dekk/felg. Hadde 3 lange pass rundt 240-ish - uten anntydning vibrasjoner i dekk/felg. Så mitt problem ble som jeg skrev om lengre opp, ble løst med nye dekk. Både nye dekk og gamle ble balansert på samme maskin (av samme mann). Men som sagt hverken han eller jeg vet årsaken til den plutselige ubalansen i de "gamle" dekkene. Men som han (dekkmannen) sier jeg har jobbet med dekk i nesten 30 år og lærer stadig nye ting og blir inn i mellom femdeles overrasket. Og gummi er et "levende materiale". Dog er jeg enig med Harald at de norke veiene og kvaliteten på disse er ødeleggende for det meste med lav profil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Juli 1, 2016 Etter dekkbytte (og dekk innkjøring) så har jeg vært en tur nede i Hamburg. Tok samtidig en del høyhastighetspass mellom Hamburg og Hannover. For å teste nye bremser, beinsinpumpe oppsett og forsåvidt dekk/felg. Hadde 3 lange pass rundt 240-ish - uten anntydning vibrasjoner i dekk/felg. Så mitt problem ble som jeg skrev om lengre opp, ble løst med nye dekk. Både nye dekk og gamle ble balansert på samme maskin (av samme mann). Men som sagt hverken han eller jeg vet årsaken til den plutselige ubalansen i de "gamle" dekkene. Men som han (dekkmannen) sier jeg har jobbet med dekk i nesten 30 år og lærer stadig nye ting og blir inn i mellom femdeles overrasket. Og gummi er et "levende materiale". Dog er jeg enig med Harald at de norke veiene og kvaliteten på disse er ødeleggende for det meste med lav profil. Takk! Tror de dårlige veiene har ødelagt (laget ubalanse) i dekkene! :-) Sent fra min SM-G388F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 3, 2016 Noen som har kommet til noen andre konklusjoner enn dekk på dette symptomet? Jeg merker fint lite opp til ca 100, men rister mye over dette, spes bak i bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 8, 2016 Jeg tok i dag grep for å finne ut hvor ristingen kommer fra. Planen var å bytte ett for- og bakhjul, men da jeg skulle trille bakhjulet frem på garasjegulvet, så var det en lyd som ikke skulle være der. Løse ting inni hjulet hørtes det ut som. Og denne flytter seg jo rundt omkring, og er vel grunn i at det tidvis er greit nok, og andre ganger har vært mer risting. Skal til dekkforhandleren i morgen og få dem til å ordne opp, for dette er dårlig håndtverk i gjerningsøyeblikket..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 10, 2016 Du har selv antydet svaret i ditt første innlegg. På multilinkforstillingen du har skal det lite til før det oppstår ubalanse ved høyere hastigheter til tross for at du ikke merker noe særlig i 70-80 km/t. Dette er kjent hos Audi. Med A4 B6 cab kjørte jeg nylig fra Drammen til Ski uten å merke ubalanse av betydning. På E6 ristet det plutselig så mye i 110 at jeg måtte reise på verksted uten at de fant noen feil. Helt borte etter ny avbalansering av hjulene. Konstruksjonsbetinget på biler med forstillingen/oppsettet du også har. Selv om du har avbalansert i 2015 oppstår det kontinuerlige balanseendringer i et hjul. Du bør altså, hvis du ikke allerede har gjort det, balansere alle fire hjul på et kvalitativt bra dekkverksted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...