X3 2.0 tdi - feilkoder på DPF og forsøk på rens selv

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Våger meg frempå med BMW en her. Har feilkoder på DPF og den varsler på grunn av for stor trykkforskjell over filteret. Ingen varsellampe. Det har nok bygget seg opp over tid da regenereringen neppe har kjørt pga feil på termostat og for lav varme på motor. Disse har ikke annet en indikator på temp, så dette har gått meg hus forbi. Og jeg har heller ikke lagt merke til reduksjon av ytelse siden dette er konebilen.

 

Men etter å ha byttet termostatene så vil ikke regenereringen starte nettopp fordi her ligger feilkoder som kommer tilbake med en gang de slettes. Å sette bilen inn for tvangskjøring av dette koster fort 3K uten garanti, og da nærmer deg seg prisen for en uoriginal dpf evt fabrikkoverhalt hva nå enn det er...

 

Siden disse er veldig enkelt å ta ned på disse bilene, så vurderte jeg å først forsøke en rens selv. Har tilgang til høytrykksteamer for skikkelig vask. Jeg ser at andre også har forsøkt dette, men er det noen som vet om dette egentlig er en lur ide? Hvordan vil dette være i forhold til alle kjemikaliene som finnes der ute?

 

100_3178.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva skjer om du får motor og eksos opp i skikkelig temp.... kjøre i 3-4 gir nær 3000rpm i 30 min

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nada! Kjøletemperaturen er konstant. I 3. gir så merkes det at motor strupes betydelig fra 3000 rpm og oppover. Antageligvis så går den i en slags nødmodus. Feilkodene slår inn allerede ved ca 2400 rpm, og da er det et differansetrykk på vel 400 mbar.

 

481A 481A system of partical filter

Error counter: 1 Logistic counter: 39

Mileage 170656 km

Engine speed 2372.09 1/min

coolant temperature 88.27 °C

ash mass in particle filter 41.96 g

Injection quantity 18.90 mg/Hub

Air mass per cylinder 560.84 mg/Hub

carbon-particulate matter mass in particle filter 54.95 g

exhaust volume flow in particle filter 275.85 m^3/h

difference pressure over particle filter 413.54 mbar

Abgasgegendruck vor particle filter 1427.69 mbar

Environment pressure 984.61 mbar

 

Ved flat pedal så får jeg også feilkode på en sensor. Jeg tipper på at det er fordi totaltrykket blir målt til snart 2000 mbar.... Skal ikke gjøre det mer.

 

4D00 4D00 exhaust impression sensor

Error counter: 1 Logistic counter: 39

Mileage 170656 km

Engine speed 3530.55 1/min

coolant temperature 88.27 °C

Rail pressure Actual 1520.28 bar

Injection quantity 51.20 mg/Hub

Air mass per cylinder 983.05 mg/Hub

Charge pressure Actualwert 1851.07 mbar

exhaust volume flow in particle filter 585.14 m^3/h

difference pressure over particle filter 945.23 mbar

Abgasgegendruck vor particle filter 1998.76 mbar

Environment pressure 984.61 mbar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett litt mer på videre arbeid. Høytrykkspyler er nok dårlig ide. Et dpf er jo bygd opp av en kube av rør. Her er annen hvert rør plugget på begge sider slik at sot blir fanget opp i rørene, så går den videre gasser over til utgående gjennom keramiske vegger. Jeg tipper at en høtrykkspyler vil kunne ødelegge pluggene og det blir fri strøm.

 

dpfcleaning.jpg

 

Jeg har derfor større tro på å ta av filteret og gjøre noe sånt:

 

Her blir jo rensestoffet tilsatt motstrøms og renseprosessen foregår like så. Dette stoffet får man selvsagt ikke tak i Norge, men jeg har brukt MrMuscle ovnsrens med hell før på innsug. I konsistens og oppførsel så ligner dette også veldig..

 

En annen ide er jo å bruke en keramisk ovn og la den stå i 600-700° i noen timer. Dett skal i teorien forbrenne sotet til vann og CO2, som er det samme som skjer under regenerering. Men jeg har ikke lyktes å finne egnet ovn til dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreløpige resultater herfra. Kjørte runde med ovnsrens motstrøms over natten. Helte så på med ei bøtte med varmt vann som gikk rett gjennom! Noe sot kom ut og ei difus gyln guffe som la seg i bunnen på oppsamlingskar. Sto i en god time, og ved neste forsøk så var det tett... Ny runde med ovnsrens i begge ender, og gjennomspyling motstrøms etter en time. Brukte da en hageslange koblet til varmtvann. Mye sot kom ut, men spylte celler tømte seg raskt. Tørket det meste med varmluft før montering.

 

En del damp kom ved oppstart, men regenereringen startet ved kjøretur og bilen har nå mye bedre ytelse! Feilkodene har heller ikke kommet tilbake:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.