Ombygging av Golf mk2 til 16V med turbo (her er TÜV)

Anbefalte innlegg

Som en oppfølgingstråd til den andre tråden for mk1, hvor vi har et ønsket mål om å gi grunnlaget for 1.8T, har jeg også et annet underlag som kan være interessant for enkelte medlemmer.

 

For Golf mk2 med 16V, har jeg nå offentliggjort et TÜV dokument for turbokonvertering av 'KR' motoren (1.8L 139hk uten katalysator).

Det virker for meg primært å gjelde 'KR', men ser det i siste papiret er angitt 'PL' uten at jeg vet hvorfor.

 

Det angis ikke dreiemoment etter hva jeg ser, men 193hk ved å gjøre litt "bolt on" turbokonvertering med to toppakninger bl.a.

Videre er det basert på bruken av understell (fjærbein og bremser) og girkasse anno Golf G60.

 

Dokumentet finnes her:

http://www.okrasa.no/gutachten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo hende det går ann å bruke disse papirere til å "massere" fram aksept for høyere effekt på golf 2 :)

 

mtp min egen situasjon hvor jeg har fått "ok" til å bygge om til 16v og turbo i golfen (fra G60). hvor jeg ikke kan heve effekten, så kan jo dette være en utvei til å få inn mer hk i vognkort :) hadde jo vært knallgøy med 240hk i vognkortet kontra 160 :)

 

 

men. disse papirene der virker noe pussige? tviler ikke på at de er uriktige på noe vis.

 

men ser at kravet til bremser er noe merkelig?

 

V232mm H179mm

 

golf med skiver forran og bak har vel minimum 236mm forran og 226mm bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo dette dokumentet fra Harald A. Møller som åpner for mulighet til ombygging til G60 serieprodusert standard.

Dette dokumentet her vil jeg tro (og håpe) muliggjør for turbokonvertert 16V 'KR', og oppgradert G60 forøvrig, til en høyere effekt på 193hk - utgangspunktet her er jo tydeligvis G60.

 

Men må rette deg Dan. Dette er ikke papirer for 240hk, men 193. 240 i dette angår punktet i tysk vognkort (de streker typisk ut serieverdi, og skriver inn i tilsvarende del som er tomt for manuelle verdier) som gjelder topphastighet på 240km/t.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ah. tysken min er ikke helt stødig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en her i klubben som har fått forhåndsgodkjent s3 motor med kode BAM, 225hk originalt, med lavere effekt enn motoren originalt har, men mer enn 160hk som er originalt i bilen, sitter dog ikke på alle detaljene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jøss, det hørtes veldig a-byråkratisk ut for å være Statens Vegvesen vel? : smil :

 

Har etterlyst disse Møller papirene på G60 konvertering som jeg husker jeg har sett som vedlegg en eller annen plass her på forumet, men det er en evighet siden, og finner de ikke veldig enkelt nå iallefall. Tror de kunne vært fine å ha liggende sammen med disse 193hk papirene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ola, you got mail.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.