#1 Skrevet Juli 5, 2016 Hei, Skal bytte motorolje rs4 hvilken type merke ambefalere dere? Takker for hjelpen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 5, 2016 Hei, Dette med valg av motorolje er omdiskutert og litt en smakssak Uansett er blant annet Castrol Edge og Mobil 1 ESP to gode valg. Audi anbefaler selv helsyntetisk 5W-30, eventuelt 5W-40 om du skal kjøre en del på f.eks tyske Autobahn i sommer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 5, 2016 Trodde RS4 skulle ha 10w60.....? Står Castrol på olje påfyllings lokket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 6, 2016 Castrol FST 10w60 til sommerbruk. 5W30 er nok ok på vinteren så lenge du ikke er på isbane. Dette er hva Audi i Tyskland anbefalte meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 6, 2016 Takker for hjelpen. Ser jeg fort får mangen meninger på rett olje. møller sier Castrol 5w-30. Børge Olsen Racing sier 5-40 helsynt mobil 1. Bilen brukes mest på vei og noen ganger på bane:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 7, 2016 Det er oljetempen det hele kommer ann på. I Norge er det for det meste rolig kjøring, og selv med litt rasing innimellom så kommer ikke oljetempen noe særlig over 100 grader.(for min del på RS6'n, RS4 B5 som jeg hadde, og RS2'n.) I slike tilfeller så blir 10W60 for tykk etter min mening. I Tyskland, med Autobahn, så er scenarioet noe helt annet, da kan oljetempen jevnt over være på 120 grader og varmere. DA er 10W60 olja fin å ha. Tyskerne aner lite om hvordan det er å ha bil i Norge, og hvordan vi kjører rundt nærmest på tomgang hele tiden.. så jeg hadde tatt tipset fra Møller/BOR hva angår olje. Med for tykk olje så vil du få for høyt trykk inni motoren og dette tar effekt og øker slitasjen. Husk at 10W60 er en racing olje, og den er laget for temperaturer på opp mot 150-160 grader eller der omkring uten at den mister smøreegenskapene, men til gjengjeld er den unødvendig tykk ved lavere temperaturer, og ikke like effektiv som en olje med lavere viskositet. Liten tankevekker: Jeg kjørte på Castrol RS 10W60 back in the days på min trimma G60 motor. Og for de som ikke kjenner til G laderen, så har den simringer på akslingen til scroll'en, og simringer er en skjør tetning generelt sett, så når jeg hadde 10W60 olja på denne motoren så spruta det ut olje av disse simringene og lagde en fin stripe med olje oppunder panseret Bytta etterpå til 5W40 olje og simringene holdt tett, og holder fortsatt tett. Dette vil jeg si beviser at 10w60 olja gir for høyt trykk inni motoren om du ikke har oljetemp på 120C ++. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...