S3 8L APY. starter går, tenner ikke(av og til) Kam- /veivsensor

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har problem med min S3 at den av og til ikke vil tenne. Jeg drar den lenge på starteren men den vil ikke tenne. Dette kan skje varm og kald, men ofte etter at jeg har kjørt lenge og bilen har stått litt etter at jeg har stoppet og skal starte igjen. Det er noen ganger den tenner etter at jeg har dratt den på starteren i type 5-10 sekundenr men dør med en gang, og vanskelig å starte på en stund etter dette. Da går den veldig ugjevnt i en liten periode før den går fint.

 

Har bytte tennplugger, drivstoffpumpe og drivstoffpumperelé. Hører pumpa går når jeg åpner bilen.

 

Lest feilkoder og får opp feil på følgende:

Blokkert av startsperre

Fuel pump relay

Lambda bank 1 sensor 1

 

 

Har lest litt rund at det kan være veivakselsensoren som gjør at den drar på starter men ikke lar bilen tenne, men har ikke fått noe feilkode på denne sensoren. Kan den gi trøbbel uten å gi feilkode?

Eller kan det være lambda som gjør at jeg ikke får startet i det hele tatt? Bilen går noen ganger ugjevnt på tomgang etter start. Ellers går bilen fint og kutter ikke under kjøring.

 

 

Noen som kan vite hva som kan være grunnen til at jeg sliter med å starte bilen av og til? :)

Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Har problem med min S3 at den av og til ikke vil tenne. Jeg drar den lenge på starteren men den vil ikke tenne. Dette kan skje varm og kald, men ofte etter at jeg har kjørt lenge og bilen har stått litt etter at jeg har stoppet og skal starte igjen. Det er noen ganger den tenner etter at jeg har dratt den på starteren i type 5-10 sekundenr men dør med en gang, og vanskelig å starte på en stund etter dette. Da går den veldig ugjevnt i en liten periode før den går fint.

 

Har bytte tennplugger, drivstoffpumpe og drivstoffpumperelé. Hører pumpa går når jeg åpner bilen.

 

Lest feilkoder og får opp feil på følgende:

Blokkert av startsperre

Fuel pump relay

Lambda bank 1 sensor 1

 

 

Har lest litt rund at det kan være veivakselsensoren som gjør at den drar på starter men ikke lar bilen tenne, men har ikke fått noe feilkode på denne sensoren. Kan den gi trøbbel uten å gi feilkode?

Eller kan det være lambda som gjør at jeg ikke får startet i det hele tatt? Bilen går noen ganger ugjevnt på tomgang etter start. Ellers går bilen fint og kutter ikke under kjøring.

 

 

Noen som kan vite hva som kan være grunnen til at jeg sliter med å starte bilen av og til? :)

Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå vært ute og prøvd å starte på nytt, og merket at når jeg vrei om tenninga så skjedde det ingenting. Kan det være grunnen til startsperre blokker motoren? Altså dårlig tenningslås? For slettet kodene og fikk ikke noen koder etterpå når den ikke startet! Tok å skrudde på og av tenninga til dashbordet kom på som normalt og bilen startet uten problem.

Hei!

 

Har problem med min S3 at den av og til ikke vil tenne. Jeg drar den lenge på starteren men den vil ikke tenne. Dette kan skje varm og kald, men ofte etter at jeg har kjørt lenge og bilen har stått litt etter at jeg har stoppet og skal starte igjen. Det er noen ganger den tenner etter at jeg har dratt den på starteren i type 5-10 sekundenr men dør med en gang, og vanskelig å starte på en stund etter dette. Da går den veldig ugjevnt i en liten periode før den går fint.

 

Har bytte tennplugger, drivstoffpumpe og drivstoffpumperelé. Hører pumpa går når jeg åpner bilen.

 

Lest feilkoder og får opp feil på følgende:

Blokkert av startsperre

Fuel pump relay

Lambda bank 1 sensor 1

 

 

Har lest litt rund at det kan være veivakselsensoren som gjør at den drar på starter men ikke lar bilen tenne, men har ikke fått noe feilkode på denne sensoren. Kan den gi trøbbel uten å gi feilkode?

Eller kan det være lambda som gjør at jeg ikke får startet i det hele tatt? Bilen går noen ganger ugjevnt på tomgang etter start. Ellers går bilen fint og kutter ikke under kjøring.

 

 

Noen som kan vite hva som kan være grunnen til at jeg sliter med å starte bilen av og til? :)

Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå vært ute og prøvd å starte på nytt, og merket at når jeg vrei om tenninga så skjedde det ingenting. Kan det være grunnen til startsperre blokker motoren? Altså dårlig tenningslås? For slettet kodene og fikk ikke noen koder etterpå når den ikke startet! Tok å skrudde på og av tenninga til dashbordet kom på som normalt og bilen startet uten problem.

Hei!

 

Har problem med min S3 at den av og til ikke vil tenne. Jeg drar den lenge på starteren men den vil ikke tenne. Dette kan skje varm og kald, men ofte etter at jeg har kjørt lenge og bilen har stått litt etter at jeg har stoppet og skal starte igjen. Det er noen ganger den tenner etter at jeg har dratt den på starteren i type 5-10 sekundenr men dør med en gang, og vanskelig å starte på en stund etter dette. Da går den veldig ugjevnt i en liten periode før den går fint.

 

Har bytte tennplugger, drivstoffpumpe og drivstoffpumperelé. Hører pumpa går når jeg åpner bilen.

 

Lest feilkoder og får opp feil på følgende:

Blokkert av startsperre

Fuel pump relay

Lambda bank 1 sensor 1

 

 

Har lest litt rund at det kan være veivakselsensoren som gjør at den drar på starter men ikke lar bilen tenne, men har ikke fått noe feilkode på denne sensoren. Kan den gi trøbbel uten å gi feilkode?

Eller kan det være lambda som gjør at jeg ikke får startet i det hele tatt? Bilen går noen ganger ugjevnt på tomgang etter start. Ellers går bilen fint og kutter ikke under kjøring.

 

 

Noen som kan vite hva som kan være grunnen til at jeg sliter med å starte bilen av og til? :)

Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg hadde et lignende problem for måneder tilbake, når bilen ble varm og jeg parkerte så nektet den å starte igjen før den var kald. Bensinpumpa gikk ikke rundt så, bytta relè og alt det der uten hell. Starteren gikk rundt, ville bare ikke tenne som sagt.

 

Viste seg å være impulsgiver eller veivakselposisjonsgiveren, hallgiver, engine speed sensor/crank sensor G28 som den også heter. God og skitten etter 17 år på veien, ingen problemer etter bytte :)

 

Jeg fikk kode på den 1 gang, men den dukka aldri opp igjen når jeg sletta den. Så kan være en mulighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg hadde et lignende problem for måneder tilbake, når bilen ble varm og jeg parkerte så nektet den å starte igjen før den var kald. Bensinpumpa gikk ikke rundt så, bytta relè og alt det der uten hell. Starteren gikk rundt, ville bare ikke tenne som sagt.

 

Viste seg å være impulsgiver eller veivakselposisjonsgiveren, hallgiver, engine speed sensor/crank sensor G28 som den også heter. God og skitten etter 17 år på veien, ingen problemer etter bytte :)

 

Jeg fikk kode på den 1 gang, men den dukka aldri opp igjen når jeg sletta den. Så kan være en mulighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig likt det jeg har hatt. Vanskelig å bytte? Ser den sitter ved oljefilteret(?). Er ikke moro å stå på en parkeringsplass og stå å dra på starteren x antall ganger uten å få start. :P

 

Men gikk ut å prøvde som sagt her for 10 minutter siden, da ville ikke dashbordet på ordentlig og det klikket og blinket svakt i dashbordet, da startet den ikke. Så tok jeg og vridde litt av og på så startet dashbordet og bilen startet. Derfor jeg mistenkte tenningsbryteren også. Men har jo ikke vært sånn før, da har det vært som normalt men bare drar på starteren. Mulig det er tilfeldig..

 

Da er det vel bare å bestille crank sensor og prøve det først! :) Hvor kjøpte du den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er veldig likt det jeg har hatt. Vanskelig å bytte? Ser den sitter ved oljefilteret(?). Er ikke moro å stå på en parkeringsplass og stå å dra på starteren x antall ganger uten å få start. :P

 

Men gikk ut å prøvde som sagt her for 10 minutter siden, da ville ikke dashbordet på ordentlig og det klikket og blinket svakt i dashbordet, da startet den ikke. Så tok jeg og vridde litt av og på så startet dashbordet og bilen startet. Derfor jeg mistenkte tenningsbryteren også. Men har jo ikke vært sånn før, da har det vært som normalt men bare drar på starteren. Mulig det er tilfeldig..

 

Da er det vel bare å bestille crank sensor og prøve det først! :) Hvor kjøpte du den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner til den følelsen av å være stuck, litt flaut på bensinstasjoner etc.. men da fikk jeg en grunn til å kjøpe meg en pølse hah. :P

 

Jobben er ikke vanskelig, bare knotene og mye dritt i veien. Jeg fikk bilen opp i høyden(se bilde).

 

[ATTACH=CONFIG]240484[/ATTACH]

 

Så var det bare å lete seg fram til en bolt og en kabel ved oljefilteret. Kun 1 bolt som fester sensoren. Noe knotete som sagt å få skrudd den ut, men det lar seg gjøre :)

 

Gjorde dette i så vidt pluss grader i garasjen og hehe.. Jeg kjøpte Bosch fra Skruvat. Finnes vell andre der ute som selger andre merker billigere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner til den følelsen av å være stuck, litt flaut på bensinstasjoner etc.. men da fikk jeg en grunn til å kjøpe meg en pølse hah. :P

 

Jobben er ikke vanskelig, bare knotene og mye dritt i veien. Jeg fikk bilen opp i høyden(se bilde).

 

[ATTACH=CONFIG]240484[/ATTACH]

 

Så var det bare å lete seg fram til en bolt og en kabel ved oljefilteret. Kun 1 bolt som fester sensoren. Noe knotete som sagt å få skrudd den ut, men det lar seg gjøre :)

 

Gjorde dette i så vidt pluss grader i garasjen og hehe.. Jeg kjøpte Bosch fra Skruvat. Finnes vell andre der ute som selger andre merker billigere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tips, da skal jeg se å få bestilt en sånn sensor og får håpe jeg blir kvitt "angsten" med å ikke få start [emoji4]

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tips, da skal jeg se å få bestilt en sånn sensor og får håpe jeg blir kvitt "angsten" med å ikke få start [emoji4]

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en s3 med samme motorkode, med samme problem. Var hallgiver i toppen på kamdrevet som var gåen, byttet denne så ble bilen god som ny.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en s3 med samme motorkode, med samme problem. Var hallgiver i toppen på kamdrevet som var gåen, byttet denne så ble bilen god som ny.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å plugge til hallgiveren (på innsug kammen) på min S3 gang og da stod den bare å kinna... så den kan være årsaken, men ville og sjekka impulsgiveren som Victor skriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å plugge til hallgiveren (på innsug kammen) på min S3 gang og da stod den bare å kinna... så den kan være årsaken, men ville og sjekka impulsgiveren som Victor skriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å plugge til hallgiveren (på innsug kammen) på min S3 gang og da stod den bare å kinna... så den kan være årsaken, men ville og sjekka impulsgiveren som Victor skriver.

 

Er nok en sensor som er dårlig en plass, tror jeg bytter hallgiveren på kammen og giveren på veiva [emoji4]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å plugge til hallgiveren (på innsug kammen) på min S3 gang og da stod den bare å kinna... så den kan være årsaken, men ville og sjekka impulsgiveren som Victor skriver.

 

Er nok en sensor som er dårlig en plass, tror jeg bytter hallgiveren på kammen og giveren på veiva [emoji4]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg byttet hallgiveren på kammen. Grei jobb. Men så begynte jobben med veivakselsensoren. Forbdet første så får jeg ikke fra hverandre kontakten, sitter fast, mulig jeg ikke har riktig teknikk på å løsne de fra hverandre.

Så til selve sensoren. Fått fjernet bolten men får ikke sensoren ut av blokka. Jeg klarer å vri den med og mot klokka men ikke ut, har dere noen tips på hvordan? Med tang eller hendene? Veldig trangt spesielt uten å ta ut oljefilter.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4ce43db03b1f7a8812874ecf554852ab.jpg her er kontakten som er vrien

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5f0a36cf798065ea02bf773ab2601595.jpg skal man presse her og dra i fra hverandre? Vanskelig med en hånd syntes jeg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har vi fått ut sensoren av blokka etter litt tid, mangler bare kontakten

 

Edit: Fikk den av til slutt. Dro ut litt mer ledning etter at sensoren var ute av blokka som gjorde at vi fikk vridd kontakten og satt en flat skrutrekker mellom kontakten fra sensoren og fra motoren samtidig som jeg dro tappen som stikker opp ved skrujernet på bildet over bakover. Gikk av enkelt til slutt.

 

Sensoren fikk vi ut ved å ta et justerbart brekkjern mellom sensor og blokka. Var trangt men slapp å ta ut oljefilter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tråden gikk litt i glemmeboken, så av ren nysgjerrighet. Løste problemet seg? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.