Problmer med Audi S4 C4, bremser, servo og aircondition.

Anbefalte innlegg

Heisann! Trenger litt tips til kva eg skal gjere med Audi S4 C4 4.2 V8'eren min. Når eg kjøpte bilen hadde den stått i ro i tre år, så eg bytta alt det som sjølvsagt måtte til for og bruke den. Olje, oljefilter, luftfilter, tennplugger, bremseveske, kjøleveske, bensinfilter, bremsar og klossar framme, (skal bytte bak) Etter dette blei bilen flott, og går som ei kule men har nokre problem eg ikkje finn utav. Tips/tanker er svært verdsatt!

 

1: Servoen er veldig ustabil, heilt tilfeldig funkar den ikkje når du svingar til venstre men funker bra til høgre. Kjem seg når du svingar litt begge vegar når du står iro.... Servopumpe?

 

2: Bremsar og bremsevæske er nylig bytt, men kjem opp i dashbord at klossane er slitt. Det er dei ikkje. I tilegg når du trykkar bremsepedalen hard t ned når bilen er på kjem det opp (!) varsel som pip og er rødt, og pedalen "rykkar" ein del før den når bunnen... Har ikkje anelse kva dette er. Nokon som meinte det var luft i systemet, men burde vel vert vekke etter bremsevæske bytte på verkstad...

 

3: Aircondition er ustabil/skrur seg til tider ikkje på. Er nok tom for gass med tanke på at den har stått i ro lenge, men burde skru seg på alikevel. Har av og til hjelpt og dunke lett i vifta under deksel i topp av motor rom....

 

Tips og tanker hadde som sagt vert flott, tusen takk :)! Kan legge til bilder/video om det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann! Trenger litt tips til kva eg skal gjere med Audi S4 C4 4.2 V8'eren min. Når eg kjøpte bilen hadde den stått i ro i tre år, så eg bytta alt det som sjølvsagt måtte til for og bruke den. Olje, oljefilter, luftfilter, tennplugger, bremseveske, kjøleveske, bensinfilter, bremsar og klossar framme, (skal bytte bak) Etter dette blei bilen flott, og går som ei kule men har nokre problem eg ikkje finn utav. Tips/tanker er svært verdsatt!

 

1: Servoen er veldig ustabil, heilt tilfeldig funkar den ikkje når du svingar til venstre men funker bra til høgre. Kjem seg når du svingar litt begge vegar når du står iro.... Servopumpe?

 

2: Bremsar og bremsevæske er nylig bytt, men kjem opp i dashbord at klossane er slitt. Det er dei ikkje. I tilegg når du trykkar bremsepedalen hard t ned når bilen er på kjem det opp (!) varsel som pip og er rødt, og pedalen "rykkar" ein del før den når bunnen... Har ikkje anelse kva dette er. Nokon som meinte det var luft i systemet, men burde vel vert vekke etter bremsevæske bytte på verkstad...

 

3: Aircondition er ustabil/skrur seg til tider ikkje på. Er nok tom for gass med tanke på at den har stått i ro lenge, men burde skru seg på alikevel. Har av og til hjelpt og dunke lett i vifta under deksel i topp av motor rom....

 

Tips og tanker hadde som sagt vert flott, tusen takk :)! Kan legge til bilder/video om det hjelper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Her antar jeg det er en feil i ventilsystemet i tannstangen din. Hvordan farge er det på oljen? Er den rød eller grønn? Den skal være grønn. Dersom den er svært skitten evnt er rød kan du forsøke å skifte ALL oljen i systemet, men løpet er trolig kjørt.

 

2. Systemet for å varsle for slitte bremseklosser er kronisk ustabilt på C3, C4 og D1. Gjør følgende: Ved bremseklossen sitter det en kontakt. Følg ledningen til denne opp i motorrommet (en på hver side), og klipp de av på egnet sted. Kortslutt de - dvs tvinn de to ledningene sammen som går til hver bremsekloss - og problemet er løst. Lodd de også gjerne sammen for å være bombesikker.

 

Angående det røde varselet og pipet, er bremsebomben (akkumulatoren) defekt.

 

3. Dersom klimaanlegget er tomt for gass skrur det seg av naturlige grunner ikke seg på. Lavtrykksbryteren i anlegget sørger for at kompressoren ikke slår inn, nettopp for å beskytte anlegget.

Det at kupéviften ikke går er ikke relatert til at klimaanlegget evnt måtte være tomt for gass. Dersom det er slik at viften fungerer dersom du kan dunke på viftehuset, er det enten dårlig kontakt relatert til viften, eller at viftemotoren synger på siste verset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Her antar jeg det er en feil i ventilsystemet i tannstangen din. Hvordan farge er det på oljen? Er den rød eller grønn? Den skal være grønn. Dersom den er svært skitten evnt er rød kan du forsøke å skifte ALL oljen i systemet, men løpet er trolig kjørt.

 

2. Systemet for å varsle for slitte bremseklosser er kronisk ustabilt på C3, C4 og D1. Gjør følgende: Ved bremseklossen sitter det en kontakt. Følg ledningen til denne opp i motorrommet (en på hver side), og klipp de av på egnet sted. Kortslutt de - dvs tvinn de to ledningene sammen som går til hver bremsekloss - og problemet er løst. Lodd de også gjerne sammen for å være bombesikker.

 

Angående det røde varselet og pipet, er bremsebomben (akkumulatoren) defekt.

 

3. Dersom klimaanlegget er tomt for gass skrur det seg av naturlige grunner ikke seg på. Lavtrykksbryteren i anlegget sørger for at kompressoren ikke slår inn, nettopp for å beskytte anlegget.

Det at kupéviften ikke går er ikke relatert til at klimaanlegget evnt måtte være tomt for gass. Dersom det er slik at viften fungerer dersom du kan dunke på viftehuset, er det enten dårlig kontakt relatert til viften, eller at viftemotoren synger på siste verset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Her antar jeg det er en feil i ventilsystemet i tannstangen din. Hvordan farge er det på oljen? Er den rød eller grønn? Den skal være grønn. Dersom den er svært skitten evnt er rød kan du forsøke å skifte ALL oljen i systemet, men løpet er trolig kjørt.

 

2. Systemet for å varsle for slitte bremseklosser er kronisk ustabilt på C3, C4 og D1. Gjør følgende: Ved bremseklossen sitter det en kontakt. Følg ledningen til denne opp i motorrommet (en på hver side), og klipp de av på egnet sted. Kortslutt de - dvs tvinn de to ledningene sammen som går til hver bremsekloss - og problemet er løst. Lodd de også gjerne sammen for å være bombesikker.

 

Angående det røde varselet og pipet, er bremsebomben (akkumulatoren) defekt.

 

3. Dersom klimaanlegget er tomt for gass skrur det seg av naturlige grunner ikke seg på. Lavtrykksbryteren i anlegget sørger for at kompressoren ikke slår inn, nettopp for å beskytte anlegget.

Det at kupéviften ikke går er ikke relatert til at klimaanlegget evnt måtte være tomt for gass. Dersom det er slik at viften fungerer dersom du kan dunke på viftehuset, er det enten dårlig kontakt relatert til viften, eller at viftemotoren synger på siste verset.

 

En fryd å lese et så bra og korrekt svar. :)

 

Eneste jeg ikke helt forstod var om "rykking" på bremsepedal kun var at pedalen ble hard slik den blir når det er for lite servoassistanse grunnet utslitt bremsekraftakkumulator, eller om det er noe feil med luft eller at ABS utløser av en eller annen årsak. Vet for eksempel at gamle 200'er kan være vanskelig å få luftet skikkelig grunnet en ventil til bakaksel som skal redusere trykk bak ved krengning (snakker ikke om lasteventil) men vet ikke om S4/S6 har noe slikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Her antar jeg det er en feil i ventilsystemet i tannstangen din. Hvordan farge er det på oljen? Er den rød eller grønn? Den skal være grønn. Dersom den er svært skitten evnt er rød kan du forsøke å skifte ALL oljen i systemet, men løpet er trolig kjørt.

 

2. Systemet for å varsle for slitte bremseklosser er kronisk ustabilt på C3, C4 og D1. Gjør følgende: Ved bremseklossen sitter det en kontakt. Følg ledningen til denne opp i motorrommet (en på hver side), og klipp de av på egnet sted. Kortslutt de - dvs tvinn de to ledningene sammen som går til hver bremsekloss - og problemet er løst. Lodd de også gjerne sammen for å være bombesikker.

 

Angående det røde varselet og pipet, er bremsebomben (akkumulatoren) defekt.

 

3. Dersom klimaanlegget er tomt for gass skrur det seg av naturlige grunner ikke seg på. Lavtrykksbryteren i anlegget sørger for at kompressoren ikke slår inn, nettopp for å beskytte anlegget.

Det at kupéviften ikke går er ikke relatert til at klimaanlegget evnt måtte være tomt for gass. Dersom det er slik at viften fungerer dersom du kan dunke på viftehuset, er det enten dårlig kontakt relatert til viften, eller at viftemotoren synger på siste verset.

 

En fryd å lese et så bra og korrekt svar. :)

 

Eneste jeg ikke helt forstod var om "rykking" på bremsepedal kun var at pedalen ble hard slik den blir når det er for lite servoassistanse grunnet utslitt bremsekraftakkumulator, eller om det er noe feil med luft eller at ABS utløser av en eller annen årsak. Vet for eksempel at gamle 200'er kan være vanskelig å få luftet skikkelig grunnet en ventil til bakaksel som skal redusere trykk bak ved krengning (snakker ikke om lasteventil) men vet ikke om S4/S6 har noe slikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsekraftreguleringsventilen er tilstede på både C3, C4 og D1, men denne ventilen er noe skikkelig herk. Et triks er å låse den på maks brems (kun på biler med ABS, selvfølgelig), da er problemet med lufting og rustne bakbremser stort sett borte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsekraftreguleringsventilen er tilstede på både C3, C4 og D1, men denne ventilen er noe skikkelig herk. Et triks er å låse den på maks brems (kun på biler med ABS, selvfølgelig), da er problemet med lufting og rustne bakbremser stort sett borte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for flott svar, dette er ein av hovud grunnane til at eg er medlemm her! Les gjerne under og svar, lurer på eit par ting endå! :)

 

1: Olja er rød, og veldig svart. Reknar med den må byttast. Forhåpentleg vis hjelper dette, treigheiten har berre skjedd eit par gonger men oppleves noko skremmande då det skjer i tilfeldige tider..

 

2: Eg viste dei var ustabile, så følger nok rådet ditt med og kortslutte dei :)

 

3: Dersom bremsekraftakkumulatoren (bremsekraft forsterkar?) er defekt, kvar kan eg eventuelt få tak i ein? Bilen vil jo ikkje gå igjennom EU-kontroll med den feilen slik som den står i dag. Må forresten berre påpeike at feilen kun skjer ved hard bremsing, enten du står iro eller kjøyrer. Ved normal bremsing kjem det ikkje noko varsel i instrument panelet.

 

Så blir det vel fylling av gass, men eine verkstadet eg var på sleit veldig med og få det til.. Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for flott svar, dette er ein av hovud grunnane til at eg er medlemm her! Les gjerne under og svar, lurer på eit par ting endå! :)

 

1: Olja er rød, og veldig svart. Reknar med den må byttast. Forhåpentleg vis hjelper dette, treigheiten har berre skjedd eit par gonger men oppleves noko skremmande då det skjer i tilfeldige tider..

 

2: Eg viste dei var ustabile, så følger nok rådet ditt med og kortslutte dei :)

 

3: Dersom bremsekraftakkumulatoren (bremsekraft forsterkar?) er defekt, kvar kan eg eventuelt få tak i ein? Bilen vil jo ikkje gå igjennom EU-kontroll med den feilen slik som den står i dag. Må forresten berre påpeike at feilen kun skjer ved hard bremsing, enten du står iro eller kjøyrer. Ved normal bremsing kjem det ikkje noko varsel i instrument panelet.

 

Så blir det vel fylling av gass, men eine verkstadet eg var på sleit veldig med og få det til.. Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom oljen er rød må du bytte snarest til VAG G002-olje. Du må skylle ut ALL rød olje fra systemet, rød olje er ATF, noe tetningene i tannstangen ikke tåler. Man får håpe du er heldig og ikke er i behov av en ny.

 

Det er ikke bremsekraftforsterkeren som er defekt, det er en akkumulator hvis oppgave er å være et reservoar for bremsetrykk slik at man kan ha servoeffekten opptil 30 ganger etter motoren er skrudd av. Jeg vil anta den koster ca 250-300 euro i Tyskland, prøv rexbo.de.

 

Igjen; du må sjekke viftens funksjon samt for dårlig kontakt før du fyller gass. Skal du fylle gass på dette anlegget, bør du få det trykktestet med nitrogen for å finne lekkasjer. Skift dårlige o-ringer, fyll på manglende olje, skift tørkefilter og orifice tube.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom oljen er rød må du bytte snarest til VAG G002-olje. Du må skylle ut ALL rød olje fra systemet, rød olje er ATF, noe tetningene i tannstangen ikke tåler. Man får håpe du er heldig og ikke er i behov av en ny.

 

Det er ikke bremsekraftforsterkeren som er defekt, det er en akkumulator hvis oppgave er å være et reservoar for bremsetrykk slik at man kan ha servoeffekten opptil 30 ganger etter motoren er skrudd av. Jeg vil anta den koster ca 250-300 euro i Tyskland, prøv rexbo.de.

 

Igjen; du må sjekke viftens funksjon samt for dårlig kontakt før du fyller gass. Skal du fylle gass på dette anlegget, bør du få det trykktestet med nitrogen for å finne lekkasjer. Skift dårlige o-ringer, fyll på manglende olje, skift tørkefilter og orifice tube.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.