Sladde/Drifteheat på VACN banetreff, hva synes du?

Ønsker du eget drifteheat på banekjøring?  

126 stemmer

  1. 1. Ønsker du eget drifteheat på banekjøring?

    • Nei, det er bedre at vanlige biler får mer kjøretid.
      46
    • Ja, drifting er gøy å se på og kjøre selv
      75
    • Samme for meg, jeg drar ikke på treff uansett
      5


Anbefalte innlegg

Min stemme har blitt gitt.

 

Synes dette går litt ut av konseptet , men jeg velger å gi det en sjangse. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bele kommer an på gjennomføringen og hvor mye kjøretid det blir.

Dersom klasse, 1, 2, 3 + drifting skal kjøre 20min hver faller det vekk mye kjøretid for alle synes jeg..

 

For all del, jeg synes det var kanon med drifting ifjor, suksessen avhenger vel også litt om det er flinke sjåfører eller nybegynnere som komer/drifter, men alle må jo begynne en plass også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bele kommer an på gjennomføringen og hvor mye kjøretid det blir.

Dersom klasse, 1, 2, 3 + drifting skal kjøre 20min hver faller det vekk mye kjøretid for alle synes jeg..

 

For all del, jeg synes det var kanon med drifting ifjor, suksessen avhenger vel også litt om det er flinke sjåfører eller nybegynnere som komer/drifter, men alle må jo begynne en plass også :)

Drifting får evnt mindre kjøretid en de som kjører spor. Hvordan dette løses i praksis er ikke avgjort enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som det var i fjor var kanonbra, då var det väl "gatebiler m skilt", "licensbiler" og "drifting" ni körde 20 min var? Ser en fördel med eget heat för drift, är att det inte sladdas på sporheaten, så de som vill sätta bra tider slipper ha någon som sladdar i vägen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter drifting er banen full av gummirester og dermed blir det veldig dårlig grep for de som kjører sporvalg.

Dette var et stort problem i fjor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter drifting er banen full av gummirester og dermed blir det veldig dårlig grep for de som kjører sporvalg.

Dette var et stort problem i fjor.

 

Hørte også flere som satt ny beste tid den helga, som mente at i idealspor var grepet helt supert.

 

Så er ikke så lett å bli klok på tilbakemeldingene alltid. :)

 

En ting som vi kommer til å endre uansett, er at klasse 3 skal utpå etter sladde heat (om det blir et sladdeheat), da vil banen være bedre når vanlige gatebiler skal utpå. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det... når det hadde vært utpå et par biler så hadde jo de tatt med seg alt... :-)

Og så var det jo en ryddesjau midt på dagen såvidt jeg husker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dere som klager på gummi på bana.. Det blir jo gummi rester av dere og.. Dere sliter jo dekk dere også.. Og dere skal sette rundetider, men hvilken tid skal dere slå? Den dere satte ifjor? Den som naboen har? Eller den beste tia den dagen? Det er jo mer enn bare gummirester som har noe å si om dere skal sette ny rekord for de siste 5 åra.. Bana er jo lik for alle hele helga. Og man skulle tro det bare var en utfordring at det ikke var likt hver eneste gang.. Men skjønner godt at dere ikke er noe glad i at det ligger igjen hele dekk ute på bana, men det synes jeg selv og er unødvendig at man skal kjøre til det sprenger..Det er nå bare min mening.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dere som klager på gummi på bana.. Det blir jo gummi rester av dere og.. Dere sliter jo dekk dere også.. Og dere skal sette rundetider, men hvilken tid skal dere slå? Den dere satte ifjor? Den som naboen har? Eller den beste tia den dagen? Det er jo mer enn bare gummirester som har noe å si om dere skal sette ny rekord for de siste 5 åra.. Bana er jo lik for alle hele helga. Og man skulle tro det bare var en utfordring at det ikke var likt hver eneste gang.. Men skjønner godt at dere ikke er noe glad i at det ligger igjen hele dekk ute på bana, men det synes jeg selv og er unødvendig at man skal kjøre til det sprenger..Det er nå bare min mening.

 

Største problemet er nok cord og større dekkbiter ja, dette kommer stort sett av at folk kjører til det smeller. Det vil vi ikke tillate. :)

 

Det var også en del grus på banen fra folk som sladdet utafor banen, det vil vi også følge mye mer nøye med på og svartflagge om noen kjører mye utenfor banen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Største problemet er nok cord og større dekkbiter ja, dette kommer stort sett av at folk kjører til det smeller. Det vil vi ikke tillate. :)

 

Det var også en del grus på banen fra folk som sladdet utafor banen, det vil vi også følge mye mer nøye med på og svartflagge om noen kjører mye utenfor banen.

 

Det er jeg helt enig i:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sladdeheat er greit så lenge det ryddes opp etterpå. Det blir en helt annen mengde dekkrester og gummi av sladding/drifting enn sporkjøring, så det argumentet kan man nok bare droppe. At det blir glatt etter drifting er jo et argument, men de fleste jager nok ikke banerekorder så det er nok ikke det største problemet, egentlig. Så lenge jeg kan kjøre uten å være redd for egen bil pga grus og dekkrester er jeg strålende fornøyd med lukten av blårøyk. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å huske at banekjøring i klubbens regi ble arrangert for at medlemmer skulle bli bedre sjåfører, generelt med egen bil som benyttes i det daglige. Vi leide inn "proffe" kjøreinstruktører som kunne gi råd om svingteknikk/sporvalg og det var mulig å oppnå en premie for korrekt kjøring, etter en "eksamen" der korrekt kjøring (uten tidtaking) ble satt i fokus. Vi delte inn i to klasser, nybegynnere og "erfarne" og lot kjøreinstruktørene gi poeng etter flere kjente kriterier for hvordan sjåføren oppførte seg med egen bil. Dette kunne foregå SAMTIDIG med ellers "frikjøring" fordi sensoren som satt på kunne hensynta et feil sporvalg grunnet andre samtidige ute på banen. Denne form for "konkurranse" er tillatt med egne, normale biler, fordi det er med henblikk på kjøreopplæring i klubb-regi.

Siden klubben har langt lavere priser for banekjøring enn "Gatebil"-arrangementer, er det en viss "fare" for at våre arrangenenter begynner å bli av gatebil-karakter med mange "ikke-vag-merker" hvis denne form for baneaktivitet skal skje på våre treff. Jeg tror nok at de fleste medlemmer ønsker å bli bedre sjåfører med egne biler under veiledning i stedet for sladde-forslaget. Hilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å huske at banekjøring i klubbens regi ble arrangert for at medlemmer skulle bli bedre sjåfører, generelt med egen bil som benyttes i det daglige. Vi leide inn "proffe" kjøreinstruktører som kunne gi råd om svingteknikk/sporvalg og det var mulig å oppnå en premie for korrekt kjøring, etter en "eksamen" der korrekt kjøring (uten tidtaking) ble satt i fokus. Vi delte inn i to klasser, nybegynnere og "erfarne" og lot kjøreinstruktørene gi poeng etter flere kjente kriterier for hvordan sjåføren oppførte seg med egen bil. Dette kunne foregå SAMTIDIG med ellers "frikjøring" fordi sensoren som satt på kunne hensynta et feil sporvalg grunnet andre samtidige ute på banen. Denne form for "konkurranse" er tillatt med egne, normale biler, fordi det er med henblikk på kjøreopplæring i klubb-regi.

Siden klubben har langt lavere priser for banekjøring enn "Gatebil"-arrangementer, er det en viss "fare" for at våre arrangenenter begynner å bli av gatebil-karakter med mange "ikke-vag-merker" hvis denne form for baneaktivitet skal skje på våre treff. Jeg tror nok at de fleste medlemmer ønsker å bli bedre sjåfører med egne biler under veiledning i stedet for sladde-forslaget. Hilsen

 

På hvert eneste treff de siste årene har det vært opplyst om at vi har to hyggelige og erfarne trøndere som kjøreinstruktører hele helgen :)

Har hatt disse på selv og det er svært nyttig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å huske at banekjøring i klubbens regi ble arrangert for at medlemmer skulle bli bedre sjåfører, generelt med egen bil som benyttes i det daglige. Vi leide inn "proffe" kjøreinstruktører som kunne gi råd om svingteknikk/sporvalg og det var mulig å oppnå en premie for korrekt kjøring, etter en "eksamen" der korrekt kjøring (uten tidtaking) ble satt i fokus. Vi delte inn i to klasser, nybegynnere og "erfarne" og lot kjøreinstruktørene gi poeng etter flere kjente kriterier for hvordan sjåføren oppførte seg med egen bil. Dette kunne foregå SAMTIDIG med ellers "frikjøring" fordi sensoren som satt på kunne hensynta et feil sporvalg grunnet andre samtidige ute på banen. Denne form for "konkurranse" er tillatt med egne, normale biler, fordi det er med henblikk på kjøreopplæring i klubb-regi.

Siden klubben har langt lavere priser for banekjøring enn "Gatebil"-arrangementer, er det en viss "fare" for at våre arrangenenter begynner å bli av gatebil-karakter med mange "ikke-vag-merker" hvis denne form for baneaktivitet skal skje på våre treff. Jeg tror nok at de fleste medlemmer ønsker å bli bedre sjåfører med egne biler under veiledning i stedet for sladde-forslaget. Hilsen

Det var mye som var anderledes før.

 

Bilmiljøet, sånn det er nå, ihvertfall blant de yngre, er mindre av opptatt av merket på bilen og mer opptatt hvordan den ser ut, stance og fitment er viktige begrep.

 

Mye det samme er det med banekjøring. Vi har den samme oppdelingen som før, klasse 1 for biler med mindre hk og klasse 2 for de mer motorsterke. Er man nybegynner kan man starte i klasse 1, selvom man har en motorsterk bil. Dette regulerer vi ved behov. Siden har klasse 3 kommet til, for å kunne følge reglement, egen klasse for banebiler med bur, bøttestoler og firepunkt seler.

 

Alle disse klassene vil få masse kjøretid på banen. Med instruktør om de ønsker det.

 

Det vi snakker om her er å tillate kontrollert sladding, drifting om du vil, i noen egne heat i løpet av dagen.

 

På den måten imøtekommer vi alle ønsker fra medlemmer, det er jo nettopp derfor vi har denne avstemmingen. For å få oversikt over hva medlemmene ønsker. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ønsker på ingen måte å begrense ønskene fra våre medlemmer. Klubben er til for ALLE, og det er fristende å fokusere på BILEN (-E) og mindre på SJÅFØRENE som har betalt medl.kont. for 2016. Vi har også syn på dette med "underholdningsverdi" og med mer utagerende aktivitet (som sladding) er vi, etter min mening, over på mer risikofylt aktivitet enn det regelverk, som kanskje vi skal følge, er tilpasset.

Generelt har vår bane-aktivitet også en "kostnadsside", ikke bare penger, men risiko og opprydding ovenfor baneutleier og ikke minst våre egne medlemmer.

Med mer utagerende aktivitet (-er) beveger vi vel oss opp mot det som er på "kanten" i forhold til det regelverk som gjelder for våre aktiviteter og vår baneleie-kontrakt er ment å omfatte (?). Tilbudet må stå i forhold til det som det er undertegnet for i kontrakten.

 

Sladding foregår vanligvis med en viss hastighet (for å få det til) og publikumsinteresse på en begrenset del av banen og dertil tilskuer-ansamling. Det er i så fall viktig at dere som arrangerer, tenker over hva denne form for aktivitet medfører, ikke bare for de som kjører, men også publikums-forflytning / -sikkerhet og ikke minst opprydding for videre baneaktivitet, som det har vært pekt på ovenfor. Lykke til ! Hilsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ønsker på ingen måte å begrense ønskene fra våre medlemmer. Klubben er til for ALLE, og det er fristende å fokusere på BILEN (-E) og mindre på SJÅFØRENE som har betalt medl.kont. for 2016. Vi har også syn på dette med "underholdningsverdi" og med mer utagerende aktivitet (som sladding) er vi, etter min mening, over på mer risikofylt aktivitet enn det regelverk, som kanskje vi skal følge, er tilpasset.

Generelt har vår bane-aktivitet også en "kostnadsside", ikke bare penger, men risiko og opprydding ovenfor baneutleier og ikke minst våre egne medlemmer.

Med mer utagerende aktivitet (-er) beveger vi vel oss opp mot det som er på "kanten" i forhold til det regelverk som gjelder for våre aktiviteter og vår baneleie-kontrakt er ment å omfatte (?). Tilbudet må stå i forhold til det som det er undertegnet for i kontrakten.

 

Sladding foregår vanligvis med en viss hastighet (for å få det til) og publikumsinteresse på en begrenset del av banen og dertil tilskuer-ansamling. Det er i så fall viktig at dere som arrangerer, tenker over hva denne form for aktivitet medfører, ikke bare for de som kjører, men også publikums-forflytning / -sikkerhet og ikke minst opprydding for videre baneaktivitet, som det har vært pekt på ovenfor. Lykke til ! Hilsen

Alt du beskriver er grundig vurdert og diskutert. Vi er godt innenfor reglement vi kjører på og avtale med Rudskogen Motor park.

 

Som nevnt over her, så er dette kun en diskusjon/avstemming om det skal tillates at man i noen heat har lov å satse hardere på å sladde/drifte. Vi ville ikke vurdert dette engang om ikke det hadde vært for at det er et sterkt ønske fra medlemmer og at det vil gi et tilskudd til en økonomisk balanse. Det gir også publikum som ikke kjører selv mer å se på.

 

Vi gir avstemningen ut dagen, også ser vi hvordan vi ligger an da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treffet i fjord tror jeg ble et lite sjokk for de fleste som har kjørt regelmessig på vacn sine treff.

I starten var det mer som tidligere gatebil tilstand på banen der folk driftet over alle kanter. Når styret forstod galskapen ble det egne heat å alt tilbake til normalen igjen bare med heat det faktisk var spennende å se på når vi andre hadde pause 👍

 

Så skal vi slippe til alle driftere i år også så må eget heat på plass og gjerne strengere regler ang å tømme dekkene så kraftig at hele dekk baner ligger igjen på banen, det er de restene så fort gjør skader på de bilene som ikke blir brukt kun til bane.

 

Om vi alle tilpasser oss litt så blir dette et kanon treff på landets beste bane 👍

 

Så får alle medlemmer ta seg selv i nakken å møte opp så slipper klubben neste år å ta inn alt annet for å kunne gå fornuftig økonomisk ut av et treff med banekjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treffet i fjord tror jeg ble et lite sjokk for de fleste som har kjørt regelmessig på vacn sine treff.

I starten var det mer som tidligere gatebil tilstand på banen der folk driftet over alle kanter. Når styret forstod galskapen ble det egne heat å alt tilbake til normalen igjen bare med heat det faktisk var spennende å se på når vi andre hadde pause 👍

 

Så skal vi slippe til alle driftere i år også så må eget heat på plass og gjerne strengere regler ang å tømme dekkene så kraftig at hele dekk baner ligger igjen på banen, det er de restene så fort gjør skader på de bilene som ikke blir brukt kun til bane.

 

Om vi alle tilpasser oss litt så blir dette et kanon treff på landets beste bane 👍

 

Så får alle medlemmer ta seg selv i nakken å møte opp så slipper klubben neste år å ta inn alt annet for å kunne gå fornuftig økonomisk ut av et treff med banekjøring.

Der traff du spikeren på hodet, det er nettopp sånn det vil bli. Om vi har et eget drifte/sladde heat. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det største sjokket for min del, var jo at det faktisk var masse folk der!

Om enn noen 'fremmede' merker, så var det masse liv og fullt kjør på banen hele tiden. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det største sjokket for min del, var jo at det faktisk var masse folk der!

Om enn noen 'fremmede' merker, så var det masse liv og fullt kjør på banen hele tiden. :)

Det er jo et av fokus områdene våre, hvordan få folk til å komme på treff, medlemmer og potensielle medlemmer. Dette fikk vi til i fjor (og på Våler i år), nå må vi bare finjustere litt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

En ting som vi kommer til å endre uansett, er at klasse 3 skal utpå etter sladde heat (om det blir et sladdeheat), da vil banen være bedre når vanlige gatebiler skal utpå. :)

 

At man skal kjøre ryddemaskin etter hvert driftingheat er ikke realistisk både ut fra kostnad og tidsbruk vil jeg tro. Derfor blir de første som kjører etter drifterne "ryddebiler". Dvs at jeg i alle fall ikke vil kjøre i klasse 3. Med skilt og halvbur så får man kjøre klasse 2 i stedet selv om bilen sikkert passer bedre inn i klasse 3 når det gjelder rundetider. Skader av dekkrester er en risk man må ta hvis drifting er tillatt på et treff, men greit å minimere sjansene. Har fått knust frontlykt av dekkrester tidligere så skader skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At man skal kjøre ryddemaskin etter hvert driftingheat er ikke realistisk både ut fra kostnad og tidsbruk vil jeg tro. Derfor blir de første som kjører etter drifterne "ryddebiler". Dvs at jeg i alle fall ikke vil kjøre i klasse 3. Med skilt og halvbur så får man kjøre klasse 2 i stedet selv om bilen sikkert passer bedre inn i klasse 3 når det gjelder rundetider. Skader av dekkrester er en risk man må ta hvis drifting er tillatt på et treff, men greit å minimere sjansene. Har fått knust frontlykt av dekkrester tidligere så skader skjer.

Klasse inndeling når det gjelder bur er ute av vår kontroll. NBF krever fullt bur i klasse 3.

 

Blir det sladde heat blir det løst på best mulige måte for alle. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ingen sprenger dekk så lär ju ikke det bli nå stort problem med skader orsakat av dekkrester? Är ju Cord och halva den som är problemet ikke lite dekk "grus/damm" ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem står for den obligatoriske forsikring ? Liker ikke tanken på drifting innimellom andre heat. Syns programmet så greit ut, med drifting til slutt. Forstår det slik at flere trekker seg, om det blir drifting, annet enn program. Eller og kun drifting en dag, så vi som ønsker ferdighetskjøring, spor, får kjøre det. Gummi som skader radiatorer er ikke noe særlig gøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem står for den obligatoriske forsikring ? Liker ikke tanken på drifting innimellom andre heat. Syns programmet så greit ut, med drifting til slutt. Forstår det slik at flere trekker seg, om det blir drifting, annet enn program. Eller og kun drifting en dag, så vi som ønsker ferdighetskjøring, spor, får kjøre det. Gummi som skader radiatorer er ikke noe særlig gøy.

Vi kjører på NBF lisens, den dekker skade på mennesker. Forsikring på bil må ordnes av hver enkelt.

 

Det er ikke avgjort enda, men det ser ut som det blir noen show/drift heat i løpet av dagen. Men primærfokus blir spor kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.