Første gang på VACN-banekjøring, hva nå?

Anbefalte innlegg

Vi har laget denne info-posten slik at du kan stille mer forberedt til hva du kan forvente på våre treff og hva vi krever av deg.

 

Først og fremst, du bør ta stilling til om du velger å kjøre for èn dag eller helg. Prismessig er kjøring hos oss veldig rimelig sammenliknet med andre banekjøringsarrangementer, både direkte på pris og på kjøretid.

 

Henvendelse:

Det er nokså lett å finne ut hvor du skal henvende deg, sekretariatet til klubben er der det meste skjer, dette er en foliert henger med åpen side hvor klubbens frivillige og styret befinner seg. I tillegg har vi fargede beachflagg som synes i høyden så du enkelt finner sekretariatet. Funksjonærer og frivillige har egne klær merket VACN CREW på ryggen og/eller gule vester.

Vålerbanen: Ved siden av tribunen på høyre side, vis a vis pit-lane.

Rudskogen: Til høyre for PIT-Garasje #1/2 og til venstre for det hvite mat-teltet (Kafeteria)

 

Førermøte:

Dette finner du enkelt ved å se etter beachflagg med rødt merke.

Du trenger minimum å ha registrert deg og ha deltatt på førermøte uavhengig om du skal kjøre selv eller sitte på.

Vi oppfordrer deg derfor til å få med deg førermøte så tidlig som mulig, uansett om du har bestemt deg for å kjøre eller ikke eller om du har fått tatt teknisk på kjøretøyet. Da slipper du å vente på dette om du bestemmer deg for å kjøre senere. Dette koster ingenting og holdes i umiddelbar nærhet av sekretariatet.

Merk at førermøte er noe du må og skal delta på hver dag, da det kan være endringer og advarsler som sjåfører trenger å vite ifra gårsdagens kjøring.

 

Registrering og betaling:

Vi har organisert det med 3 køer, alt dette er i umiddelbar nærhet av hengeren. Du kan enkelt finne Sekretariatet ved å se etter beachflagg med Grønt merke.

 

  • Kø#1: Her vil du få utdelt papirer. Der fyller du inn info om deg selv som eier og bilen din, alternativt info om deg som passasjer. Du er nødt til å skrive under på at du har lest om samtykket på reglene som forteller deg om klubbens ansvar og ditt ansvar når du ferdes ute på banen. Du vil også måtte fylle ut obligatorisk personforsikringen som dekker deg om et uhell mot formodning skulle inntreffe. Denne forsikringen gjør at du både kan kjøre selv og sitte på med så mange ganger du vil hele helgen om du ikke ønsker å kjøre din egen. Du kan også velge å bare tegne forsikring først, sitte på noen for å finne ut om dette er noe du vil prøve deg på.
  • Kø#2: Her vil du levere de utfylte papirene til oss som vi vil kontrollere at alt er korrekt utfylt, det er også her du betaler. Når dette er utført vil du få utdelt bånd som beviser at du har betalt og for hva. Du vil også få utdelt startnummer hvis du er fører av en bil. Dette er et nummer som du skal feste på hver side av bilen, merk deg dette nummeret for det er dette vi henviser til ute på banen.
  • Kø#3: Gjelder kun fører av bil. Dette er køen du skal stille i deg i med bilen du skal kjøre med for å gjennomgå en teknisk kontroll av bilen. Her sjekker vi blant annet:
    • Bremsevæske og støy
    • Løse gjenstander inni bilen, også batteri
    • Lys
    • Ingen væske-lekkasjer
    • Generell tilstand på kjøretøy.

Bremsevæske er det mange som stryker på, usikker på når det ble byttet sist, eller nærmer det seg et år siden sist, anbefaler vi deg å bytte. Bare bytte væske i beholderen og ikke i kaliperene kan medføre bremsesvikt, som setter deg, ditt kjøretøy og andre i fare!

Når dette er gjennomgått vil du få et godkjent-merke på bilen din og nå er bilen din klar for kjøring. Du derimot må nå få med deg førermøte som nevnt tidligere, hvis du ikke allerede har fått det med deg. Når dette er gjennomført er du og bilen din klar!

 

Kjørebekledning:

Så kommer vi til kjørebekledning. Kjører du i Klasse 1 eller Klasse 2 er det kun krav til minimums bekledning som består av langtrøye og langbukse samt sokker i ull/bomull, hansker og ikke minst hjelm når du kjører. (det er mulig du får låne av noen om du ikke har selv, klubben har ingen utleie av slikt)

Klasse 3 er det krav til full bekledning.

I artikkelen for treff er det lagt ved fullt regelverk, her finner du både krav om personlig bekledning, samt krav til kjøretøy.

 

L-merking av bil:

Hvis du er helt ny i kjøring på lukket bane anbefaler vi sterkt at du putter en L bakpå bilen. Vi foreslår ikke dette for å skille deg ut i negativ forstand, L er der for alles beste av de som kjører på banen. Hensikten er at dette vil gi deg og bilen din mer plass når andre som kommende kjørende bak deg, vil legge ekstra med avstand idet de passerer deg samt de blir klar over at du kanskje ikke kjører korrekte spor igjennom svinger. Til gjengjeld er det viktig at du er flink til å gi de som ligger bak et tegn med blinklyset slik at de vet at du har sett de, så vil den bak finne en fornuftig plass på å kjøre forbi deg på, normalt på en rettstrekke.

 

Instruktør:

På våre treff tilbyr vi også instruktører for betalende, disse blir med som passasjer i din bil etter ditt ønske. Vi har fått tilbakemeldinger på at en del føler det trygt å ha med seg en som kjenner til alt når de kjører for første gang på bane, han er ikke som en kjørelærer som retter på deg og din kjøring, med mindre du selv ber om at han skal gjøre dette.

Instruktør er der for å gi deg et krasj-kurs (dog ikke bokstavelig talt) i banekjøring. Dette inkluderer sittestilling, sporvalg på bane og generelle tips på kjøring som du også kan få nytte for utenfor banen og på vanlig vei. Han kan være med deg flere ganger om du ønsker dette.

 

Kjøring på banen:

Kjapp repetisjon av førermøte:

Flagg:

=> Grønt flagg betyr alt ok.

=> Gult flagg betyr fare, forbikjøring forbudt, senk farten og vær på utkikk.

=> Rødt flagg betyr alvorlig hendelse, senk farten betydelig, forbikjøring forbudt og kjør rett inn i depot, vær obs på utrykningskjøretøy som kan komme i høy fart bak.

=> "Sjakk-flagg" betyr kjøring over, senk farten og kjør avkjølingsrunde før du kjører inn i depot. Fullt pådrag, sladd og forbikjøring er forbudt!

=> Sort flagg (evt. i kombinasjon med tall) Personlig mot deg eller din bil, senk farten og kjør til påslipp i pit-lane for info om hvorfor du er flagget av. Dette kan være din kjøring eller noe med din bil som vi vil snakke med deg om.

=> Rødt/Gult horisonale striper er et friksjonsflagg. Dette flagget bruker vi når det er et parti med spesielt glatt underlag. Dette bruker vi ved søl av olje, kjølevæske eller jord/grus.

Info om utvidede flagg på Rudskogen:

Det er plassert ut tavler/skjermer på hele banen som har mulighet til å gi mer variert og detaljert informasjon enn rene flagg kan. Vær oppmerksom på ditt eget nummer og det som kommer opp på skjermene.

=> Dobbelt gult: Du kommer inn i en sone hvor det pågår tauing eller rescuebil befinner seg, vær ekstra oppmerksom. Forbikjøring er tillatt i lav hastighet.

=> Rød/Gul vertikalt flagg: Glatt veibane, dette kan være olje, kjølevæske,drivstoff eller grus som er i veibanen, kjør forsiktig og vær forberedt på redusert grep.

=> Sort med oransje sirkel i midten: Teknisk feil med kjøretøy, dette flagget kombinert med et nummer er varsel til fører av kjøretøy med dette nummeret om at det er noe galt med ditt kjøretøy. Eksempler på dette er lekkasje, brann eller løse deler. Avbryt kjøringen og kjør til depot for å få oppgitt årsak.

=> Blått flagg: Brukes i pitlane ut på banen, lyssignal. Det kommer et kjøretøy samtidig med deg når du kommer ut i svingen etter langstrekka, vær obs før du krysser den hvite linjen.

 

Følg med i speil ofte, hold sporet ditt om du blir tatt igjen av bil bak, bruk evt. blinklys for å bekrefte forbikjøring

Kjør godt av asfalten om du skulle få lekkasje eller brann i bilen. Ved mekanisk/elektrisk svikt, bli i bilen, bruk nødblink for å signalisere om hjelp. IKKE forlat kjøretøy for å se eller reparere på banen, vent på rescue. Du får forlate kjøretøyet KUN om det er stor røykutvikling eller synlige flammer. Pass GODT på når du åpner døren og går ut for å unngå påkjørsel!

 

Generelt om kjøring:

Når det er sagt så er treffet vårt ganske fint å kjøre på for de som finner banekjøring spennende, de aller motorsterke bilene er i sin egen klasse som du ikke vil bli berørt av. Du vil nok helt sikkert møte på chippede biler men det er også mange andre med mer vanlige biler sammen med deg. Se etter andre biler med L og evt. heng deg på de.

Du kan ta en titt i forhåndspåmeldingtråden som du finner under Treff-delen på forumet så får du et ca. inntrykk av hva slags biler som vil møte opp.

Uansett vil du nok ikke angre, det er mange som blir sugen på mer kjøring etter å ha vært på vårt treff.

 

Denne er gjeldende ut 2017

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.