#1 Skrevet Juli 28, 2016 Som tittel sier, må dynamo være koblet til batteriet hvis den er koblet til motor og den går? Har en gammel båtmotor som jeg har overhalt og skal starte den før jeg setter den i båten igjen. Dynamoen må være koblet til på reimen pga vannpumpe så den vil spinne når motor går rundt. Må denne kobles til batteriet som om den sto i båten? Er en diesel motor så den trenger ikke strøm til å svive. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 28, 2016 Så lenge ingenting er koblet til dynamo, er det ingen problem. Feltet må ha spenning, for å begynne å produsere noe som helst 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 29, 2016 Var det jeg håpet på. Eneste som er koblet til er reima! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 29, 2016 Hvis du er uheldig så ryker dynamoen når den kjøres uten noe tilkoblet. Det vet jeg av egen erfaring så det er jeg helt sikker på, men det er jo bare å prøve det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 29, 2016 Hvis du er uheldig så ryker dynamoen når den kjøres uten noe tilkoblet. Det vet jeg av egen erfaring så det er jeg helt sikker på, men det er jo bare å prøve det. Da må dette ha vært en gammel likestrømsdynamo. En vanlig dynamo som brukes i dag, må ha tilført spenning, for å begynne å lage strøm. Det finnes ingen fast-magneter i ac-dynamoen, og da har du heller ingen magnetfelt før du setter spenning på. Har testkjørt mange motorer på verkstedgulvet etter overhaling, og har aldri ødelagt en dynamo ennå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 29, 2016 I det jeg klarer å huske fra videregående så har Rune rett... Likestrømsmotorer går i sønder om de kjøres uten last på. F.eks en startmotor. Så en vanlig dynamo bør gå helt fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 30, 2016 Da må dette ha vært en gammel likestrømsdynamo. En vanlig dynamo som brukes i dag, må ha tilført spenning, for å begynne å lage strøm. Det finnes ingen fast-magneter i ac-dynamoen, og da har du heller ingen magnetfelt før du setter spenning på. Har testkjørt mange motorer på verkstedgulvet etter overhaling, og har aldri ødelagt en dynamo ennå. Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men jeg har ødelagt en relativt moderne (les: 10 år gammel vekselstrømsdynamo) på denne måten. Kan jo ha vært tilfeldig at den røyk akkurat da, men det gjorde den nå i hvert fall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 30, 2016 Man kan helt sikkert være uheldig, slik kansje du har vært Lars. Men jeg har også hatt samme erfaring som flere her. Skal ikke være noe problem Sent fra min SM-G920F via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...