Hjelp til riktige LED pærer inni bilen.

Anbefalte innlegg

I Superben har jeg montert LED fra Ekstralys i taket, varenr 13071.

 

Problemet er at de lyser LITT hele tida når bilen er slått av (lyser ikke når bilen er igang, dvs de lyser slik de skal ellers, bortsett fra når den er helt avslått.

Først så trodde Ekstralys at det var litt kontakt mellom pæra og pæreholder som laga litt kortslutning. Men etter en forskningsrunde med tape fant jeg ut at det ikke hjalp.

Da sier Ekstralys at "det at pærene lyser når bilen er skrudd av er ikke pæren sin feil, men bilen. Det er spenning på kretsen som gjør at pærene lyser dimt, denne feilen har nok alltid vært her, men den er såpass lav at halogenpærene ikke klarer å lyse av dette. LED som trenger langt mindre strøm for å lyse klarer derfor å bruke denne strømmen, og det er derfor de lyser. Hva som forårsaker denne feilen kan være mangt, men det kan være så enkelt som en overledning et eller annet sted, eller simpelthen en mindre teknisk feil med bilens strømsystem"

 

Da jeg spør om det vil hjelpe med en canbus LED er svaret:

"Antageligvis så var det fordi at pærene du hadde tidligere trakk mere strøm enn hva disse pærene gjør. En pære med motstand vil muligens løse dette problemet, men det er ikke garantert da det avhenger helt av hvor mye strøm det konstant er spenning på inne i kupeen din"

 

Hva tror dere? Erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært slik på alle bilene jeg har hatt LED i.

 

Siste pakken jeg kjøpte fra LEDperf fulgte det med motstander for unngå dette, dog det plager meg ikke så mye så jeg bruker dem ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil dette kunne tømme batteriet, f.eks ved en 3ukers ferieparkering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil dette kunne tømme batteriet, f.eks ved en 3ukers ferieparkering?

Så lenge de ikke lyser for fullt, tviler jeg på det.

 

Litt utenom:

Min foreløpige erfaring er at det er dårlig kvalitet på dagens LED-pærer. Canbus-motstandene er heller ikke store nok til å unngå feilmeldinger. Anbefaler heller å bruke ordinære pærer. (Halogen og glødepærer). LED lykter derimot har nok noe bedre kvalitet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett det på et par pærer selv da led er veldig strømeffektive og krever ikke mye for å begynne å lyse. I en 2013mod Touran så skjer det samme. Denne sto stille i 3 uker og viste ingen antydning til startvansker, dog det er selvsagt forskjell ifra pære til pære og antall. En motstand vil hjelpe, dog litt usikker på om 10kohm motstand i parallell kan være løsningen.

 

La oss ta et regnestykke på strømtrekk.

En pære trekker 1mA også sier vi at du har 10 pærer i bilen = 10mA

10mA på 12.8v (fullt batteri uten lading) = 0,128W

Dette er da forbruk etter 60min(1t) = 0,128W (0,01At)

0,128W forbruk i 24t = 3,07W (0,24At)

3,07W ganget med 7 (1 uke) = 21,50W (1,68At)

 

Så på 3 uker så har disse lysene tappet batteriet ditt for 5Ah, bilbatterier idag er minst på 84At

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse funker helt supert!

 

LED fra Dioder.no, artikkel nr: 120276

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strømforbruket vil vere likt om du har motstand, led, halogen eller hva det nå skulle vere. Eneste forskjellen er at led'en klarer å utnytte energien til å lage lys, men halogen pæren trenger mer energi for å lyse. En motstand vil ikke føre til mindre motstand, bare at lyset ikke lyser når det er av

 

Sent fra min SM-G800F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.