Anbefalte innlegg

Etter å ha overhalt motoren og kjøpt ny registerreim, så lurer jeg på hvordan man stiller inn registeret! Normalt er det jo merker på reima, men det var det ikke på den nye! Er det noen måte å stille inn registeret på eller må jeg få en annen reim, rart det ikke er merker i reima når det er org reim...

Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke er helt på tur.. (Håper ikke det, for dette er hva jeg har gjort på min motor igår..)

 

På kamdrevet er det to merker, to prikker, disse skal stå på hver sin side av kanten på toppen. (altså der hvor toppdekselet skrues til)

 

Så er det tenningsdrevet, merket er på fordeleren, og rotoren skal peke på dette merket.

 

Veiva; merket er på svinghjulsdemperen, og ei pil på dekselet som dekker regreima.

 

Ergo,når merket på svinghjulsdemperen er rett overfor merket i dekselet, skal rotoren peke på merket på fordeleren, og kamdrevet skal stå med de to prikkene på hver sin side av toppens kant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg ikke er helt på tur.. (Håper ikke det, for dette er hva jeg har gjort på min motor igår..)

 

På kamdrevet er det to merker, to prikker, disse skal stå på hver sin side av kanten på toppen. (altså der hvor toppdekselet skrues til)

 

Så er det tenningsdrevet, merket er på fordeleren, og rotoren skal peke på dette merket.

 

Veiva; merket er på svinghjulsdemperen, og ei pil på dekselet som dekker regreima.

 

Ergo,når merket på svinghjulsdemperen er rett overfor merket i dekselet, skal rotoren peke på merket på fordeleren, og kamdrevet skal stå med de to prikkene på hver sin side av toppens kant.

 

helt riktig :)

 

men det anbefales når man setter veiva på merket å bruke merkene som sitter på svinghjulet og, er ett plaslokk/skrue på girkassa man kan skru ut og der ser man svinghjulet. der er det en strek og en 0 som er noen cm fra hverandre, sett 0 under den lille pila som stikker ut fra girkassa i hullet, da er veiva 100% rett satt opp. merket på vibrasjonsdempern/ pila på plastdekselet kan nemli gi litt avvik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det, men hva er vibrasjonsdemperen? Trenger jeg stille inn fordeleren når jeg ikke skal bruke den (skal ha egne sluttsteg til autronicen) eller er det greit å bruke den slik jeg får alt riktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også kan mann vell klare å snu fordeleren 180 grader. : flau : Jeg fikk ikke fyrt opp min igår, snudde på fordeleren en runde og prøvte igjen, og DA tente det!!

 

Supersprint grenrør og ingenting annet bak det hjelper godt. Neppe noe å kjøre på Rudskogen med : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fa*n å teit mann kan være..jeg trodde tingene var rett hos meg, men det viser seg at timingen er en my eller to feil.

 

Trenger litt mer tips her...på svinghjulet er det to "streker", en som kommer alene, og en som kommer sammen med en 0. Hvor skal 0 og streken stå i forhold til hullet i girkassa? Den andre streken, hvor skal denne stå da?

 

Hvis streken og nullen står helt i cupe enden av girkassen, er stempel 1 på topp da? Da er det bare å vri kammen så de to prikkene står på hver sin side av overkant på toppen? Også vri fordeleren til "tenningsmerket", sett "fast" og fyre opp?

 

 

Bilen min går nå, men det tar noen tiendeler før gassen reagerer når den blir trykket ned, og det tar litt tid før den synker igjen. Bilen bromler mye også, så tydelig litt feiltent. Den går også en smule varm, har 70 grader på ett par min tomgangskjøring, noe som er litt uvandt for min del. Videre, momentforbruk på tomgang er 1.8l-2.0l, noe som skal tilsi litt fortenning, turtall er ca 850 rpm. Likevell er responsen som overfor. Tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt riktig :)

 

men det anbefales når man setter veiva på merket å bruke merkene som sitter på svinghjulet og, er ett plaslokk/skrue på girkassa man kan skru ut og der ser man svinghjulet. der er det en strek og en 0 som er noen cm fra hverandre, sett 0 under den lille pila som stikker ut fra girkassa i hullet, da er veiva 100% rett satt opp. merket på vibrasjonsdempern/ pila på plastdekselet kan nemli gi litt avvik.

 

Her henger jeg ikke helt med. Drev å kikket på dette i ettermiddag, og når jeg da dreide motoren, så kom der først EN strek, ett par cm bak denne kom 0 og en ny strek. Trodde streken og 0'n holdt sammen, og at mann ikke kunne "endre" hvordan de stod for hverandre de strekene og den nullen.

 

Det jeg tenker på, er om den første streken, eller den andre streken (den med nullen) skal stå i kanten av girkassen, mot førerkabinen, og er da stempel 1 på topp?

 

Når du har prøvt å starte bilen, eller startet denne, så står rotoren i min fordeler gjerne 180 grader "galt" i forhold til merket på fordeleren. Er det rett? Og hvorfor flytter den seg, når jeg har justert merket etter rotoren..?

 

Er fa*n så vanskelig dette greiene her..klarer ikke helt å bli enig om hvor jeg skal kikke for å finne rett timing på veiva. Toppen er sånn sett grei, men svingningsdemperen og svinghjulet sier litt forskjellige ting. Klabert, nå er ikke tenninga mi helt 100 heller, men likevell..

 

Får spørre dumt, har aldri gjort slike stunt som dette, hadde vært greit å hatt litt ekspertise i hanskerommet :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er veldig enkelt serru, viktig å ikke tenke for mye ;)

 

Den streken og 0 som står ett par cm fra hverandre er de du skal bruke.

Streken er tenningfsmerket, denne kommer først, så kommer 0 rett etter når du snur veiva med klokka sett fra reimhjulsia.

 

Snurr veiva så 0 merket kommer mitt i hullet på girkassa, titter du nøye ser du det er en liten tapp i hullet som du skal sette merket etter.

 

Nå er sylinder nr 1 100% på topp.

 

Så er det fordeleren og fordelerens drev, sett opp hjulet som driver fordeleren etter merket, er et . på siden av hjulet spm skal ligge mot kanten av hjulet på veiva. Dette er ikke noe man MÅ gjøre, men gjør du dette så er alt etter "boka". Vri så fordeleren slik at rotoren står overens med merket, på en "orginalt" oppsatt fordeler er merket ca kl 10-11 når du står foran motoren og ser ned. Pluggkabelen til sylinder nr 1 skal da settes i det pluggkabelhullet i fordelerlokket. Husk at syl 1 er ved registereima, og ikke ved girkassa, mange som "bommer" der, og da blir fort ting 180 grader feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertelig!!

 

Egentlig, så driter jeg i tenningsdrevet. Det kan alltids justeres på hurra måten, (av med regreim, langt skruhjern, dra forsiktig rundt), men det som plaget meg, det var disse merkene på veiva.

Da er timingen HELT gal på min nå, jeg satte nemlig det første merket som kommer (-) rett under kanten på girkasse-kikkehullet, mens toppen og fordeler skal være riktig.

 

Når du setter merket (0-) rett under denne tappen, er motoren fortent på noen måte da? Er vell ett merke som skal være en indikasjon på fortenning, eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertelig!!

 

Egentlig, så driter jeg i tenningsdrevet. Det kan alltids justeres på hurra måten, (av med regreim, langt skruhjern, dra forsiktig rundt), men det som plaget meg, det var disse merkene på veiva.

Da er timingen HELT gal på min nå, jeg satte nemlig det første merket som kommer (-) rett under kanten på girkasse-kikkehullet, mens toppen og fordeler skal være riktig.

 

Når du setter merket (0-) rett under denne tappen, er motoren fortent på noen måte da? Er vell ett merke som skal være en indikasjon på fortenning, eller?

 

Du MÅ ha tenningslampe for å justere tenninga, går ikke ann å gjøre det etter mekene, 1mm feil på fordeler blir fort mange grader, og det kan være veldig skummelt....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tenkte jeg bare å grovinnstille saken, så mann i allefall merket at timingen var riktig, så ta finpussen med lampe..

 

Skummelt? Som i salig tenningsbank, stempel ut igjennom blokka?

 

Kan du leies? Expresspost til sørlandet? : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tenkte jeg bare å grovinnstille saken, så mann i allefall merket at timingen var riktig, så ta finpussen med lampe..

 

Skummelt? Som i salig tenningsbank, stempel ut igjennom blokka?

 

Kan du leies? Expresspost til sørlandet? : smil :

 

Tenningsbank er skummelt ja, men så lenge du ikke belaster motoren går det bra.

 

Så klart jeg kan leies, men det koster litt å sende 110kg med express ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Expresspost ingen problem...!!

 

Men Ole, har du en enkel oppskrift på hvordan justere tenningen på G60? Hører så mye rart, av med blå føler, ruse opp til 2500 - 3000 rpm osv..blir jo helt forvirra, er så mange teorier ute å går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har justert inn reg, med kent cams justerbart camdrev, dette har bare ett merke... Noen som har en idè eller vet??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har justert inn reg, med kent cams justerbart camdrev, dette har bare ett merke... Noen som har en idè eller vet??

 

Virkelig ingen her med G60 med justerbart kamdrev?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan komme innom til deg med en orginal kam så kan vi se hvordan merkene er i forhold til hverandre på orginalt og justerbart kamdrev. Jeg har også lampe om du trenger det? Ring meg på 95137688.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Expresspost ingen problem...!!

 

Men Ole, har du en enkel oppskrift på hvordan justere tenningen på G60? Hører så mye rart, av med blå føler, ruse opp til 2500 - 3000 rpm osv..blir jo helt forvirra, er så mange teorier ute å går.

 

Blå føler må kobles av ja, hvis ikke leser du av 20 grader++ fortenning med lampa :-)

 

Oppskrift: Kjør motoren til arbeidstemp, stopp den, koble av blå tempføler og start den igjen. Øk turtallet til 2000 rpm og juster fordeler til du leser 6 grader fortenning, 6 grader er orginal setting fra VW så kjører du 98 oktan kan du med fordel kjøre litt mer fortenning. Kan være en fordel å legge en tynn malingsstripe i merket på svinghjulet, gjerne fluoriserende maling så det er lettere å se. "thats it", ingen hokus pokus med andre ord :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.