Forskjell i felgdimensjon på Audi S6 C4!!!???

Anbefalte innlegg

Hei, folkens. Når eg kjøpte bilen min fulgte det med nokre veldig flotte Larzon Panamera felger. De er forskjellig i breidde framme å bak, så eg lurer på om eg kan bruke dei då Quattro skal etter det Møller seier ikkje ha forskjell i dimensjon. Bak er det altså 255/30/19 og framme er det 225/35/19. Kan eg kjøyre med dette eller burde eg berre selge dei? Dei har riktig boltsirkel osv, og passar på bilen.

Tusen takk for svar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å finne ut nøyaktig hvor stor forskjell det er fremme og bak må du få med felgbredden. Mange bruker forskjellig dekkdimensjon for å kompensere for forskjellige felgbredder foran og bak når de har firehjulsdrift. Den dekkdimensjonen du har skrevet ned (forutsatt at de er på like felgbredder hele veien rundt, feks 8.5") gir kun 0.7% avvik og skal være trygt. Det vil si en hastighetsforskjell på 0,6 km/t ved 96 km/t. Om du søker her på forumet finner du ut hvor mye Torsendiffen takler av avvik, det beste er naturligvis å ha det 100% likt.

Her er en kalkulator hvor du kan sjekke hvor stor forskjell det er på dekk / felg: https://www.rimsntires.com/specspro.jsp

Til neste gang, ikke overdriv bruk av utrops- og spørsmålstegn, det er ikke god forum etikette og ser veldig stygt ut ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kjøre med forskjellig bredde på felgene er ikke et problem rent teknisk sett slik Bjørn skisserer over, men du må regne ut om rulleomkretsen på dekkene er tilnærmet lik.

Derimot kan jeg aldri se for meg at dette er godkjent i vognkort, og derfor vil du få (i alle fall skal dersom kontrollørene gjør jobben sin) problemer med dette oppsettet både ved PKK og en evnt teknisk kontroll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.