Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en S3 av første generasjon etter å ha eid diverse RS2/S2/S6 etc. Noen som kjenner til svakheter, særlig på motor og drivverk med 209 HK motoren? Holdbarhet motor/topp osv?

 

Takknemlig for raskt svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet mange slike har hatt motorhavari. Lureste er vel å finne en som ikke er trimmet. Vetikke årsak til havariene

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel de vanlige 1.8T-svakhetene på disse. Det er med andre ord rimelig å anta at de raser fordi folk ikke skifter olje og filter på dem ofte nok, slik at sila på oljepumpen tettes igjen. Med andre ord bør olje og filter skiftes relativt ofte (hver 8-10.000 km).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig å følge servicer, motor og haldex og bremsevæske.

Clutchen ryker og bør oppgraderes.

 

Er bilen trimmet så er ikke det i seg selv noe galt. Men om man kjører med stor motstand på motor over tid kan ventiler og råder bøye seg. Disse bør oppgraderes. Samt bensinpumpen bør oppgraders.

 

Klarlakken har en tedens til å falle av hist og pist.

 

Dette etter erfaring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en del av disse som hadde motorhavari.

Min påstand er at 6/10 som havarerte hadde følgende svakhet:

- for dårlig map, bilen gikk for magert

 

2/10 hadde problem med oljen, pga tett sil +++

 

Resterende som havarerte hadde vel mere normale havari.

 

Råder og stempler må skiftes på samme nivå som alle andre 1.8T motorer, og det er ved følgende:

Råder - 300hk

Stempler - 400hk

 

 

I tillegg så se opp for:

- for dårlig vedlikehold

- rust

- tvilsomme reparasjoner

 

 

Dette er en kjempe fin biltype, men den begynner å bli gammel, og det finnes nok ikke mange som er i bra stand lengre. og de aller fleste er tuklet med på en eller annen måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert folkens dette er interessant! Noen som husker motorkode? Og er ikke dette i prinsippet samme motor som TT 180/225 HK?

 

Det har alltid vært fravær av normalt servicevedlikehold som truer holdbarhet men har disse bilene spesielle andre lyter?. Noen som kjenner til beskrivelser av biltypen i en annen publikasjon, teknisk veiledningshefte el.l. fra Audi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det var aap som er motor kode.

 

jeaste

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Eg har hatt min S3 i 4 år nå... den var byttet short Block og clutch på av forige eier etter havari vil eg tro før eg kjøpte den. De to første årene hadde eg problemer med oljeforbruk, dette skyldtes delvis dårlig turbo og stempel ring på nr. 4, så bytta eg haldex pumpe og ABS modul... ellers har det vært ordinære slitedeler som er blitt byttet!

 

De vanligste motorkodene her til lands er nok APY og AMK (210 hk) også BAM (225 hk)

 

210 og 225 er samme motor, turbo, dyser etc. Men litt ulik program på ECU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.