Serviceintervaller GTE/e-Tron

Anbefalte innlegg

Stemmer det at GTE (og tilsvarende Audi) har oljeskiftintervall på 15.000 (fast) (og 1g/år)?

 

Dette er altså uavhengig av hvor mye man bruker bensinmotoren?

 

Altså, hvis man er "flink" og kjører 80% på strøm, så betyr dette et oljeskift allerede pr 3.000 km kjørte "bensinkm" - noe som er veldig lite. Jeg kan forstå at bensinmotoren har unormalt driftsmønster (fra ikke-bruk til intensiv-bruk, i hvert fall i GTE-modus, som kan gi mer slitasje og behov for oljeskift) - men omvendt så kan det vel i teorien bli langt færre kaldstarter hvis småkjøringen er elektrisk og bensinmotoren kun går på langturer, dvs lengre av gangen enn for tradisjonelle motorer.

 

I mitt hode burde GTE i langt større grad enn tradisjonelle biler ha behov for fleksibelt serviceintervall (for bensinmotoren, da. El-delen kan jo ha andre behov).

 

Noen tanker om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye start og stopp, mye kjøring på kald motor. Og olje som bare ligger der i over et år. Ikke veldig optimalt da olja blir dårlig og "sur". Derav hvert år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er inspeksjonsservice som er hver 30.000. (Dvs "full" service)

 

Jeg tenker på oljeskiftintervallservice (Oljeskift motor + kontroll av drivlinjen), som da typisk er midt mellom hver inspeksjonsservice.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å snu på det, hadde jeg kommet over en 4 år gammel ladehybrid som kjørte på originalolja fordi at eier mente at den kun hadde gått reelle 12000km på bensindrift, så hadde jeg veldig glatt gått videre til neste bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg nærmer meg 15000km med stormskritt på min GTE, og jeg kommer konsekvent til å skifte olje vær 15k, samt luft- og kupéfilter. Åsså blir det "storservice" hver 30k. Lurer også på å flushe kassa hver 60k, bare for å unngå no tull der også 😜

 

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å bytte luft og kupe filter hvert år er bare tull.

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å bytte luft og kupe filter hvert år er bare tull.

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Hører folk si det, men jeg har sett hvordan de filtrene ser ut etter 15000km, så å mene at det holder fint et år eller til den km det skal byttes på er bare tull.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men luftfilteret til den koster nesten 1000kr mer enn til vanlig Golf om du ser på nederste prisliste. Så det er dyrere, de har bare mikset og trikset med tallene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men luftfilteret til den koster nesten 1000kr mer enn til vanlig Golf om du ser på nederste prisliste. Så det er dyrere, de har bare mikset og trikset med tallene.

 

Det sitter samme luftfilter i 1.4 122hk som sitter i både A3 og Golf. Lurer på om det filteret er like dyrt? Eller om de kanskje sier at det er anderledes flow i det så det ikke går over enns :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.