#1 Skrevet August 10, 2016 A8 D2 2.8 V6 Quattro automat. Har en automat girkasse i a8'n min, som fungerte kjempefint da eg kjøpte bilen, forutenom at det var en liten lekasje (svettet olje ved bakre simmerring). Etter en lang stuns begynte eg å merke at bilen girte litt hardt, og til tider litt seint. Sendte da bilen på verksted med en gang, og fikk byttet simmerringen og oljen. Ca en liten måned seinere merket eg at bilen til tider nykket ved lett pådrag, som om clutchplatene i converteren slipper et halvt sekund. Det er fryktelig ubehagelig (ikkje fordi det er plagsomt, men ubehagelig pga mekanisk sympati) Samtidig har bilen nå også begynt å gire hardt og seint igjen. Sitter nå å lurer på om enten verkstedet fylte for lite på girkassen, at de fylte samme mengde som de drenerte ut (de påstår de har fylt riktig mengde naturligvis), eller om converteren er dårlig. Noen med mer peiling på automatkasser enn meg som kan komme med gode forslag til ka probleme kan være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 10, 2016 Dersom du har kjørt med en automatkasse som lekker har dette høyst trolig skadet automatkassen. Converteren har nok ikke tatt skade, den eneste lamellen som er i denne er lamellen til lock-up-mekanismen. Derimot vil jeg tro at en clutchpakke kan ha tatt skade. Det første du bør gjøre er visuelt å få sjekket for lekkasjer, samt at girkassen har korrekt oljenivå og type. I tillegg kan du sjekke feilkoder. Dersom problemet vedvarer og ingen feil er funnet, er det nærliggende å tro at en clutchpakke er skadet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 10, 2016 Bakre simring deler ikke oljebad med giroljen. Er vel bare diff olje baki der typ maks 0,8 l eller noe Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 10, 2016 Ah. My bad. Men uansett bør trådstarter ta en diagnose. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 12, 2016 Det første som slår meg er, hvor langt har bilen gått og når ble første oljeskift på girkassen tatt? Det er ikke til å legge skjul på at den "oljen" som bilen opprinnelig blir levert med, er ikke noe jeg ville kalle olje og dette er ikke noe clutchpakken er noe glad i, at du nå har byttet olje er bra, men det vil bare utsette den opprinnelige slitasjen bilen fikk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...